Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruisbestuiving aardbeien


suustuin

Aanbevolen berichten

Dankzij dit prachtige forum kwam ik op een website waar allerlei verschillende aarbeienrassen verkocht worden. Ik was meteen enthousiast maar nu zit ik te twijfelen. Als ik de plantjes koop komen ze allemaal gezellig bij elkaar in 1 bed te staan. Hoe zit dat met kruisbestuiving? Smaken alle aardbeien dan uiteindelijk hetzelfde of houden ze hun eigen smaak? Voor vermeerdering zal ik alleen uitlopers gebruiken, maar hoe zit het met de vruchtjes zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel over zitten denken om zaad te oogsten van gekruiste aardbeien gewoon om te kijken of het lukt. Zijn er soorten die je goed met elkaar kan kruisen, bijv. een ananasaardbei met een 'normale' rode aardbei. Ben benieuwd of daar wat leuks uit zal kunnen komen. Moet je dan trouwens de vrucht trouwens gewoon rijp plukken en dan prakken, laten schimmelen etc. Of moet je hem op een ander tijdstip eraf halen?

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in totaal 6 zaadjes Sarian f1 gezaaid die ik had gehaald bij het tuincentrum. Daarvan heb ik nu 5 gezonde plantjes over. De zesde heb ik zelf per ongeluk om zeep geholpen toen ik het zaadomhulsel van de kiemblaadjes wou halen. Dus het lukt wel, alleen het duurt even voordat ze opkomen en daarna groeien ze ook nog langzaam. Maar nu ze eenmaal blad hebben gaat het best snel vind ik.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist begrepen dat je aardbeienzaad slecht kan oogsten, omdat ze niet "echt" zijn. Misschien dus eerst maar eens gewone aardbeien zaaien om te kijken of het uberhaubt lukt.

 

Volgens mij zit het dan zo: aardbeien vormen zich ook zónder bevruchting, al worden ze beter en mooier als het wel gebeurd is.

Dus als je aardbei wil zaaien, moet je zeker weten dat de bloem bevrucht is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel over zitten denken om zaad te oogsten van gekruiste aardbeien gewoon om te kijken of het lukt. Zijn er soorten die je goed met elkaar kan kruisen, bijv. een ananasaardbei met een 'normale' rode aardbei. Ben benieuwd of daar wat leuks uit zal kunnen komen. Moet je dan trouwens de vrucht trouwens gewoon rijp plukken en dan prakken, laten schimmelen etc. Of moet je hem op een ander tijdstip eraf halen?

 

Gewoon proberen Lisa is toch hardstikke leuk om te proberen, je Sarian zien er bovendien heel mooi uit terwijl aardbei zaaien niet speciaal makkelijk is dus dat is al hardstuikke knap.

Je zal verschillende manieren hebben van zaad oogsten bij aardbei, denk dat je handmatig moet bestuiven met penseeltje en de aardbei inderdaad heel goed rijp laten worden rijper dan je zou plukken lijkt net beetje rood/blauw van kleur, en dan spoel je met water en een zeer fijn zeefje de zaadjes los van het velletje dat moet heel goed gebeuren dat de zaadjes zo schoon mogelijk zijn,

dat zaad laat je goed drogen op bv bakpapier dan gaat het daar niet aan kleven, en waneer het zaad goed schoon en weer droog is kun je opnieiuw proberen te zaaien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hansm, bedankt voor de informatie over het zaad winnen.

Ik denk dat ik het inderdaad gewoon ga proberen om een 'nieuwe' soort te kweken. De aardbeien staan vanwege het feit dat mijn tuin nog niet klaar is in de kas. Dus het handmatig bestuiven ben ik wel gewend. Als het lukt om zaad te winnen dan komt er volgend jaar zeker een topic van mij met de ervaringen.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke ervaringen! Vorig jaar heb ik basaardbeitjes gezaaid (ook zaad van Vreeken), ik heb er uiteindelijk 5 plantjes van over gehouden en hetzelfde jaar dat ik ze zaaide ook al een aardbei geoogst. Het zijn hele kleine vruchtjes, maar lekker!!

 

Gewoon hun eigen smaak dus. Da's fijn om te horen dan ga ik volgende week de plantjes halen, dit jaar vermeerderen en en volgend jaar lekker van eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...