Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groene tomaten opengebarsten

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben afkomstig uit Vlaanderen.

Ik zit vooreerst al met een vraag over mijn tomaten. Heb een plastic polytunnel gezet met 20 tomaten in zowel vlees als kerstomaten. Nu zag ik dat de vruchten niet mooi gevormd zijn. Ze zijn al opengebarsten. Maar niet zoals typisch het geval is net voor ze te rijp zijn maar nu gewoon direct na bevruchting bij eerste tomaatvorming. Planten groeien goed, hebben geen ziektes voor zover ik weet. Enkel krullen de bladeren wat op maar dat is normaal las ik. Komt doordat de plant teveel energie heeft. Hebe me suf gezocht naar mijn provleel, maar niks gevonden dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Hieronder enkele foto's. Ben vrij radeloos en hoop dat jullie weten wat dit is. Ik gok op slechte bestuiving, maar dat geeft andere symptomen. Ze worden daarvoor elke dag handmatig getikt, dus zou niet mogen.

IMG20150528200750300HDR72791432851135.jpg

IMG2015052820145483383791432851096.jpg

IMG20150528201408402HDR12741432851121.jpg

Alvast bedankt,

Emiel

Ik zit ook echt met de handen in het haar. De serre is geplaatst op een stuk gazon dat ik gewoon omgespit heb. Heb het bemest met mengsel van blauwe korrel en mix 5 beiden redelijk hoog in kalium en misschien ook iets te hoog in stikstof. Ik heb aan dezelfde planten ook al normale tomaten hangen die bijna gaan rijpen. De meeste hebben nu hun 3de TROS in bloei. Ik geef om de 2 tot 3 dagen water tussen de planten. Heb ook enkel de onderste bladeren die contact hadden met de grond verwijdert zodat er lucht passage is en ze ni nat komen te staan bij het begieten. De temperatuur is misschien wel een goede reden. Dit voorjaar is al erg koud geweest op een warme week na.

Alvast bedankt, en mocht iemand nog suggesties hebben...

Dit is hoe mijn tomaten planten erbij staan nu.

IMG-20150525-WA000561961432884394.jpeg

Het weer??? Ik vermoed dat je heel vroeg hebt gezaaid en de planten binnen hebt opgekweekt en dat ze al in bloei gingen.....maar toen was het buiten en dus ook in de serre nog te kort licht en te koud om die heel vroege tomaten zich goed te laten ontwikkelen....... Zou dat kunnen?

Dan kun je met de bloemtrossen die nog komen wel goede vruchten verwachten.....

De enige andere oorzaak die ik zou kunnen bedenken.....niet eens zo heel waarschijnlijk....is een afwijking in de genen van je zaad....een virus misschien of een defect dat vanuit de moederplant waar het zaad van komt, dat deze vreemde tomaten veroorzaakt? Welk ras heb je en wat is de bron van je zaden?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Je bent er wel heel vroeg bij met zoveel vruchten. Bij mij beginnen de eerste planten te bloeien.

Alles begin maart gezaaid.

Is het een idee om de takken met gebarsten vruchten er helemaal af te halen om de nieuwe takken de kans te geven om alle energie te steken in

het maken van gezonde vruchten?!

Vanaf midden volgende week hogere temperatuur, dat zal ook de tomaten goed doen!!

Succes ermee!

Dit zijn inderdaad gekochte planten. Het zijn zowel kers als trostomaten en zijn een maand geleden uitgeplant toen het net een hele warme week was. De planten staan geschrankt dus de foto is een beetje misleidend om te zeggen dat ze te dicht staan. Toen stonden ze nog niet in bloei op enkele planten na die hun eerste TROS in bloei hadden. Bij nader inzien zijn die trossen mooi gevormd. Afgelopen maand is het hier erg koud geweest en de tomaten die jongst gevormd zijn hebben afwijkingen. Dus ik hou het voorlopig op de koude en ga die trossen eruit knippen. Er is beterschap op komst zag ik en de temperatuur zou terug gaan stijgen...

Ik vermoed ineens teveel water, de binnenkant groeit sneller dan buitenkant en daardoor barst tomaat open. Overbemesting kan dit ook veroorzaken en al zeker met kunstmest is het risico groter en ook nog grote temperatuurschommelingen kunnen ook een rol spelen (zeer warm in serre overdag, s nachts te koud).

Beste moestuiniers,

een uitgebreide google-sessie heeft me eindelijk een antwoord geboden. In het Engels noemt men dit 'catfacing' tomatoes en hebben 3hoofdoorzaken:insecten schade, slechte bevruchting en weersomstandigheden. Hoofdoorzaak echter van dit probleem is de temperatuur die te laag is bij de bevruchting en vruchtzetting. Het zal dus enkel een opbrengstverlies met zich meebrengen. Laat de temperaturen de komende week dus maar flink stijgen!