Raquette Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Kan ik fijngeknipt klimop-blad vochtig maken en in een zak met gaatjes doen, net zoals je bladcompost zou maken? Het is het enige soort blad dat regelmatig in mijn tuin beschikbaar is (vanwege de afgrijselijk snelle groei en dito snoei door mij:)). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Het groen en de stengels verteert niet snel, kan best enkele jaren duren. Misschien gaat het ook wortels maken en weer groeien in een vochtige omgeving? Zelf laat ik het eerst verdrogen, voordat ik hedera in het compostvat doe bij ander tuinafval. Dat gaat goed om dat het verdroogde blad verkruimelt en daarna redelijk goed mee-verteert met de rest. Of het resultaat "bladaarde" gaat zijn, durf ik niet te zeggen. Blijkbaar wil je die ter beschikking hebben als alternatief voor potgrond (?) maar of alleen verteerd klim-op-blad een soortgelijk resultaat geeft....weet ik echt niet. Twee alternatieve ideeën om aan bladaarde te komen: In het najaar willen mensen graag van hun blad af....je zou dan links of rechts een flinke portie kunnen krijgen misschien. Misschien is er een tuincentrum of (ekologisch werkende) kweker die zelf bladaarde maakt en waar je het kunt kopen aan een schappelijke prijs? Je woont in de buurt van Utrecht.....moet daar toch ergens te vinden zijn...?! (Misschien zijn er mensen die een adresje weten in je buurt? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Ik ken alleen http://www.hessenhof.nl/, maar dat is toch nog even rijden vanuit Utrecht.Daarentegen niet duur als je zelf schept en van goede kwaliteit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 Prima, dan ga ik 'gewoon' herfstblad composteren! Ik had over dat zelf maken al wat gelezen, dus toen ik vrijdag een vuilniszak vol klimopsnoeiafval had, dacht ik 'even kijken of het ook daarmee kan'. Maar niet handig dus . Gooi ik het alsnog in de kliko:). NB. Ik ga met de bladcompost oa. mulchen en zelf potgrond maken. Niet omdat ik geen geld heb (nou ja, geen bergen, maar daar gaat het nu niet om:)) maar omdat 'alles zelf doen!' de helft van mijn tuinlol is. Dank voor de snelle reacties! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Snap ik hoor, ik heb ook zo'n vuilniszak staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 @ Raquette. Nu denk ik niet dat een deel hedera-blad mengen met andere bladeren afbreuk doet aan bladcompost. Alleen klim-op lijkt me wel wat eenzijdig. (maar dat is meer een "aanvoelen" dan dat ik het zeker weet!) Een vuilniszak blad wordt uiteindelijk maar een klein beetje bladcompost. Maar je reden...kringloop en het zelf zien/laten gebeuren....herken ik zeker wel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Ik heb geen antwoord op de originele vraag, want ik maak nooit bladcompost. Ik heb wel vele honderden liters snoeiafval van Hedera per jaar. Niet alleen blad maar ook stengels en zelfs aardige lang materiaal. Het gaat bij mij allemaal zonder te verkleinen in de compostbak. Het verteert wonderbaarlijk snel in verhouding tot ander groen materiaal. Een jaar later vind ik geen Hedera delen terug in de compost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 Hm, toch interessant! Misschien kan ik het gedroogde - goeie tip weknow - blad dan bij ander blad doormengen. Ik ga er eens mee experimenteren. Tja, beetje bladcompost...story of my life, want in zo'n kleine tuin krijg je eigenlijk maar een beetje alles:). Het wordt voor mulch enzo toch de compost van de gemeente, denk ik. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts