schattk Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Ik wil oesterzwammen gaan kweken op koffiedik. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus hieronder de werkwijze die ik zou willen volgen inclusief bedenkingen die ik mij maak. Er mag natuurlijk ook commentaar gegeven worden op zaken die ik vergeten zou zijn. Graag jullie feedback. (zoek de beginners-fouten dus ) Ik zou gebruik willen maken van zip-bags (inhoud=1L). ......Is dit een geschikt materiaal? De zip-bags vullen met koffiedik. ......Hoeveel % van het zakje vullen? Het geheel in de microgolf/magnetronoven voor 10 minuten. ......Is dit voldoende/teveel?......Giftige dampen of contaminatie door het gebruikte plastiek? Laten afkoelen tot ca 20 graden. Broed toevoegen en mengen. ......10% van het totaal volume?......Welke variëteit heeft de grootste slaagkans? ......Is Calciumcarbonaat noodzakelijk? Zak(ken) in een kartonnen doos leggen (geen licht) ergens bovenop een kast (warmste plaats) Drie weken wachten of tot er knoppen zichtbaar worden. ......Zal ik die ‘knoppen’ herkennen als ze er zijn? Op een koelere en lichtere plaats leggen.......Moet ik nu al de zak openen?......Waar moet ik de zak opensnijden? Of gaat het mycelium over tot vruchtvorming daar waar er verse lucht voorhanden is? Als de zwammen groot genoeg zijn oogsten, proeven en hopen dat ik geen vliegenzwammen aan het kweken was Wat denken jullie? Kans op slagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Heel erg veel vragen. Lees eens de topics door en je hebt al veel antwoorden. Antwoorden verschillen ook per soort die je zou gaan kweken. Maar Oesterzwammen de grijze, bruine of witte zijn zeer makkelijk. Echter veel anders dan oesterzwammen voor op koffieprut kan ik je ook niet aanraden. Ga je broed kopen of broed maken is voor ons ook wel handig om te weten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Ik denk dat je al veel kan leren van dit topic oesterzwammen-op-koffiedik-kweken-t15625.html succes met de kweek gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts