appelvrouw Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 (edited) Van ratafía zijn er (heel) veel recepten te vinden. Ik vind de variant die je in de Spaanse pyreneen krijgt erg lekker. Toen ik daarvan de winter was ben ik aktief op zoek gegaan naar oude recepten.(Oorspronkelijk verwees de term ratafía naar elke drank die werd gedronken bij de ratificatie van een akkoord of verdrag.) Bij een ouder iemand kreeg ik ratafía van 20 jaar oud te drinken..en daarna de jongere variant. Zo lekker beiden..mmmm Dit is dus geen ratafía op wijn maar op sterke alcohol. Het recept heb ik gekregen..dat gaat niet met kleine hoeveelheden.Hier de foto`s die ik ervan gemaakt heb. Omdat ik geen inmaakalcohol ga gebruiken maar onze eigen eau de vie vraag ik me af of ik minder kruiden zou moeten doen..aan de andere kant, ik ga het recept ook niet verdunnen met water...of misschien toch wel, ik las net dat ratafía normaliter iets van 20% alcohol bevat. Onze eau de vie iets van 45% Ik denk dat ik begin met twee liter alcohol + het water waar de walnoten in weken..+ suiker (dan volg ik min of meer de helft van de suikerhoeveelheid-siroop-water die in de dragon likeur gaat.en dan eerst maar eens proeven of het ok is) Hier de lijst van de kruiden die erin gaan....wat suiker betreft moet ik het nog uitzoeken( je ziet wel berekeningen op het blaadje, maar het was me niet duidelijk of dat met of zonder watertoevoeging was..de meneer was nogal rommelig in zijn Engels en ik spreek slecht Spaans)maar dat lukt wel. Voor 10 liter alcohol:7 gram engelwortelzaad33 gram citroenmelisse50 gram M.Lluisa ( ik ben nog aan t uitzoeken of dat Mariadistel is) Dit is Citroenverbena50 gram polei lmunt ( mentha pelugium)50 gram pepermunt ( mentha piperita)82 gram hyssop165 gram notenschil( op water gemacereerde groenen noten in juli van de bomen geplukt..je gebruikt het water)16 gram steranijs40 gram korianderzaad5 gram nootmuskaat16 gram kaneelstokjes... alcohol 97 %Daarna verdunnen..één derde alcohol, één derde suiker, één derdewater Hier de foto`s van het recept..Op het tweede briefje staan andere hoeveelheden, de hoeveelheid alcohol staat hier niet bij, maar dat zal ook wel meer geweest zijn.. Edited July 8, 2015 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Ik ben begonnen met alles te verzamelen en heb via Spaanse vrienden gehoord dat de Maria Lluisa niet Mariadistel is maar citroenverbena..Ik moet de Hyssop nog drogen. Ook de poloilmunt ben ik niet zeker van. Wij kennen poliol als munt, maar volgens mij had hij het de hele tijd over een tijmsoort. Toch maar weer de Spaanse connectie benaderen.. Edit al gevonden: mentha pulegium. Laat ik dat nou al jaren in de tuin hebben, een heerlijke muntsoort, heel sterk van geur. Helaas is die in de pot van de winter dood gegaan, en heb ik alleen een klein zaailingetje. Maar ik heb wel enkele plantjes aan medeforummers gegeven..Bit geloof ik én? die kunnen misschien wat voor me drogen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 18, 2015 Author Share Posted August 18, 2015 De Ratafía heeft 40 dagen en 40 nachten buiten gestaan zoals dat moest van de Catalanen. Vandaag ga ik ze zeven. Wat water en suiker betreft ben ik niet zeker. Ik heb natuurlijk, slordig als ik ben, niet helemaal opgeschreven hoeveel alcohol van 96% waar ik nog wat van had staan, en hoeveel van 50% ik heb gebruikt. Dat wordt proeven..(olé) Eerst maar eens zeven en met het proeven een paar uurtjes wachten Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Klinkt lekker die combi van kruiden. Maakt het voor de smaak veel uit of je 97% of 50% alcohol gebruikt hebt? Ik dacht dat het alleen uitmaakte voor het alcoholpercentage van het eindresultaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 Ik denk ook dat het niet veel uitmaakt, bij een hoog percentage verdun je alcohol (en smaak) natuurlijk weer met water. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Klink leuk... maar hoe kom ik aan alc. van 90 procent? Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts