Enjoy! Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Helaas heb ik krulziekte op een flink aantal tomatenplanten in de kas. Nu heb ik al veel topics doorgelezen maar kom maar één heldere tip tegen 'brugse pap' van AalterseWilly. Nadeel daarvan is dat er dan koper in de grond komt. Heeft iemand een goede tip? Ik heb ruim 40 planten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Ik ben geen deskundige in tomaten ziektes!! Probeer alleen even mee te denken/kijken. Als het al mogelijk is om een diagnose te stellen op basis van enkele foto's alleen, dan doet het denken aan foto's van 2 mogelijke virusziektes/aantastingen. Tomatenmozaiekvirus (ToMV) (er zijn ook andere mozaiekvirussen mogelijk op tomaten met ander beeld) of Tomatengeelkrulbladvirus (TYLCV). De eerstgenoemde lijkt het meest op wat ik op jouw foto's zie in mijn ogen. (Heb meerdere foto's en overzichten bekeken, hier is een link naar de m.i. duidelijkste en meest uitgebreide: http://www.tuinbouw.nl/sites/default/files/page/Poster%20Nederlands_13149.pdf ) ToMV is makkelijk te voorkomen. Is typische kasziekte en te voorkomen door resistente rassen te kiezen, nieuwe rassen zijn bijna alle resistent hiertegen. Besmetting gaat van plant naar plant door materialen die je gebruikt. Niet door insecten. TYLCV komt in Nederland bijna niet voor en pas sinds enkele jaren. Wordt overgebracht door een bepaalde witte vlieg. Zeer onwaarschijnlijk dat jij dit hebt in je liefhebberskas. (Tenzij je planten uit het gebied van de Middellandse zee hebt). Algemene tip (wellicht helemaal overbodig en doe je dat al?!) Zorg ook in je kas voor een wisselteelt van 4 a 5 jaar bij tomaten, want er zijn vele ziekten die in de bodem overblijven of via de bodem kunnen worden doorgegeven, naast gebreks- of uitputtingsziekten en aantastingen. Een manier om dit te doen is je steeds terugkerende gewassen te planten in grote potten of emmers o.i.d. die je ingraaft en vult met schone aarde. Het is een veelgehoord probleem dat na 3 a 4 jaar tomaten en paprika's en eventuele andere nachtschaden, echt problemen komen en in in ieder geval de resultaten sterk teruglopen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Handig om te weten. Ik had ook krullende bladeren maar dit bleek door watertekort te komen - verstopt watersysteem - inmiddels opgelost en alles groeit en produceert zoals het hoort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Dank je wel Weknow voor je uitgebreide antwoord!Ik ga het zeker meenemen. Wat het in mijn geval wel lastig maakt is dat het nog niet door uitputting vd grond kan komen. Dit is het tweede jaar van de kas. Vorig jaar hebben de tomaten aan de andere kant gestaan én hebben het hele seizoen zonder een probleem gebloeid en vrucht gedragen. Dit jaar is er een laag van zeker 10 cm compost op gekomen en is er fors gemest.Gisteren heb ik kali gestrooid in de hoop de planten zo sterk mogelijk te maken en natuurlijk uitgebreid gesproeid. Overigens had ik juist tegen mijn man gezegd dat ik nog nooit zulke mooie sterke planten had gehad (kweekte al wel op terras en groententuin). dus het voelt een beetje zuur. Hopelijk gaan we er doorheen komen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Wat jammer zeg.. Kan me voorstellen dat je baalt. Zou overbemesting niet een oorzaak kunnen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Geen idee Balto, volgens mij heb ik nog niet veel gemest..Zal eens nadenken wanneer en wát precies. Wordt morgen of dinsdag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Dus het probleem is dat de bladeren bovenin opkrullen? Zijn er verder nog zichtbare symptomen (verkleuring blad/stengel, schimmelpluis, necrotisch weefsel,.... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Het probleem is denk ik inderdaad de bemesting geweest. Ik had houtas-potas toegevoegd en een paar weken daarvoor een kaliprodukt.Terwijl er in de grond ook nog mest zit.Aalterse Willy gaf aan om heel veel water te geven om de grond zoveel mogelijk door te spoelen, dat heeft geholpen.Ik denk erover om net voor we op vakantie gaan wat kalihoudends te geven of per plant een theelepel backing soda (worden de tomaten zoeter van).Er draait nu een beregeningssysteem wat 4x per dag in kleine hoeveelheden water geeft bij de wortels. Dat doet het goed...Krul zit alleen nog in één pastasoort maar ik heb het idee dat het daar gewoon bij hóórt!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Krul zit alleen nog in één pastasoort kleine verspreking? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 hihihihi ehhh nee hoor...vergat een stukje pastatomaat-soort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Aha... ik dacht dat je in gedachten ze al aan het opeten was door de pasta... wishfull thinking... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Wordt nog niet wat, ze zien nog zo groen als een ehh tomaat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoP. Posted March 23, 2023 Share Posted March 23, 2023 Ieder jaar in het begin van de teelt worden hier en daar ‘krulkoppen’bij tomaat gesignaleerd. Krulkoppen zijn een signaal dat de plant heel wat energie over heeft en het gaat ook wel vanzelf weer over. Het verschijnsel is zichtbaar bij planten die al een week of drie geplant zijn, maar die nog weinig vruchten dragen. Toch is het interessant om even na te gaan wat de oorzaken zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 25, 2023 Share Posted March 25, 2023 Ik heb onlangs gelezen dat er sinds een paar jaar een nieuwe tomatenziekte in Europa is gekomen (uit Azi"e geloof ik). En dat die ook door zaadgoed verspreid wordt. Via ruilen en kopen. En dat er niks tegen te doen is. Even kijken of ik die informatie terug kan vinden nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 26, 2023 Share Posted March 26, 2023 Tomato brown rugose fruit virus (ToBRFV). Op de site van de voedsel- en warenautoriteit valt een hoop hierover te lezen: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/tomato-brown-rugose-fruit-virus-tobrfv 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts