schattk Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Ik wil oesterzwammen gaan kweken op koffiedik. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus hieronder de werkwijze die ik zou willen volgen inclusief bedenkingen die ik mij maak. Er mag natuurlijk ook commentaar gegeven worden op zaken die ik vergeten zou zijn. Graag jullie feedback. (zoek de beginners-fouten dus ) Ik zou gebruik willen maken van zip-bags (inhoud=1L). ......Is dit een geschikt materiaal? De zip-bags vullen met koffiedik. ......Hoeveel % van het zakje vullen? Het geheel in de microgolf/magnetronoven voor 10 minuten. ......Is dit voldoende/teveel?......Giftige dampen of contaminatie door het gebruikte plastiek? Laten afkoelen tot ca 20 graden. Broed toevoegen en mengen. ......10% van het totaal volume?......Welke variëteit heeft de grootste slaagkans? ......Is Calciumcarbonaat noodzakelijk? Zak(ken) in een kartonnen doos leggen (geen licht) ergens bovenop een kast (warmste plaats) Drie weken wachten of tot er knoppen zichtbaar worden. ......Zal ik die ‘knoppen’ herkennen als ze er zijn? Op een koelere en lichtere plaats leggen.......Moet ik nu al de zak openen?......Waar moet ik de zak opensnijden? Of gaat het mycelium over tot vruchtvorming daar waar er verse lucht voorhanden is? Als de zwammen groot genoeg zijn oogsten, proeven en hopen dat ik geen vliegenzwammen aan het kweken was Wat denken jullie? Kans op slagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...