klaverzoeker Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Hoi goeie avond, ik ben nieuw met tuinieren, en per ongeluk heb ik tegelijkertijd kalk gegooid en ook pelikanenmest, ik wou een mooie voedzame combi maken met veel backterien en ik heb verschillende soorten natuurkalk o.a. koraalalg, cocolieten gemixt met verschillende gesteentenmelen, o.a. lavameel, basalt maar ook luzerneklaver brokken en dus ook pelikanen mest, nu maakt die klaver niet zo veel uit, maar die pelikanenmest daar zit ik mee. die had ik pas later moeten geven. het is gedaan bij de aardbeien en de kolen en de tomaten. het was vrij arme grond maar die is een maand geleden ingegooid met bio korrels van de boerenbond, van hoefmeel, haarmeel enzo maar daar zit niet genoeg kracht in voor de kolen en de tomaten op die arme grond, dus ik wou ze ter ondersteuning die klaver geven en dan telkes bij mesten met de pelikanenmest. En bij de tomaten het onkruid zonder dat het zaad heeft gezet, en me groenbemesters o.a. klaver, mosterd versnipperen en dan composteren ter plekke met dus de peilikanenmest en besproeien met backterien op rietsuiker melasse. Is er iemand die me kan helpen. Helaas nog geen fotos maar die zal ik nog plaatsen als alle zaden en bonen opgekomen zijn.Groeten Klaverzoeker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaverzoeker Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Ow ja en nu ik het vergeet ik had ook al dun gestrooid met geënte koemest korrel met backterien en protozoieten en mycoryza om het onkruid wat ik onder gespit had te verteren en om te zetten in voedsel voor de planten getransporteerd door de mycoryza. Maar dat zou al goed ingeregend moeten zijn en zijn werk doen op het onkruid. het stond er erg hoog op dat onkruid.Ik ben echt nieuw op de het praktijk gedeelte van tuinieren , ik heb alles een beetje opgezocht op internet en de spullen besteld en erop gegooid. Ik moet wel zeggen dat ik soms meehielp op een kwekerij van sierplanten van iemand. Maar das wat anders dan zelf doen, dat werk bestond uit alles gereed brengen voor de veiling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Ik weet best wel iets van mest en bodem....maar wat jij allemaal noemt en mengt, dat klinkt me als een soort alchemie.... Maar ook als ik wel al deze ingrediënten zou kennen en precies weten hoe ze werken, lijkt me de dosis (hoeveel op welke oppervlakte) nogal relevant. Een beetje..? Dan zal er geen ramp (overbemesting!) gebeuren. Veel...? Nogal onvoorspelbaar wat het effect zou kunnen zijn...? Even met benen op de grond...... Wat neem je nu waar bij de planten die het betreft? Hoe doen ze het? In het algemeen zou ik adviseren om eerst een jaar je grondje te bekijken en zien hoe van alles groeit, voordat je er van alles overheen gaat gooien. Hoe weet je dat jouw grond en jouw planten deze speciale dingen allemaal nodig hebben? En....als je biologisch wilt moestuinieren....compost maken is de basis van alles wat je verder doet (Allerlei speciale stofjes en middeltjes heb je dan eigenlijk niet nodig ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaverzoeker Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Ja is een probeer mix, ik heb wel eens gelezen dat we door gebruik antibiotica veel van de bacterie die ons altijd vergezelden zijn kwijt geraakt, dus ik wil gaan bio kweken. voor gezonde planten en hopelijk gezond voedsel. Nu las ik dus dat biokweken met bacteriën gaat , o.a. de klaverbacterie maar ook andere die te koop zijn bij boerenbond en bij internet shops. Dus in plaats dat ik rechtstreeks met name specifiek stikstof geef, afgezien van de pelikanen mest ( die overigens ook vol nuttige bacteriën zit ). maar voedsel voor bacterien voer aan mijn bodem ( de bio mest, de luzerne brokken en de koemest en de natuurkalk en de gesteente melen en de groenbemesters. Groenbemester composteer ik dan zoveel mogelijk iplv rechtstreeks de pelikanen mest aan de wortel te voeren. Ik wil het gaan vernevelen boven het gehakselde groenbemester. samen met de met bacteriën geënte rietsuiker melasse. Het lijkt idd net chemie, Ik ben op het spoor gekomen via pdfs lezen op internet over biologisch tuinieren, o.a. luis bolk instituut. Naar wat ik er nu van snap zijn er erg veel bacteriën en de ene eet x en zet dat om in y een andere eet a en zet met behulp van y om in x en in nog veel meer mogelijk heden dus A tot Z, en als nu zoon bacterie overlijd dan zit daar dus van alles in in hele kleine hoeveelheid dus een beetje a, z en g. en ik vermoed dat die wortels van die planten die micro maat van voedsel als babyvoeding naar binnen slurpen, of dan wel aangevoerd krijgen via de mycoryza. In die gesteente melen en in die natuurkalken uit de oceaan zit alles in kwa mineralen schijnt, als je de verkoop praatjes mag geloven, Maar dat is nog niet op baby voeding formaat. Die pelikanen mest deed ik erdoor vandaag omdat de plantjes die ik zette gele bladeren kregen, de bio mest korrel is nog niet echt aangeslagen, dat heeft tijd nodig, die p mest zou snel moeten werken. Ik wist weinig van de grond maar ik mocht meteen beginnen op deze grond dus ik had zo laat in het seizoen geen tijd voor grondmonsters ofzo, vind ze ook erg duur , maar het is vrij arme zandgrond op het ene stuk. het heeft veel water nodig. het onkruid wat er groeide was brandnetel , en paardenbloem en papaverbloemen en wilde rogge en kweek gras ook wel, en resten spinazie enzo en ook onbekende soorten maar het stond er hoog op, net of er al wel koemest was gegooid en in was gezaaid en geplant, er stond wel wat half ontwikkelde groente, wat overwoekerd was met onkruid. Het arme stuk is veel lichter van kleur dan het rijkere stuk. het rijkere stuk zit nog niets op kwa mest. Ik wou gewoon testen op dat lichtere stuk grond of deze spullen zo nu wel of niet werken, op het goeie stuk grond groeit het toch wel, daar is denk ik jaar in jaar uit paarde mest op gegaan. ik weet niet hoe dat kleur verschil zo komt. helaas dus ook geen ph test, dus de kalk is zoiezo op de gok ik heb ook bosbes gezet en daar gaat geen kalk bij die kalk is verder eigenlijk alleen voor de compost voor thuis voor bij mijn peren en kersenbomen en voor thuis voor de aardbeien in bakken . Alleen dus nu bij de kolen en de tomaten en de aardbeien op me volkstuin ik wil ze zo zoet mogelijk maken, en als de zon nou niet zo schijnt , dan zijn ze in elk geval niet zo zuur. Ik hoop dat ik niet zo snel mogelijk alles uit hoef te spoelen toen ik vanmiddag weging stond het er nog goed bij , maar toen had ik het net erop gedaan. Ik ga morgenvroeg kijken wat het gedaan heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Ik woon zo dicht bij jullie in de buurt dat ik waarschijnlijk wel vergelijkbare grond heb. Ik ben vorig jaar begonnen met mijn tuin, daarvoor was het akkerland. Ik heb tot nu toe alleen compost en Pokon biologische moestuinmest (organische mestkorrels) gebruikt. Ik ben niet ontevreden over het resultaat. De compost komt van de Boerenbond, maar bij de milieustraat is die gratis verkrijgbaar (daar kwam ik te laat achter, moet ik nog eens uitproberen). Extra kalk moet ik mij nog eens in verdiepen. De aardbeien doen het super, van de kolen heb ik vorig jaar ook voldoende mogen oogsten (ze worden natuurlijk niet zo groot als die uit de supermarkt....). Tomaten heb ik niet in de volle grond gehad. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Beste Klaverzoeker, ik begrijp dat je in blokken werkt, en niet je hele tuin met alles hebt begooid? Ik heb zelf ook kaal zand, dus ik begrijp je wel. Het probleem is dat als je héél veel tegelijk gebruikt, dat je achteraf niet kunt weten welk onderdeel nou gewerkt heeft, en wat niet. Als je toch van experimenteren houdt, zou ik je aanraden verschillende groentebedden met verschillende meststoffen te verrijken, zodat je kunt zien wat het effect is van de verschillende toevoegingen. Het probleem van kaal zand is ook dat er geen humus en ander organisch materiaal in de grond zit. Ik kan me voorstellen dat je pure schimmelculturen gaat kweken, die dan als klonten in je grond zitten. Die schimmels hebben gewoon humus nodig om hun werk te kunnen doen. Ik heb me de laatste dagen ingelezen over waterkefir toevoegen aan de grond. Daar wordt namelijk afgeraden om dat op te schrale grond te doen, omdat je dan klontvorming krijgt (waterkefir is een symbiose van bacteriën en schimmels), maar gemengd met compost of mulch is juist weer wel aan te raden. Ik lees dat je inderdaad voeding aan je grond toevoegt daarvoor, maar het klinkt allemaal te snel. Ik zou het in jouw geval toevoegen aan de compost, en daarna pas op de grond gooien, want dan heb je het proces beter onder controle.Anyway, mijn ervaring is dat een laag mulch voldoende is om het bodemleven op gang te brengen. Binnen het eerste jaar zie je al heel veel krioelen met het blote oog, dus microscopisch gebeurt dat dan natuurlijk ook. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaverzoeker Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Bedankt voor de snelle reacties.Succes ermee Deborah, dat zou idd bijna dezelfde grond kunnen zijn. mij werd eigenlijk ook aangeraden om andere mest te gaan gebruiken van die blauwe korrel , dat werkt zeker en snel en is niet zo duur.Maar omdat ik zoveel mogelijk compost wil maken voor onder me appel en peren en kersenbomen thuis heb ik besloten om die compost dan zo goed mogelijk te maken met zoveel mogelijk voedingswaarde energie erin.Dus ben ik dit jaar al begonnen met dure mest stoffen. door de gratis compost voor thuis haal ik een deel van de extra kosten terug. Jasmin heeft gelijk van de klonten en dat het nog niet zo veel zin heeft op grond met weinig droge organische stof om myco en bacteriën toe te voegen , maar er zit natuurlijk altijd wel wat organische stof in, het is geen metselzand. ook zat er veel onkruid door en ook nog best wat regenwormen. en het voordeel is dat ik alles makkelijk in kon wateren. de myco was geënt op voeding samen met de protozoën en die zouden het onkruid snel om moeten zetten in organische stof en humus zuren, en die voeding ( de koemest ) verspreid zich in theorie wel goed door de bodem. vandaar dat ik nu de klaver brokken bij regen. das goeie plantaardige organische stof met bijna geen NPK 1-3-1 ofzo dus daar kan ik nog meer van inregenen of strokorrels gaan kopen bij de boerenbond das nog wat goedkoper. dat regent als het goed is mooi in en mengt door de wortels van me kolen en daar kan de myco dan permanent gaan nestelen, bij de kolen heeft het zin. die moet nog maanden staan.ook al heeft de myco dan niet zo veel organische stof, humus, of beschikbaar koolstof, het is er wel dus als ik maar bij blijf voeren elke week het eerste jaar rondom me planten. dan zou de groente toch nog net biologisch moeten zijn. en volgend jaar zou het natuurlijk veel beter moeten worden, elk jaar als er meer humus ontstaat.Ik zal een foto erbij doen van de humus laag onder me perenbomen. die is echt al 20 cm dik en heb ik dit jaar geënt met speciale rozen mycorriza. Die hoef ik over een paar jaar helemaal geen mest meer te geven, dan zou alleen heel de dag water of compost thee vernevelen boven het hummus bed voldoende moeten zijn, misschien alleen wat extra suiker zodat de bacteriën op overdrive gaan op koele dagen. en wat meer koelen als het te warm en te broeierig is, en als er dan teveel mest stof vrij komt. maar zover zijn we nog niet. Ik voeg mooi elk jaar gemaaide groenbemester toe en houtsnipper en compost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Nog klei? Ik heb dit jaar al twee rondes kattenkorrels achter de rug. Gewoon goedkope, ongeparfumeerde. Vorig jaar deed ik bentoniet, maar heb gemerkt dat ik hetzelfde resultaat krijg met andere (nóg goedkopere) kleikorrels. De toplaag gaat er echt een tikkie plakkerig van worden als het vochtig is. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTman Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Nog klei? Ik heb dit jaar al twee rondes kattenkorrels achter de rug. Gewoon goedkope, ongeparfumeerde. Vorig jaar deed ik bentoniet, maar heb gemerkt dat ik hetzelfde resultaat krijg met andere (nóg goedkopere) kleikorrels.De toplaag gaat er echt een tikkie plakkerig van worden als het vochtig is. Bentoniet werkt zeer goed om schrale en arme zandgrond in ieder geval wat meer water en voeding te laten vasthouden. Wel zeer goed door de grond werken in het vroege voorjaar. Tevens heb ik ergens vernomen dat klei mineralen ook nodig zijn bij het omzetten naar humus...?Mag ik vragen welke goedkope kleikorrels en welke kattenkorrels dat zijn? Ik ben namelijk ook naar een alternatief voor die dure bentonietkorrels op zoek. Die korrels zijn echt veel te duur (maar het werkt wel goed ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 De pure bentoniet is ongeveer 4 euro bij de buurtsuper, bij buurman AH is er attapulgiet (1,29 per 5 kilo), en dat werkt ook in de tuin. Duurt iets langer om zacht te worden, maar de mulchlaag wordt er kleverig van. Ik strooi het licht, hark het na een paar dagen heen en weer op de toplaag. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaverzoeker Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 @ jasmine ja dat klopt ja die klei korrels, had ik ook kunnen doen, dan had ik geen verzend kosten hoeven betalen. Maar ik weet niet precies waar die katten korrels vandaan komen, en wat ermee gebeurd is of er nog wel de juiste bacteriën inzitten. ik denk wel dat ze net zo nuttig kunnen zijn voor grond als duur steenmeel van internet. Ik geef toe, nu ga ik ook af op een internet shop ze blauwe ogen maar ja. op mijn eigen tuin wil ik er zoveel mogelijk verzamelen. dus ik wil ze niet dubbel. Er zijn schijnbaar bacteriën die in staat zijn om sommige mineralen om te zetten in andere voor planten nuttige stoffen. en die leven op onder andere gesteentes, want das hun voedsel. welke de beste zijn weet ik niet want ik ben geen professor. maar waarschijnlijk zitten op verschillende gesteentes wereldwijd andere nuttige bacteriën. dus voortaan neem ik overal als ik ergens ben met redelijk oud gesteente ( bv de steengroeve in Winterswijk) of in Duitsland in de bergen of Engeland overal wat steentjes mee die ik door me compost ga doen. ook mooi dat je in Winterswijk zo mooi steentjes kan pakken en dan wat lager steentjes en die zijn dan meteen een miljoen jaar ouder en nog lager nog ouder enz. . geen idee of er echt nog wat inzit wat met de juiste voeding weer gaat werken. maar ja wel mooi dat het daar zo ligt. geen idee of daar nog open dagen zijn, wel mooi stenen hakken met zoon geel petje op. je mocht fossielen of dus als er geen fossiel is maar alleen heel oude kalk, wat je vind mee naar huis nemen vroeger. maar het was een end lopen helemaal van onder naar boven weer weet ik nog. hopelijk krijg ik iets nuttigs. iets wat snel mineralen en zo beschikbaar maakt voor planten en bomen. wel even opletten dat ik geen gesteentes erdoor krijg met veel zware metalen, dus geen pure ertsen ofzo al lijkt het me wel mooi om een leuke goud ader tussen me perenbomen te hebben lopen . kan geen kwaad, ik heb het gezien in flessen drank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 dit klinkt allemaal behoorlijk veel en ingewikkeld. zelfs weknow zijn oren gaan ervan gaan klapperen wat is er mis met gewoon compost en dit aanvullingen wanneer dit nodig blijkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Je laat je toch niet op kosten jagen? In gewone compost zitten genoeg bacteriën om mee vooruit te kunnen met je tuin. Die komen gratis en voor niks gewoon bij je langs in je composthoop. Net als de compostwormen. Hoe ze het doen weet ik niet, maar ze weten de compost altijd te vinden om er te gaan wonen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaverzoeker Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Ja klopt wel , vanzelf komt het ook, maar ik heb geen geduld. en ik vind het prachtig om te zien als houtsnippers onder me bomen thuis zo snel mogelijk verteren. Het lijkt me gewoon mooi om iplv mest op den duur alleen telkens een dunne laag groenbemester,klaver , ganzenvoet en een beetje suikerbiet en gemalen bonen en linzen gehakseld (wel lichtjes voor gecomposteerd) want ik wil geen muizen, onder me bomen te legen en in het najaar of en voorjaar een dikkere laag compost met alles erin met de juiste ph zodat ik ook geen kalk meer toe hoef te voegen of niets. en de steen en kalk groeve in Winterswijk is gratis , zoals wel meer plekken waar stenen of fossielen liggen, gewoon riviertjes, iets dichter bij waar het water vandaan komt, Duitsland in de bergen ofzo, niet eens zo hoog, het ijfelgebied, of de Ardenne, in bronwater/ mineraal water zitten ook allemaal per merk verschillende bacteriën in volgens het etiket wat erop staat, maar om water te geven met 5000 verschillende merken mineraal of bronwater vind ik te ver gaan haha, maar wat stenen van de omgeving waar dat water vandaan komt ja. in gewoon kraanwater zitten hier in Brabant zelfs meer mineralen in dan in mineraal water heb ik me laten vertellen op een open dag, er zitten ook veel bacteriën in maar niet die specifieke zoals in 1 specifieke soort mineraal water, het is een mengelmoesje. dus eigenlijk ook al gewoon heel geschikt. sja , maar het water kreeg wel een speciale zuurstof behandeling om schadelijke bacteriën te verwijderen , en het werd gefilterd, er werden zelfs gewoon fosfaat meststoffen uit gefilterd en die werden gewoon verkocht aan landbouw ondernemingen. vandaar dat ik op me volkstuin blij ben met de grondwater voorziening die er is, helaas heb ik dat thuis niet. Ik wil ook niet zeggen dat er echt wonderen gaan gebeuren als je een hoop stenen stukslaat en door de compost mengt, maar ja wie weet , ik wil me toch iets meer gaan verdiepen in verschillende stenen, ik wil ook geen giftige stenen op me tuin hebben. als die al bestaan dan, al lijkt een stuk lood erts op me land me zoiezo niet prettig. In een tuin aan een rivier liggen al weet ik hoe veel soorten stenen en daar hebben mensen ook volkstuinen dus het lijkt me redelijk veilig. trouwens , vroeger heeft de Rein door half Nederland gestroomd dus overal zou rijkelijk wat mineralen van die kant op in de grond moeten zitten, mits er niet jaren lang roofbouw is gepleegd met zware kunstmest op een akkerland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Klaverzoeker, ben je niet bang voor een grote bacterieoorlog in je tuin? Al die stammen gaan straks vechten om de dominantie, en dan hebben ze geen tijd meer om zich om jouw tuin te bekommeren. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Mag ik vragen waarom je zoveel verschillende bacterien aan het verzamelen bent? Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik dacht dat planten zelf de bacterien aantrekken die ze nodig hebben, en laat je ze zelf een soort evenwicht uitzoeken? Ik heb niet zo veel kennis van bacterien in de grond als jij hoor. Maar "voer" je je planten ook niet per ongeluk bacterien die ze juist niet willen door van overal grond/meststoffen te halen? Ook als je zoveel verschillende dingen tegelijk doet, kun je eigenlijk niet meer weten wat wel en niet werkt. Ik vind het wel erg interessant wat je schrijft, dus ik ga je topic in de gaten houden om er wat van te leren. In je openingspost staat iets over bacterien die je nodig hebt, en dat die vernietigd worden door antibiotica. Bedoel je dat je zoveel bacterien verzamelt zodat je eigen darmen meer van de "goede" bacterien worden voorzien? Er zijn gewassen waarmee je die een steuntje in de rug geeft, die met veel oplosbare vezels. Zoals aardpeer bijvoorbeeld. Het gaat dan om die oplosbare vezels (prebiotica), niet de bacterien op/aan de plant zelf. Er zijn ook schimmels/gisten op fruit en groente bijvoorbeeld, die je kunt gebruiken. Dat doe je d.m.v. fermentatie. Zoals kimchi bijvoorbeeld. Als je er het fijne van wilt weten kun je daar verder naar zoeken, dus prebiotica (prebiotics, niet verwarren met probiotica, dat is wat anders), oplosbare vezels (soluble fiber), wilde fermentatie (wild fermentation, how to make kimchi, dat soort dingen). Mocht je daar iets mee doen, dan zou ik wel heel voorzichtig beginnen hoor, als je het voor je gezondheid gebruikt heb je er maar een beetje van nodig en bij teveel kan je lichaam van slag raken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 In de grond is een diverse aanwezigheid van belang, voor het evenwicht. Mocht er eentje uitvallen, dan kan de ander zijn werk overnemen. En zogenaamde slechte en goede bacterien houden elkaar dan in evenwicht in combinatie met hun predatoren, en de predatoren van die predatoren. En er leven inderdaad bacterien op gesteentes, maar het merendeel niet puur van gesteentes. Ze hebben een hoop andere voedingsstoffen nodig, die niet alleen uit stenen komen. Velen, bacterien, schimmels, maar ook allerhande eencelligen leven in het microklimaat rond de wortels van planten. Plantenwortels scheiden namelijk altijd een beetje voedingsstoffen uit, daardoor bloeit veel van het leven rondom die wortels op, en de plantenwortels hebben door op hun beurt weer profijt van, omdat het microleven ook weer voedinsstoffen uitscheidt, dan wel bij afsterven afgeeft. En het zijn dus niet alleen bacterien en schimmels, maar ook protozoa, aaltjes, arthropoden (mijtjes bijvoorbeeld) insecten en amfibieen/reptielen en zoogdieren die met die voedselketen verbonden zijn. Je doet trouwens inderdaad nogal veel, op zich niet verkeerd. Maar als dit het eerste jaar is, zou ik het gewoon rustig aan doen. Teveel verstoringen zijn ook weer niet goed. Lekker veel organisch materiaal op de grond aanbrengen, mooie voedingsbodem creeren. En dan kun je daar beetje bij beetje nieuwe dingen aan toevoegen. Meer bacterien, meer schimmels, meer protozoa. Geef het een kans om zich te stabiliseren, en een plekje te vinden in je tuin. In de medische wetenschap gaan ze inmiddels trouwens over op poeptransplantaties, voor die diversiteit aan bacteriecultuurjes in de darmen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Laat ik maar zeggen wat veel mensen zullen denken: voor een beginnende moestuinder heb je jezelf veel teveel op de hals gehaald. Je denkt veel te ver door, en hebt volgens mij maar weinig begrip van de ecologie/biologie van een tuin en wat ervoor nodig is om groenten te kweken. Het is echt veel makkelijker dan je denkt, en zelfs op arme zandgronden kan je goede resultaten halen met relatief simpele handelingen. Tip 1: Haal niet lukraak informatie van internet. Je loopt dan het risico dat je door gebrek aan ervaring en kennis tips voor professionele kwekers, of maatregelen voor bijzondere teelt door elkaar gaat halen. Koop een goed moestuinboek met wat theoretische achtergrond. Het Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt is mijns inziens een must-have. Tip2: Stop met het aanbrengen van bacteriën, rare gesteentes en obscure mestsoorten. Om zo specialistisch te mesten moet je precies weten waar het je aan ontbreekt in de grond. Voor een standaard moestuin zijn dit soort dingen eigenlijk nooit nodig. Een eetlepel compost bevat alle bacteriën die je planten nodig hebben. En die vermenigvuldigen als gekken als dat nodig is. Jouw taak als tuinder is om die natuurlijke kringloop zoveel mogelijk te laten ontstaan. De natuur doet de rest. Tip 3: Dus, zoals anderen al aangeven: gebruik compost. Dat is genoeg voor de meeste planten. Compost. Compost. Compost. Alleen de kool wil misschien nog wat koemestkorrels en wat kalk. Als er een gebrek aan een bepaalde meststof is, dan zie je dat vanzelf. Een goed moestuinboek helpt je verder. Tip 4: Meten is weten. Als je wilt weten waar het gebrek in de grond zit, kan je altijd een monster naar een lab brengen. Koop een ph-test om de zuurgraad te meten. Tip 5: Had ik al compost genoemd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaverzoeker Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Who bedank voor alle nutigge info, die aardperen lijken me super cool de Kimchi ook, maar dat lijkt me veel werk. en idd het duurt nog wel een paar jaar voordat mijn tuin leven in de bodem heeft wat hier in NL makkelijk haalbaar is zonder externe toevoegingen afgezondenderd dan vd compost. en op mijn volkstuin komt het wel goed. Maar vandaag liep ik tegen een ander serieus probleem van ongekend grote aard aan. ik denk 1 van Neerlands grootste gevaren voor de tuin.... mollen. helaas nog geen fotos , want die staan nog op me tel. maar ze graven gangen onder me aardbeien en me grond kers, en me kolen en sla en onder een groepje tomaten. Ik heb meteen bij me pa een mollenklem gehaald, maar ik moet nog even vragen aan de beheerder of ik wel zoon klem mag plaatsen. of dat er misschien een betere oplossing is. mollen kweken voor molle mest mmm Maar ook veel werk, ze leveren immers nu al mollen mest direct onder de wortels van me planten. niet helemaal wat ik wil maar ja. Sja de bacteriën, lopen door de natuur is een hobby van me, op schone stenen zitten geen ziektes ofzo denk ik en baad het niet dan schaad het niet, als ze in principe nuttig zijn als ze bij elkaar komen dan moet het recht van degene die zich het best aan kan passen aan mijn bomen maar gelden. Maar zoon bodem monster ja dat zou ik wel graag willen voor thuis. maar duur, en toen ik ermee begon wist ik dat de grond niet best was en ben ik meteen begonnen met een mulch laag aan te brengen. ik weet dat de grond nu beter is omdat alles nu echt goed begint te groeien, maar het bemestings-niveau is te laag omdat er veel van de vruchten uitviel , zoon 75% , zonder noemenswaardige droogte stres. en ook geen beurtjaar, want vorig jaar bijna alles verwijderd om de wortels de kans te geven goed te groeien. Hummus vorming vraagt veel mest stof en de klaver had nog niet goed gezet vorig jaar dus nog geen plantaardige NPK. pas over 5 jaar zou ik hier thuis in staat moeten kunnen zijn om een stabiel milieu met een rijk gevarieerd aanbod te creëren van het bodemleven wat hier al mogelijk is. ik hoop op veel roofmijten en mijten die cellulose en lignine afbreken, oftewel houtsnippers. Maar het mag ook niet uit de klauwen lopen dat de buren overal beestjes zien. het moet een soort eiland blijven, vandaar dat ik mijn toevlucht heb genomen tot internet middelen die snel werken. en die niet zo veel overlast veroorzaken, het is toch een composthoop die open en bloot in me voortuin ligt met wat boompjes erop. Er staan wel wat planten omheen om het oog wat bloemen te gunnen, maar toch het blijft een compost hoop die zo open en bloot langs de voordeur ligt. het makkelijkste zou zijn een dikke laag hout snippers gemengd met gemaaid gras en twee zakken koemest en wat compost van de gemeente in het voorjaar... maar daar komt een lucht vanaf en het trekt weer teveel beestjes aan. ik denk dat ik over 5 jaar zoiezo een bodem monster opstuur, tot die tijd blijft het dus een gok of het goed gaat, al schaf ik wel een ph/ec meter aan om me compost tenminste een goeie ph te kunnen geven ( ik ga toch door met stenen zoeken) en ook geen overbemesting te creëren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Zoals ik al schreef: Bij de Milieustraat (in Veghel dus) kun je gratis compost halen: zie afvalwijzer op de gemeentesite. Niet alleen in het voorjaar. Als je bang bent om voor niets te rijden, kun je van tevoren even bellen naar de Milieustraat. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaverzoeker Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 @ Deborah. Ja die van de gemeente is wel goed , zat genoeg meststof in voor me boompjes door de bloei te halen en een hoop vrucht te laten zetten, het was redelijk volle dracht zeker in sommige peren. dus dat ik uitval kreeg zat er wel in. ze staan pas net een jaar lang. plus dus de droge organische stof en het leven en de humus zuren enz.Al heb ik wel ergens gelezen dat ik beter een piek bemesting had kunnen geven net tijdens de bloei, maar ik kreeg de pelikanen mest te laat binnen. Volgend jaar beter , staan ze ook nog beter geworteld.Een te volle vrucht dracht zou volgend jaar ook maar een beurtjaar opleveren. Volgend jaar toch al veel kans op een nat jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 sorry voor mijn intermezzo .... ik bedoel het niet vervelend hoor.... maar misschien ietsje minder van de hak op de tak van de pelikanen naar de olifanten en de peren-bloei groei snoei ? gebruik ook eens de zoekfunctie van ons forum. Héél veel onderwerpen zijn al veelvuldig behandeld ( euhh... nee, de pelikanenmest niet ).Ook kan je , zoals velen hier hebben, een eigen 'moestuin-update' maken en bijhouden. Iedereen kan zijn eigen blog maken en bijhouden inclusief foto's natuurlijk. Daar kan je echt álles in kwijt wat je maar wil ( op moestuin/tuin-gebied ) Ik ben eigenlijk inmiddels wel kwijt wat je kleine foutje nou eigenlijk was..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Ik ben de draad een paar pagina's geleden ook al kwijt geraakt. Ik heb in ieder geval de indruk dat Klaverzoeker ook nog op zoek is naar een klepel... Die pelikanenmest houden we erin Bit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts