Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Drie rijtjes wortels, nooit doorgekomen


Metje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Op 27 maart heb ik drie kleine rijtjes wortels gezaaid tussen mijn toen nog niet eens doorgekomen sjalotten en rode uien. Heb het zaad voor het zaaien vermengd met wat vochtig zand, klein geultje gemaakt en het daarin gestrooid.Nu, na twee maanden: nog steeds niets. Ik heb nog geen enkel wortelkiemetje kunnen bespeuren. Heb alles goed omgespit toen ik begon, heb de plek na het zaaien (uiteraard...) niet gewied of omgeploegd of iets dergelijks.

 

Hoe kan dit nou? Je zou als het door een slechte bodem, of door slakken kwam, toch ten minste verwachten dat je een keer een keimplantje zou bespeuren. Maar nada. De rode uien en de sjalotten zijn keihard gaan groeien en doen het hartstikke goed. Ik heb dus niet het idee dat er iets mis is met de grond. Ik sta perplex, maar misschien ziet iemand meteen wat er mis is?

 

Hier een foto van hoe het was direct na het zaaien:

P1030696.JPG

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Jasmin al aangeeft.

Als je nog zaad over hebt doe eens een test, doe dit tussen vochtige keukenrol in een doosje en zie of ze kiemen.

 

Heb ook slecht wortelzaad gehad, andere soorten kwamen goed op, van Parano kwam niks op, zeer raar!

Ook niet na een kiemtest, dus slecht zaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zaad was van J. Sluys & zn, het ras was Amsterdam. Ik heb het zakje gekocht bij de Karwei. Nu ga ik het maar opnieuw proberen met zaad van een ander merk. Had het helemaal mooi gepland: wortels naast uien en sjalotten tegen de wortelvlieg op beide gewassen. Maarja, gelukkig nog niets van wortelvliegen op de uien gemerkt.

 

Had jij toevallig ook zaadjes van dit merk freggel? Misschien heb je gelijk over die droogte, maar aan de andere kant... ik heb nog niet van anderen gehoord dat zij met hetzelfde probleem zaten. Nouja, we gaan het merken. Ik hoop echt dat het deze keer wel kiemt.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo.

De grond waarin je worteltjes zaaid moet je constant goed vochtig houden. Ik zelf doe er s,ochtends en s,avond wel een paar gieters water over,zeker tot het opkomt,soms duurt dat wel veertien dagen.Dit geld eigenlijk voor alle fin zaad die je ter plekke zaaid. Wortels als ze eenmaal aan de groei zijn zoeken het vocht wel op in de grond ,maar met ontkiemen moet het zaad vocht hebben . Sucses JohanL

161cn01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Johan, bij mij hetzelfde verhaal met de winterwortels.

heb van de week opnieuw gezaaid. Nieuw zakje zaad houdbaar tot 2014 van vd Wal.

Waar ik overigens zeer tevreden over ben.

Alles komt verder gewoon op.

Zal morgen als het niet gaat regenen even alles goed natmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...