Ga naar inhoud

Courgette en pompoen met zwarte, afstervende bladeren

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn pompoenplantjes én coourgetteplantjes zien er behoorlijk triest uit. Kan het komen doordat de afgelopen nacht te koud was (de planten in de koude bak + buiten op de vensterbank hebben dit namelijk niet) of is er een adere oorzaak? De planten staan op verschillen de plekken in de tuin. En zijn deze planten reddeloos verloren? Ik denk het wel, maar als er een kans is dat ze het nog redden mogen ze blijven staan. Anders zaai ik nog wat nieuwe pompoenen.

pompoen278341432305769.jpg

pompoen170611432305781.jpg

Geplaatst:

Dit ziet er wat mij betreft uit als vorstschade. Zolang het groeipunt (hart waar het nieuwe blad groeit) van de plant nog intact is groeit er wel weer nieuw blad aan.

Geplaatst:

Brandschade door de zon zou geel/wit/licht bruin zijn, zwart is inderdaad een teken van koude. Wel vreemd dat je dat nu nog hebt, hier is het allesbehalve koud 's nachts en overdag deze week. Zoals Erny aangaf hoeven ze niet verloren te zijn, ik zie bij alle 2 de exemplaren in het midden nieuwe bladeren klaarzitten die zo te zien niet geraakt zijn.

Geplaatst:

Dank voor jullie antwoorden én hoop!

Hier vriest het 's nachts wel niet, maar het is de afgelopen nachten zo'n 6 tot 10 graden geweest. Ben blij dat er nog hoop is voor de plantjes. Ik woon in een dal met een apart microklimaat, overdag lekker warm, 's nachts eigenlijk altijd redelijk fris. Hoop niet te fris voor de pompoenen en courgettes, want heb geen plek meer in mijn minikas en de koude bakken zijn ook te klein voor volwassen planten. En een grote kas staat voor volgend jaar op het programma, niet nu.

Geplaatst:

Ik heb de planten nu beter beschermd én gister ook wat extra courgette gezaaid. Krijg ik vandaag toevallig ook nog 5 pompoenplanten. Snel wat geïmproviseerd en deze planten ook geplant + extra beschermd. Had niet verwacht dat pompoen en courgette zo gevoelig waren voor kou, maar al doende kom je er vanzelf achter.

Geplaatst:

Het lijkt echt niet op meeldauw, dat is een schimmel.

Denk nog steeds dat het echt vorst aan de grond is geweest. Daar is het vaak nog net ff een paar graad kouder en onder nul dan wordt de courgetteplant snot.

Geplaatst:

Wat erny zegt klopt, waarschijnlijk is het vorstschade geweest, dat kun je zien aan de bladeren. Ze vertonen geen verschijnselen van meeldauw, meestal wordt het blad dan eerst wit achtig voor dat het zal afsterven. Hoogstwaarschijnlijk vorstverschijnselen.

Geplaatst:

Ik denk ook dat het vorstschade is geweest. Heb met de buren gesproken en die hadden vergelijkbare problemen én vertelden mij dat de nachten wat kouder waren dan ik op het nieuws had gezien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...