wilma2 Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 vandaag een plant gekocht met deze naam aanduiding,nu lees ik van alles over de amerikaanse blauwe bosbes maar zie dat er daarvan verschillende soortnamen zijn. hoe kan ik nu vaststellen welke variëteit ik nu heb . op het bijgevoegde kaartje staat erg weinig info. ec quality-ec plantpasport.nlnaktuinbouw nummer nl21892mps nr.601704 wat zegt dit over deze plant. behalve dat hij in de zon\halfschaduw mag en 200 cm hoog wordt.plant staat nu in volle bloei in kleine potmoet hem dus in een kuip zetten,ook vraag ik mij af of hij als een druivenplant in de hoogte gekweekt kan wordenwie o wie weet dit groetjes van wilma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 De Aldi of de Lidl kopen wel eens partijen van dit soort dingen in het groot op en bieden dat dan aan. Soms is het een gemengde partij planten en is de herkomst divers. Soms ook niet. Ze willen de vrijheid hebben alles in 1x in 1 aanbieding op de markt te zetten en bieden het dan aan onder 1 naam : de basisnaam. De variëtiet kan dan divers zijn, maar het kan ook gerust de basisvarëteit zijn. Onduidelijk dus. Zelf heb ik vorig jaar 6 van zulke planten gekregen van iemand, die ze voor mij kocht bij de Lidl. In wat te kleine potten, dus gelijk omgepot in een maat groter ( zuur medium van 50% potgrond 50% turf ) en dit voorjaar in een veel grotere pot gezet ( 20l potten ) Dingen doen het heel erg goed, zitten nu vol bessen. Je vraag of je ze kan laten opgroeien als een druif ( lei-wijze / snoei ) snap ik niet zo. Blauwe bessen zijn zeker niet als druiven. Blauwe bessen zijn struiken, soms best grote struiken ook, ligt een beetje aan het soortje, maar ga gerust uit van 1m doorsnede en 1.50m hoog op termijn, als de plant lekker staat. Van plant-kweek nummers / passportnummers enzo heb ik geen verstand, misschien dat iemand anders daar wat over kan zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Via de website van NAK tuinbouw, kun je achterhalen dat het registratienummer van het volgende bedrijf is: 21892 Hoogeveen plants B.V. Denemarkenlaan 14 2391 PZ HAZERSWOUDE-DORP (0172) 23 57 90 De website van dit bedrijf: http://hoogeveenplants.nl/producten/fruitplanten/ Daarop geven ze aan dat de de Northland en de Patriot in het assortiment hebben. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 dank voor jullie info.Bit. de vraag of dit als druif op kon groeien komt van t zien van 2 dunne uitlopers zoals bij een druif te zien is.geen ervaring met bosbessenDebora dan mag ik dus aannemen dat er of norlhland of patriot op zijn geboortebewijs staat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Dat zou aannemelijk zijn, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 De Blauwe Bes maakt jonge, nieuwe uitlopers ja. soms vanuit onderdaan de voet, soms wat hoger in de struik. Hij zal groeien en groeien. Staat ie goed, dan wordt hij elk jaar groter / forser. Het is echt een struik. Kunnen forse dichte struiken worden dus zoals gezegd. Met een druif heeft het eigenlijk geen gelijkenis. Ook die maakt jonge nieuwe scheuten en ook die kunnen lekker vlot gaan, maar eigenlijk wel véél vlotter dan een stuik. Meters en meters is niet ongewoon. Een druif is een klimplant. Die heeft van nature grijparmpjes aan de nieuwe takken, die om zich heen grijpen om iets vast te kunnen houden, waardoor ze verder omhoog kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 bit, dank, nu is het mij wel duidelijk.ik kan nu tenminste een goed plekje voor hem maken. heb al een grote kuip, morgen naar de winkel voor grond, boomschors. dan gaat t wel lukken denk ik.groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 De kweker ken ik, en is een handelaa. Dat er twee rassen in het basisconcept zitten betekend niet dat dat ze ook zijn. Dus het kan werkelijk van alles zijn. Gewoon een kwestie van afwachten dus wanneer de vruchten rijp zijn. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 hey Frank, wat vervelend nou, nu ben ik nog net zo ver over welk soort als aan t begin van mijn vragen.kun je aan de hand van de vruchtjes dan wel zien welke soort het is?en wat maakt het voor verschil of het de ene of de andere is. zoet/zuur of aroma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
japie101 Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Je kan natuurlijk altijd met een Hollandse tong even de telefoon pakken en dit bedrijf opbellen, mogelijkerwijs kunnen ze iets zeggen over de ALDI partij... Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Een of meerdere foto's hier plaatsen zou ook kunnen helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted June 5, 2015 Author Share Posted June 5, 2015 http://www.mijnalbum.nl/Foto-3Y6BBXME.jpgfoto van mijn amerikaanse blauwe bes in verband van de juiste soort geplaatstmisschien kan aan de hand van deze gezien welke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrBessus Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Dit jaar zal het moeilijk zijn om al te bepalen wel ras het is. Anders is het mogelijk door het tijdstip van bloei, tijdstip van afrijping, smaak en groeiwijze een idee te hebben welk ras het is. Het eerst jaar van aanplant is de bloei en afrijping zodanig verstoord door stress dat het onmogelijk is er een ras op te plakken. Blauwe bessen moeten in zure grond staan, 2/3 veen + 1/3 stek (of potgrond met perliet in), als ik de foto zo zie en dan vooral de kleur van het blad is de pH te hoog. Blad zou donker groen moeten zijn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted June 5, 2015 Author Share Posted June 5, 2015 mijn plant is na het kopen in de kuip gezet met1/3 turf1/3 boomschors1/3 rhododendrom potgronden de rest van de aarde die al in de pot aanwezig was.er bovenop een laag boomschors om uitdrogen tegen te gaan ik dacht hier goed aan te doen zo kan je toch niet zeggen dat de ph te hoog is? kleur van t blad kan nu het zo errrig zonnig is wat fletser overkomen op de fotoMAAR zoals je zegt, er zal nu nog weinig zinnigs over te zeggen zijn. afwachten dan maar.in elk geval , dank voor je reaktie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Als ik het zo zie lijkt dit op een Brigitta Bleu. Zal een foto naar je mailen van Brigitta's die hier staan,kun je eens kijken of hij daar op lijkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Blad zou donkerder groen moeten zijn . Ja misschien. Maar je mag ook nog wel meewegen, dat het toch nog vrij vroeg is in het jaar. De planten in volle groei zijn nog. En jong blad heeft wel deze kleur. Daarbij komt dat de amerikaanse soortjes ( hoewel dus inderdaad zeker geen kalkliefhebbers hoor ) wat minder nauw kijken op 'iets' hogere ph. En daar bedoel ik mee : Neutraal zou ook wel moeten kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted June 5, 2015 Author Share Posted June 5, 2015 thinkpat, dat zou wel fijn zijn om even te vergelijken Bit, je mening dat het blad wel o.k. is stel ik op prijs. heb de plant pas 2 dagen in huis dus kan ik van ph en bladkleur niet veel zeggen, maar zoals je zegt een neutrale ph kan ook, dan zal ik toch niet mis geschoten hebben met mijn gebruikte grond samenstelling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Een mailtje naar de klantenservice van Aldi kan ook helpen. Vorig jaar wist de klantenservice van de Lidl mij in elk geval binnen drie dagen te vertellen dat men "Bluecrop" had staan in de winkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 thinkpad ik heb de foto s gezien dit is de mijne waar ik graag de naam van had geweten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts