diesel4666 Geplaatst: 2 juni 2015 Geplaatst: 2 juni 2015 Ik heb achter in m'n tuin 2 oude sparren staan. Ik schat dat ze zo'n 15m hoog zijn. (meer dan 40 jaar?)In één van de twee zitten gigantische hoeveelheden mieren, die af en aan lopen over de stam. De mieren zijn afkomstig van het aanpalende bos; daar zijn heel grote nesten aanwezig.Wat doen die mieren daar, en kan dat kwaad? (ik heb nog boomband liggen)Kunnen er misschien ook luizen in zo'n spar zitten? Quote
Erny Geplaatst: 2 juni 2015 Geplaatst: 2 juni 2015 Zonder hier enig verstand van te hebben gok ik dat er misschien lekkere hars voor hun te vinden is in die spar? Quote
Bit Geplaatst: 2 juni 2015 Geplaatst: 2 juni 2015 Ja hoor. Naaldbomen kunnen ook heel best luizen hebben. wolluis vaak, maar ook nog wel wat andere soorten luizen. De mieren zijn een bijverschijnsel van een andere oorzaak ( meestal luizen ja ) Quote
jochenb Geplaatst: 12 juni 2015 Geplaatst: 12 juni 2015 bladluizen laten honingdauw achter, een zoete afscheiding die mieren graag eten, eveneens bijenkomen hierop af. Mijn honingbijtjes durven er ook best wel op vliegen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.