speets Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Door die aanstekelijke verhalen over roken wil ik het ook eens proberen. Maar ik ken mezelf: na een paar keer is de lol er vaak al weer af. Dus ik ga in eerste instantie niet zo'n ding kopen. Bovendien heb ik weinig plaats. Nu vroeg ik me af of je niet heel eenvoudig zelf een rookpot voor op je kooktoestel in elkaar kunt draaien met - een gietijzeren braadpan van de Kringloop (ik kook op inductie)- een RVS opvangschaal- een RVS magnetronrooster op pootjes Vinden jullie dit - afgezien van de practische problemen - een goed plan? Te realiseren? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Zal vast goed te doen zijn. Ik wil je toch even laten weten dat AH komende week een aanbieding (€30) heeft voor een kleine rookoven. De aanbieding staat bijna onderaan de webpagina: http://www.ah.nl/bonus/volgende-week Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Zoeken op: "DIY Smoker" en dan afbeeldingen bekijken geeft leuke opbrengst van allerlei geknutsel. En zie dat koelkasten dus echt niet weg moeten maar gewoon tot smoker omgebouwd moeten worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Deze kleine bakjes zijn meestal om warm te roken, om forel te roken zijn die niet zo geschikt, aangezien de temperatuur niet boven de 70 graden mag uitkomen, anders lopen de vetten eruit en verbrand op de oppervlakte, wat inhoud dat de rook niet meer in de vis kan trekken.in deze kleine bakjes wordt het meer gestoomd met rook.gr Mat o,ja, zou dit toch maar niet in je keuken doen.heb zelf een vierkante van 30x30x800 en hier gaan 20 forellen in, heb deze zelf gemaakt met temp. Klok.maar je kan ook een gewone ton nemen met een paar voorzieningen is het dan zo gepiept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 O wat inventief met die bloempotten, er gaat een wereld voor me open! @Wijo: had ik gistermiddag het halve internet afgestruind op zoek naar zo'n ding, viel even later inderdaad de AH-folder in de bus waar hij in staat, klopt! Maar ik vind het een hoop geld voor zo'n dingetje dat ik maar een paar keer gebruik, vandaar dat ik verder ben gaan denken. @Erny Nou dacht ik echt dat ik gister al zowat alles gezien had op dit DIY-gebied, maar hier ben ik nóg wel een middagje mee zoet. Bedankt.(Overigens had ik nog nooit van roodschimmelkaasjes gehoord!) En Mat: dank voor de tip. Voor mij nu nog abacadabra, dus daar moet ik me eerst in verdiepen.De DIY-tonnen heb ik al wel gevonden, maar zijn voor mij veuls te groot. Eerst maar eens klein beginnen. Toch zou ik nog graag horen of er mensen zijn die dit doen met een (braad)pan en/of op inductie. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Offtopic want geen doe het zelf... maar...Dít kon ik vandaag níet laten liggen: Bij de Leen Bakker te Groningen: En ik dacht eerst dat het een kleintje was... maar kijk maar eens naar de afmetingen: Later bij de Tuinland kost alleen al een hoes voor zo'n ding 35 euro... En smoker vergelijkbare grootte was toch wel boven de 100 euro. Blijkt trouwens dat "smoken" helemaal de hype is... evenals BBQen (met bij voorkeur een Weber)... Wat een enorm assortiment aan serieuze BBQ's, smokers en bbqfornuisdingen... Daar ook maar een zakje houtsnippers meegenomen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 5, 2015 Author Share Posted June 5, 2015 Iets vergelijkbaars zag ik bij Karwei voor nog geen €100.Overigens hadden ze bij AH maar twee van die blikjes binnen gekregen maar die waren allebei al besproken! Pfffff...Ze zeiden ook dat zo'n blik niet goed werkt op de kookplaat. Dat hij meer bedoeld is voor op de BBQ. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoAa Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Twee jaar terug heb ik een beetje gehobbyd met een olievat. Onderin zit een metalen mand voor de kolen en brokken rookhout, bovenin een 47cm rooster. Met het kogelkraantje onderaan is de zuurstoftoevoer te regelen, hiermee krijg je de temperatuur op zo'n 100-110 graden. Veel hoger wil je dit ook niet hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 http://www.action.nl/55x41-cm-bbq-smoker?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=wk25_nl_nl&utm_content=buttonlink_BBQ%20SMOKER Dit lijkt me wel wat. al heb ik geen idee of hij handig werkt. 55x41 cmBBQSMOKER voor het roken, grillen en barbecuen van vlees, vis en groentenper stuk19.95Actie product van woensdag 17 juni 2015 tot en met dinsdag 23 juni 2015. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 19, 2015 Author Share Posted June 19, 2015 En? Heb je hem gekocht? Lijkt het wat? Al uitgeprobeerd? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
coo'tje Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 wij roken onze zalm in een pan met deksel. De pan en deksel bekleden we met alu-folie. Er zit een roostertje in waarop we de vis leggen. De folie rollen we rond het deksel zodat alles goed afsluit. Onderin de pan gaat wat houtmot, gekocht bij de hengelsportzaak want dat is veel goedkoper dan bij een tuincentrum. De pan gaat buiten op een gaspit en dan 10 minuten hoog vuur, 10 minuten lage vlam en 10 minuten laten staan zonder vlam eronder. En we hebben altijd heerlijk warm gerookte zalm. Trouwens is koud ook heel lekker.(de pan is gekocht op een rommelmarkt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 21, 2015 Author Share Posted June 21, 2015 Jaaaaaaaa, dát bedoelde ik! Het kan dus wel, al zal het in de ogen van de 'echte' rokers wel iets heel anders zijn Ik wil vooral graag kip roken, omdat ik geen gerookte vrije-uitloopkip kan kopen.Bedankt voor de houtmottip. Jasmin: ik ben nog bij de Action geweest. Heb hem niet gekocht, want hij is veel kleiner dan ik van de foto verwachtte.Op naar de Kringloopwinkel... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Lijkt me reuze handig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Het probleem met die lage bakken is, dat men geen controle heeft over de temperatuur.Men denkt te roken,maar men is bezig met garen en dit mag met vis, oa, forel niet boven de 70 graden komen, anders zullen de vetten uit het vlees lopen en het vlees afsluiten, zodat de rook er niet meer kan intrekken.Zelf rook ik ieder jaar wel een kleine 200 forellen, eerst doe ik 1 uur garen tot 70 graden en dan pas roken ook 1 uur.Heb in het verleden ook een kleine bak gehad, die werkte op een spiritus vlam, na een 15 minuten was de forel gerookt, o, nee gewoon teveel gaar met een iets rooksmaak.Temperatuur ging ver over de 100 graden, dus dat was niet goed.Heb toen zelf een oven in mekaar gelast (tekening moet ik nog ergens hebben liggen) en nu zijn de forellen lekker,gelijk men die in de winkel koopt.gr Mat o,ja, voor kaas,kip en vlees weet ik dus niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 En? Heb je hem gekocht? Lijkt het wat? Al uitgeprobeerd? Nee, mijn man vond het maar niks, overbodig. . Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 22, 2015 Author Share Posted June 22, 2015 Ja, die temperatuur ... Ik las bij Smokey John over kip roken en ben toen toch maar meteen dat ding van de Action gaan halen, want daar zit een thermometer op, al zal die niet erg betrouwbaar zijn. Ze hadden er nog twee Het is natuurlijk tinnef en je dient het ding zelf te monteren (waar je minstens 2 rechter handen, een vergrootglas voor de summiere handleiding en wat inzicht en fantasie voor nodig hebt) maar hij is dan ook niet duur. Met een avondje naar de film ben je meer geld kwijt, dus... Nu goed inlezen, houtmot enzo kopen en wat kipjes voorkoken, en dan maar eens uitproberen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 zoek op internet ook even: rookoven zelf bouwen : vis roken ,vlees roken, rookovensverschillende houtsoorten zijn zeer geschikt maar als je maar een beetje wil uitproberen kun je makkelijk alles kopen of je moet kenissen hebben met openhaarden die hebben misschien wel beuk gedroogd liggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Koop een zak houtsnippers voor in de papegaaikooi en je hebt genoeg om te roken, voor te garen is gewoon vuren ook geschikt,maar zelf gebruik ik daar ook eiken of beuken voor.ik heb het hier wel om forel te roken, iets anders gebruiken ook andere houtsoorten en andere manieren.Kleine bakken raad ik af om te roken, temperatuur loopt gelijk teveel op.gr Mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 10, 2015 Author Share Posted October 10, 2015 Dít kon ik vandaag níet laten liggen: Bij *** te Groningen: Ik zie nu pas dat 'ie maar €25 kostte Da's voor niks! Mazzelaar Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts