Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Regenwater in de kas door gaatjes boren?

kww

Recommended Posts

hallo

ik heb een kas van 2.5 x 3 meter.

de plantjes groeien goed, maar hebben ook veel water nodig.

een ton ernaast kan maar is het een idee om gaatjes in de goot te boren zodat het regenwater direct vanuit de goot in het zand kan vallen?

ik heb een soort zandbak rondom gemaakt in een u vorm.

Denk ik toch dat je zo nu en dan de kas in zal moeten om water te geven.

1 - het trekt vanuit de zandbak niet de kas in, zeker niet ver genoeg om de planten te bereiken

2 - het regent de afgelopen tijd al zo weinig, zelfs buiten de kas is het al zo droog dat je water bij moet geven

3 - je kunt dan net zo goed de goot weghalen, maar dat zal toch niet genoeg helpen

4 - de ton onder de goot, het regenwater heb je dan voorhanden om in de kas bij de planten uit te gieten

Maar eerst moet er regen komen.

de kas staat op een stenen grond, en daarop heb ik een soort zandbakken gemaakt van ongeveer 20 cm hoog.

dus vanuit de grond omhoog komen gaat niet lukken.

bij wateren is geen probleem maar ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om het water direct de kas in te laten stromen ipv eerst in een ton.

• 3 weeks later...

Misschien een idee:

- ton weghalen,

- afvoerbuis langer maken

- onderaan (tegen de grond dus) een L plaatsen

- op die plaats een gat maken in de kas

dan loopt het water dat uit de goot komt wel de kas binnen. Is maar een idee hé en aangezien uw kas niet gigantisch groot is kan het misschien wel werken afhankelijk van de rechtheid van de grond en de plaats waarop het water naar binnengaat.

Foto zal duidelijkheid geven want uitleg lijkt me toch wat raar . Is het enkel rond de kas dat die zandbak is of over gans de oppervlakte van de serre ? Een vochtige u rond de serre lijkt me dat planten in de serre weinig aan hebben.

Gaten in de goot boren zou ik niet doen , ja nu is het droog en planten zullen het water kunnen gebruiken . Maar wat met enkele maanden als het een week aan een stuk regent ? Water kan niet omhoog maar dus ook niet omlaag . Met wat hier al als tip gegeven is druppelsysteem kan je zelf dosseren en dit niet enkel bij droge maar ook natte periode .

Misschien een idee:

- ton weghalen,

- afvoerbuis langer maken

- onderaan (tegen de grond dus) een L plaatsen

- op die plaats een gat maken in de kas

dan loopt het water dat uit de goot komt wel de kas binnen. Is maar een idee hé en aangezien uw kas niet gigantisch groot is kan het misschien wel werken afhankelijk van de rechtheid van de grond en de plaats waarop het water naar binnengaat.

Langzaam beginnen regenen na een droge periode is er meestal niet bij . Bestaat er geen kans dat de boel gaat wegspoelen bij een stortvlaag ?

Na de (droge) zomer zou ik het verlengstuk terug loskoppelen en er de ton weer onder hangen. Zoals ik aangaf maar een wild idee dat in me opkwam om zonder al te veel systemen wat makkelijker water binnen te hebben, logischer wijze zou een druppelsysteem beter moeten zijn.