Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb twee regentonnen van om en nabij 120 liter. Een ervan is aangesloten op de dakgoot maar deze blijkt dus een slechte toevoer te hebben. De andere was redelijk gevuld door een rare dakconstructie van tuinhuisje buren maar zij hebben dat euvel verholpen en dus is deze ton nu leeg.

Nu lees ik dat regenwater beter is dan leidingwater ivm het kalkgehalte.

Is dit dan ook heel schadelijk voor je gewassen of alleen voor de zuurminnende gewassen?

Mijn plan is om in ieder geval de lege ton te vullen met leidingwater want dat scheelt nogal wat heen en weer gesleep met gieters. De andere ton bewaar ik dan voor de zuurminnende planten gezien daar alleen regenwater in zit.

Kan ik ook eventueel het water ontkalken/verzuren met bv. een paar lepels azijn of is dat af te raden?

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Geplaatst:

Analyse van het leidingwater inclusief Duitse hardheid kun je inzien via de online gegevens van je leidingwaterleverancier.

Bijvoorbeeld: Enschede: http://www.vitens.nl/overvitens/water/waterkaart/Paginas/Waterkaarthardheid.aspx

Ik denk dat het wel meevalt met de hardheid in jullie regio als ik de resultaten via bovengenoemde link zie.

Neutraliseren met azijn: tsja, heeft dat veel zin? De azijn in de winkel heeft een concentratie van 8% (schoonmaakazijn in die groene flessen) of 4-5% (natuurazijn). Wat gebeurt er als je Calcium met Azijnzuur laat reageren? Dan ontstaat er Calcium acetaat. Dat kan de pH inderdaad verlagen.

Ik gebruik buiten alleen leidingwater voor het beregenen, ook het zuurminnende stuk waar ik turf heb toegevoegd. Planten doen het prima (ook de echte bosbes).

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

het maakt enkel wat uit als je de kas ermee begiet. er valt in west europa genoeg regen om evt kalk en zouten, buiten, uit te spoelen. gewoon leiding water gebruiken dus. regenwater is wel gratis, en als echte nederlander blijf ik op de centjes letten!

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

@Deborah Ik had het kaartje zelf ook al gevonden maar is inderdaad een handige link. Goed om te horen dat de bosbesjes er niet aan onderdoor gaan

@windindewilgen us bint zunig ;D

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

• 1 year later...
Geplaatst:

Even een oude lade opengetrokken omtrent leidingwater. Ik geef het in de kas omdat ik nog steeds geen regenton heb. Ik doe er een scheutje appelazijn door. In de kas vind ik schoon leidingwater niet eens zo gek omdat er tomatenplanten staan. Deze mogen gerust dit water over zich heen krijgen en ik hoef niet zo bezorgd te zijn dat ze nat zouden worden. Immers de planten worden schoongespoeld in plaats van dat er met regenwater sporen van schimmels en phytophthora mee kunnen komen die op de planten achter zouden kunnen blijven. Maar ik ga nu eindelijk wel eens op zoek naar een regenton, ik woon hier al 12 jaar, het wordt tijd.

Geplaatst:

Ik weet niet of dat wel klopt... heb je hier meer info over?

ik had juist begrepen dat de sporen ook met de wind mee komen. kraanwater zou ik daarom niet over de tomatenplanten gieten want een vochtige plant is gevoeliger voor ziekten. Kleine moeite om om de planten heen te gieten.

Geplaatst:

Nee het klopt niet. De sporen worden met de wínd verspreid en als de planten nat zijn dan kunnen ze sneller aangetast raken. Ik denk wel dat er sporen in een regenton terecht kunnen komen. Of klopt dat ook niet? Ik zal de planten toch maar zo droog mogelijk houden dan. Dank jullie wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...