grumpie Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Ik heb de Profi F1 augurk gezaaid maar heb het zakje weg gegooid. Mijn vraag is zijn deze augurken zelfbestuivend? Ik heb ze namelijk in een tunnelkas staan en daar komen de beitjes niet bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Waarom zou je bestuiving willen bij een augurk? Wil je er zaad uit kweken? Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 27, 2015 Author Share Posted May 27, 2015 Ik weet dat een courgette hulp nodig heeft van de natuur doordat de bijen helpen, maar geldt dit ook voor augurken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Nee, dat hoeft bij augurken en komkommers niet, dat wil je voor de smaak ook niet: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/augurk/ Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Nee, dat hoeft bij augurken en komkommers niet, dat wil je voor de smaak ook niet: Â Inderdaad hoeven de moderne rassen (zoals het jouwe) geen bevruchting om augurkjes te maken. Maar...eh..Deborah...wat heeft dat met de smaak te maken? Â Ik ben het overigens niet met Diana eens wat betreft de smaak van augurken t.o.v. komkommers. Persoonlijk vind ik de stevigheid en knapperigheid van een augurk om vers te eten lekkerder dan het wat "dredserige" (natte) van een komkommer en de smaak ook niet minder. We eten ze hier in plaats van komkommers, dus rauw en vers voor boterham en salades. Wat over is wordt inderdaad, samen met de meeste komkommers, ingemaakt voor de rest van het jaar. Augurken zijn in ons klimaat ook wat oogstzekerder dan komkommers, zeker in de volle grond buiten. Planten zijn wat kleiner, kunnen wat beter tegen minder heet en nat weer en zijn minder ziektegevoelig. Uiteindelijk gaat het om een en dezelfde plant, die in de geschiedenis van de laatste decennia in 2 richtingen is geselecteerd. Het schijnbaar duidelijke onderscheid tussen grote, lange, rechte komkommers en kleine augurkjes voor de inmaak lijkt me bovendien vooral iets typisch "Hollands"....zelfs taalkundig is er in vele talen geen verschil tussen beide. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Nee, dat hoeft bij augurken en komkommers niet, dat wil je voor de smaak ook niet: Dat hoeft bij sommige augurken niet - namelijk, die maken parthenocarpe vruchtjes. Meestal bevruchting door bijen is wel nodig.In dit geval augurk Profi F1 is wel de partenocarphttp://seedsfromholland.com/NL/Groente_en_fruitzaden/Augurk/Profi_F1/520810. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 27, 2015 Author Share Posted May 27, 2015 Hartelijk dank voor jullie info. Kan ik ze nog lekker in de tunnel laten staan, lekker warm en beschut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Een komkommer vol zaden is minder lekker. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
popke Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Ik verwijder de manlijke bloemen vAn de komkommer juist want als hij zichzelf bevrucht worden de komkommers bitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Bij moderne rassen is deze eigenschap er door gerichte veredeling volledig uitgekruist, zodat de hedendaagse rassen volledig bittervrij zijn.http://www.fruitlent.nl/komkommers.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
popke Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Ja dat is ook zo loes. Helaas niet bij de zaadjes die ik afgelopen 2 jaar heb gebruikt maar doet mij er aan denken dat ik daar volgend jaar echt even op moet gaan letten bij de aanschaf van nieuwe zaden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts