Claudia69 Geplaatst: 28 juni 2015 Geplaatst: 28 juni 2015 Gewoon uit nieuwsgierigheid: wordt zo'n aanhangwagen dan gewogen of op het zicht geschat (daar ligt zoveel kubiek op)? Quote
Waaslander Geplaatst: 28 juni 2015 Geplaatst: 28 juni 2015 Gewoon uit nieuwsgierigheid: wordt zo'n aanhangwagen dan gewogen of op het zicht geschat (daar ligt zoveel kubiek op)? Daar klop het ook niet , ik ben van Waasmunster en compost moet je afhalen in containerpark in Sint-Niklaas . Voor afval te brengen moet ik dan ook naar Waasmunster ,waar een slagboom is die open ga na registratie door pas in te voeren . Betalende fractie moet je nog eens door slagboom waarna je op een weegbrug komt waar dan iemand bij u komt en ingeeft wat je mee heb .Na lossen moet je over 2de weegbrug die het verschil berekend en aan de hand van wat en gewicht word de prijs berekend dat je daar dan moet betalen . Sint-Niklaas moet nog gemoderniseerd worden dus niks van dit allen .Daar moet je betalen naar wat je mee heb en een schatting van diegene aan de inkom vermoed ik . Bij het buiten rijden niemand gezien . Zolang je er niet constant sta mag je er blijven halen voorlopig nog denk ik . Je moet je pas wel tonen bij binnenrijden maar werd toen niet echt gecontroleerd . Quote
Tikketim Geplaatst: 28 juni 2015 Geplaatst: 28 juni 2015 Hier worden die remorken geladen door iemand van het containerpark. Die hebben op de laadbak van hun machine een weegschaal. wel raar, die verschillen in prijs per regio. Bij IOK is het 13 euro voor compost en 23 euro voor extra fijne compost, per ton. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
ThomasDM Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 Gewoon uit nieuwsgierigheid: wordt zo'n aanhangwagen dan gewogen of op het zicht geschat (daar ligt zoveel kubiek op)?In Dendermonde moet je bij het binnen en buitenrijden over de weegbrug. Daar betaal je in principe steeds het minimumbedrag want met de gemiddelde particuliere aanhangwagen geraak je toch niet aan een ton (laat staan die 3m³ zoals in het Waasland). Quote
geertlaurent Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 Ik woon in het Waasland dus MIWA als intercommunale en hier mag je 3m³ compost gratis ophalen . Enkele maanden geleden om een aanhangwagen geweest . Er was ook een koppel met enkele grote kuipen in de koffer en een ander met lege plastieken zakken . Je mag er gratis compost halen maar moet hem zelf laden . En potgrond moet je ook gaan halen dus dat blijft hetzelfde .Enkel i.p.v . langs kassa passeren zakken kuipen vullen .Hier is het ook gratis zo blijkt na het seizoen ga ik dus ook ergens even een aanhanger lenen en wat compost ophalen. PS: vind het wel heel vreemd dat de topic starter eerst om hulp vraagt en dan de tips raar gaat behandelen Quote
gerritr1955 Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 off-topic of niet off-topic "b" mag het zeggen Quote Hortus est amicus meus.
Claudia69 Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 Gewoon uit nieuwsgierigheid: wordt zo'n aanhangwagen dan gewogen of op het zicht geschat (daar ligt zoveel kubiek op)? Daar klop het ook niet , ik ben van Waasmunster en compost moet je afhalen in containerpark in Sint-Niklaas . Voor afval te brengen moet ik dan ook naar Waasmunster ,waar een slagboom is die open ga na registratie door pas in te voeren . Betalende fractie moet je nog eens door slagboom waarna je op een weegbrug komt waar dan iemand bij u komt en ingeeft wat je mee heb .Na lossen moet je over 2de weegbrug die het verschil berekend en aan de hand van wat en gewicht word de prijs berekend dat je daar dan moet betalen . Sint-Niklaas moet nog gemoderniseerd worden dus niks van dit allen .Daar moet je betalen naar wat je mee heb en een schatting van diegene aan de inkom vermoed ik . Bij het buiten rijden niemand gezien . Zolang je er niet constant sta mag je er blijven halen voorlopig nog denk ik . Je moet je pas wel tonen bij binnenrijden maar werd toen niet echt gecontroleerd .Bij ons gebeurt dat schatten dus met de natte vinger en ik heb er zo'n flauw vermoeden van dat die mannen daarmee een zwart potje aanleggen op kosten van de gemeente... Quote
Flup Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 PS: vind het wel heel vreemd dat de topic starter eerst om hulp vraagt en dan de tips raar gaat behandelen Eens, maar het is nog altijd aan de TS wat hij met de tips doet. Hij merkt het vanzelf wel of zijn methode werkt of niet. Quote
geertlaurent Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 Klopt volledig hoor flup, ik doe zelf ook graag mijn eigen zin Ben wel nieuwsgierig naar de resultaten met het gleuven/sleuven systeem met.potgrond. Persoonlijk zou ik er ook nog een groenbemester op zaaien om de grond te verbeteren. Quote
Flup Geplaatst: 29 juni 2015 Geplaatst: 29 juni 2015 Oja, ik ben ook vreselijk eigenwijs. Maar met de schrale grond en het microklimaat hier hier heb ik weinig keus en dan luister ik toch liever naar mensen die er verstand van hebben. Dat werkt toch het beste. Quote
Waaslander Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Ik woon in het Waasland dus MIWA als intercommunale en hier mag je 3m³ compost gratis ophalen . Enkele maanden geleden om een aanhangwagen geweest . Er was ook een koppel met enkele grote kuipen in de koffer en een ander met lege plastieken zakken . Je mag er gratis compost halen maar moet hem zelf laden . En potgrond moet je ook gaan halen dus dat blijft hetzelfde .Enkel i.p.v . langs kassa passeren zakken kuipen vullen .Hier is het ook gratis zo blijkt na het seizoen ga ik dus ook ergens even een aanhanger lenen en wat compost ophalen. PS: vind het wel heel vreemd dat de topic starter eerst om hulp vraagt en dan de tips raar gaat behandelen Topic starter is uit Oost-Vlaanderen dus mogelijks ook zone MIWA. Ik denk dat misschien ook wel mogelijk is om zakken kuipen te vullen voor in de auto waar aanhangwagens worden geladen door aanwezig personeel. In Dendermonde moet je bij het binnen en buitenrijden over de weegbrug. Daar betaal je in principe steeds het minimumbedrag want met de gemiddelde particuliere aanhangwagen geraak je toch niet aan een ton (laat staan die 3m³ zoals in het Waasland).Een 5 tal jaar geleden toen MIWA nog niet composteerde ook om een aanhangwagen compost geweest bij VERKO .Volgens mij mag iedereen daar er gaan halen en volgens mij was het toen 2.5 euro . Even vragen of het mogelijk is om zelf zakken te vullen? Wel wat werk maar 2.5 (als het nog zelfde is) is toch stukken minder als prijs voor een koffer geladen met zakken potgrond. En denk voor deze toepassing stukken beter is dan potgrond. Eind vorig jaar (ajuin) en dit voorjaar begonnen met te mulchen met compost ,dit bevalt me erg goed . Niet alles is gedaan en compost is op en eigen compost is nog niet rijp . Dus volgende week nog maar een aanhangwagen gaan halen overschot kan dan in een Big-bag als reserve . Quote
ThomasDM Geplaatst: 30 juni 2015 Geplaatst: 30 juni 2015 Een 5 tal jaar geleden toen MIWA nog niet composteerde ook om een aanhangwagen compost geweest bij VERKO .Volgens mij mag iedereen daar er gaan halen en volgens mij was het toen 2.5 euro . Even vragen of het mogelijk is om zelf zakken te vullen? Wel wat werk maar 2.5 (als het nog zelfde is) is toch stukken minder als prijs voor een koffer geladen met zakken potgrond. En denk voor deze toepassing stukken beter is dan potgrond.In Dendermonde kan iedereen gaan halen, prijs is inderdaad iets van een 2.5EUR (+6% btw). Zakken opvullen is in principe geen probleem, gewoon met je auto tot bij de berg compost rijden en beginnen vullen. Het enige nadeel aan deze GFT compost vind ik dat er veel onzuiverheden inzitten, voor echt goed te zijn zeef ik die zelf nog eens om alle rommel eruit te halen. Quote
mw vogel Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 Interessante discussie hier Is de vraagsteller inmiddels afgehaakt?Wat mij opvalt: nergens valt het woord permacultuur.Bodem verbeteren doe je door er planten te laten groeien die elkaar versterken.Niet wieden, vooral zoveel mogelijk laten groeien, zodat de bodem goed bedekt is.Tussendoor zet je vaste planten en boompjes, die profiteren van wat er om ze heen groeit.Een appelboompje in een bed van marjoraan en klaver doet het veel beter dan een boompje op kale grond.Maar het gaat niet in één jaar natuurlijk. Je moet geduld hebben en goed blijven kijken wat er wèl groeit.Als je sneller resultaat wilt en compost kopen te begrotelijk is (kan ik me voorstellen), probeer dan het bodemleven aan het werk te zetten door een dikke laag stalmest aan te brengen (liefst op vochtige grond) en die af te dekken met stro. Volgend voorjaar ziet de bodem er alweer heel anders uit Quote
geertlaurent Geplaatst: 2 juli 2015 Geplaatst: 2 juli 2015 @ mw vogel : (Stal)Mest onderwerken had ik inderdaad ook al gegeven als tip voor de winter Ik dacht dat ik ook groenbemester had aangehaald (mengeling van erwten, facelia, vlinderbloemigen, .... een allegaartje is het beste) als bodemverbetering maar ik had me blijkbaar beperkt tot een strooibare bodemverbeteraar om de humus op te waarderen. Permacultuur is inderdaad een goed idee maar goed mulchen en werken met kruiden doorheen de groenten is al een fijn begin Wel leuk om lezen en zien dat deze dingen stilaan goed ingeburgerd raken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.