Raquette Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Komend seizoen wil ik mijn moestuinbak de deur uit doen en direct in de borders gaan tuinieren, een zgn. eetbare tuin met alle bloemen en groenten door elkaar. Dit past beter bij mijn chaotische karakter. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat ik best veel naaktslakken in de tuin heb en die nu al behoorlijk wat vraatschade veroorzaken. Wat moet dat worden als er geen enkele barrière meer tussen hen en de sla in staat?? Wat ik sowieso ga doen:- patrouilleren en slakken pletten- her en der een bierval- bijna alle snel wisselende gewassen eerst voorzaaien en opkweken tot slakbestendig formaat - extra voorzaaien ter vervanging van slachtoffers. Maar wat ik nu ook bedacht: zou ik niet wat 'lokgewassen' kunnen neerzetten die slakken nog liever hebben dan sla, zoals hosta's? Achteraan in de hoek is het beschut en blijft het lekker vochtig, daar zouden hosta's het fijn moeten vinden. Ze mogen die van mij helemaal opvreten, ik zet er wel een paar hoge kolen voor ofzo, zodat je het slagveld niet zo erg ziet:). Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het of lokt het alleen de complete slakkenpopulatie van de buurt naar je tuin? Alvast bedankt! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Ik lees dit wel vaker en het lijkt mij een prima idee. Heb zelf ook voor de zekerheid chinese kool gezaaid. Het is wel belangrijk de slakken die je lokt, weg te halen (of biervallen neerzetten oid). Anders zorg je alleen maar voor een grotere populatie slakken, en gaan ze vroeg of laat toch aan je groentes beginnen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Zou ik dan inderdaad ook met biervallen kunnen werken? Ik maak de slakken die ik vind nu wel dood, maar het staat me tegen. Ook heb ik geen geweldige gezondheid dus ik kan niet garanderen dat ik elke avond de hosta's kan uitkammen:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Zou je zo niet nog meer slakken kweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Het is wel belangrijk de slakken die je lokt, weg te halen (of biervallen neerzetten oid). Anders zorg je alleen maar voor een grotere populatie slakken, en gaan ze vroeg of laat toch aan je groentes beginnen! Yup. Wel aanvullende maatregelen nemen, dus:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts