yvan_be Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Hallo allen Vorig jaar verhuisd en ik wil in mijn tuin een kruidentuintje, een moestuintje en wat kleinfruit. In maart-april ben ik begonnen met verwijderen van delen gazon en omspitten van de grond eronder. Dat blijkt een erg schrale, zanderige bodem te zijn, zonder enige structuur, die schijnbaar niks van water vasthoudt. Bij het spitten viel het me op dat ik GEEN ENKELE regenworm tegengekomen ben, wat ik opmerkelijk vind. De enige kleine have die ik hier zie zijn mieren. Soit. In april heb ik kruiden uitgeplant, die, sinds de verhuis vorig jaar in potten stonden en het goed deden. Vrijwel alle doen het in de volle grond erg slecht. Uitzonderingen: die, die van nature een schrale bodem prefereren (bergbonenkruid) en die, die diep wortelen (mierikswortel). Voor de rest pure ellende, zie de foto's: Van de zeven fruitboompjes die ik geplant heb leven er nog drie. Min of meer. De rabarber is op sterven na, dood. Kleinfruit als frambozen, stekelbessen, druiven: op sterven na, dood. Dit gaat blijkbaar een hele uitdaging worden... Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Afgraven en nieuwe grond laten aanvoeren is geen optie. Ik heb eraan gedacht, lokaal wat grond van de bovenste laag weg te nemen en wat rest te mengen met potgrond en evt. wat gedroogde koeienmest? Goed plan? Wat kan ik verder nog zoal doen? Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ik zou compost gaan halen en zelf ook een grote composthoop starten. Weet niet waar je juist woont in Oost-Vlaanderen maar bijvoorbeeld bij Verko in Dendermonde:http://www.dds-verko.be/verko/index.php?option=com_content&view=article&id=848&Itemid=1324Kostprijs voor particulieren is niet duur: 2,5 Euro/ton (+6% BTW) Zelf zit ik ook op schrale zandgrond maar vorig jaar een goede laag compost op gedaan en meeste dingen doen het redelijk. Plant meeste dingen ook met wat extra potgrond uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Dank voor de tip, simonvb! Ik woon omgeving Wachtebeke-Zelzate. Zonet gebeld met Verko. € 2,50/ton is inderdaad spotgoedkoop, maar als je de handel laat brengen, wegen de transportkosten zwaar door: € 110. Ze leveren elke gewenste hoeveelheid tot 11 ton/rit, maar de transportkost is forfaitair.Op zich niks mis mee: ik zal de eerste zijn om erop aan te dringen dat werknemers correct verloond worden en vrachtwagens en containers moeten ook afbetaald worden. Maar het blijft natuurlijk wel een smak geld. Ik ga eens praten met de buren. We zitten allen op dezelfde prutsgrond en een gezamelijke aankoop is misschien een mogelijkheid om de kosten wat te spreiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 inderdaad, compost, compost en nog eens compost. die zandgrond van jouw lijkt mij totaal verstoken van humus. vandaar geen regenwormen. dus de grond heeft geen enkel watervasthoudend vermogen. humus zorgt dat dit met sprongen om hoog gaat. en ja die 110 €, ik dacht dat nederlanders zuinig waren.goedkoop nederlands alternatief: woestijn beplanting! Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Hier ook schrale zandgrond en veel mieren. Ik plant alles uit in potgrond én ik krijg een paar keer per jaar van een buurman oude mest. Die graaf ik dan onder. Het is een meerjarenplan zo, maar de grond wordt zo langzaamaan beter. Jaarlijks strooi ik ook kalk om de bodem minder zuur te maken én ik heb een composthoop waarvan de compost ook op de tuin wordt gestrooid.Eerlijk gezegd vind ik die 110 euro best meevallen. Als zo'n service hier bestond, had ik daar dankbaar gebruik van gemaakt en gelijk een paar ton laten bezorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 @ windindewilgen&Flup: van woestijnbeplanting gesproken: het zou me niet verwonderen als ik hier eerstdaags schorpioenen zie opduiken .Zit er overigens iets eetbaars tussen woestijnbeplanting? Voor van die cactusvruchten is het hier dan weer te koud.Die € 110... Tja. Ik twijfel er niet aan, dat dat een correcte prijs is hè, maar het totaal van mijn tuin is ca. 200m². Daarin voorzie ik een kruidentuin van ca. 12m², een moestuintje van ca. 16m² en nog wat kleinfruit, ca 10m². Ik kan dus geen 11ton compost gebruiken, helaas. En ophalen is ook geen optie. Een composthoop: natuurlijk! Maar gegeven het feit dat dit een volkomen onproductieve bodem is, is er ook niet veel te composteren. Ik heb enkel wat gras en verder het groente- en fruitafval van een alleenstaande. Ook niet veel, dus . Vandaar dat ik eraan dacht om, in elk geval in eerste instantie, potgrond te gebruiken om de grond te verbeteren. Die is verkrijgbaar, verpakt en in beheersbare hoeveelheden. Natuurlijk gaat dat ook kosten, maar dat moet dan maar... Ik heb een flink deel van mijn leven getuinierd in grote tuinen, tot 5 000 m², en op zware bodems (klei, klei-leem). Het contrast kan nauwelijks groter zijn, mijn gedacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Er zij ook een soort van gelkorrels te koop, gelijkend op de korrels uit luiers, die langer vocht vasthouden. Deze kunnen ook in de tuin worden toegepast. Zie bijvoorbeeld: http://www.dcm-info.nl/hobby/video/329/aquaperla-waterkristallen/ Ik heb ook van die droge zandgrond, gelukkig wel wat humus. Het wordt steeds beter: het aantal wormen neemt langzamerhand toe. Bij de milieustraat in onze gemeente kun je gratis compost ophalen, wellicht bij jullie gemeente ook. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Gratis heb je het hier niet bij ons in de buurt of heb ik toch niet gevonden vorig jaar. Als je compost laat leveren, kan volgende goedkoper zijn:http://www.idm.be/compost-en-verhakseld-snoeihout-te-koop.html Ik ben er bij Verko zelf achtergereden met de remork van een vriend, misschien eens op je facebook ofzo vragen of je van iemand een remork kunt gebruiken. Is daar wel een supergrote composthoop. Met één schep van de bulldozer was de dubbelasser remork vol en had ik 450kg mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Dank voor uw reactie, Deborah. De anderen trouwens ook hè (sorry: beetje lomp vandaag...). Daar heb ik ook naar gekeken. Er zijn overigens ook die TerraCottem-spullen, in de jaren 1980 ontwikkeld door Van Cothem en zijn team aan de Gentse Universiteit, zie http://www.terracottem.com/. Maar als het enigszins mogelijk is, prefereer ik eh... wat meer natuurlijker spullen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat die dingen niet goed zijn, mijn terughoudendheid is eerder gevoelsmatig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Om water beter vast te houden kun je de grond mengen met bentoniet klei. Hier heb ik het gekocht onder de naam zandgrondverbeteraar. Maar dat is nog steeds geen humus natuurlijk. Voor de groente heb ik de bovenlaag van de grond afgegraven (15-20 cm) en zakken tuinaarde en compost gestort. Maar ik heb maar een paar vierkante meter groente. In de rest van de tuin doen vooral duinplanten als slangekruid, kromhals en teunisbloem het goed. Ook klaprozen en papavers, en komkommerkruid (sommige andere planten doen het redelijk, zoals Malva sylvestris en moschata, tijm, vaste geranium, Meconopsis (staat halfschaduw), silene). Je zou ook nog een groenbemester kunnen planten (durf niet te zeggen hoe goed die het gaan doen alleen) en die onder schoffelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ik gebruik het ook niet, maar giet/sproei mij een ongeluk met dit droge weer in onze zandgrondtuin. Ik denk eraan om het eens te proberen in de m2 moestuinbak. Gelukkig heeft de regen van de afgelopen dagen weer wat goed gemaakt, het gras begint weer groen te worden. Verder ben ik ook van natuurlijke oplossingen, ook lid geworden van Velt dit jaar Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 @ simonvb: mag ik u op mijn blote knieën danken? Compost ophalen met een aanhangwagen zou een optie kunnen zijn, maar er zijn er maar twee in mijn onmiddellijke omgeving die een aanhangwagen hebben/hadden. De ene liet me vanochtend weten dat hij die verkocht heeft, de andere loopt dermate gestresseerd door zijn verbouwing, dat ik hem liever met rust laat . Mijn buren zijn evenwel enthousiaste Citroën-fanaten en ze hebben verschillende euh... In het mooi Nederlands: "deux-chevaux's", in het Vlaams: "geiten". Misschien eens eentje lenen, naar Dendermonde rijden, dak open enne... een klein schepje... . Maar alle gekheid op een stokje: het aanbod van IDM is al veel interessanter: de minimale hoeveelheid die ze leveren (4 ton = ca. 6m³) is nog net beheersbaar in handwerk. Van werken ben ik niet bang en ik ben fysieke arbeid gewoon. Ik heb het ook even doorgerekend voor de minimum-hoeveelheid en de prijs is ongeveer de helft, vergeleken met een gelijkaardige levering door Verko. Als ik dat zo even ruwweg schat: als ik een laagje van 1 cm uitspreidt over het gazon (is ook wel nodig denk ik) heb ik daarvoor ca 1,5 kuub nodig. Ik schat dat ik ongeveer 1 kuub zand kan/mag/moet vervangen in moestuintje/kruidentuintje/kleinfruittuintje. Da's 1 kuub zand die moet weggewerkt worden. Containerpark of big bag. Ik denk dat ik dat maar ga doen... En als er iemand omgeving Wachtebeke-Zelzate compost nodig heeft: ik heb er wellicht binnenkort wel wat, tegen kostprijs. De idee zou dan zijn, om bijvoorbeeld in dat kruidentuintje, zand weg te graven rond de planten en de sleuven op te vullen met compost. Door regelmatig harken mengen met het oorspronkelijke zand. Is dat een goed idee? @ Deborah: Tja, ik merk dat hier nu ook: watergiften waren voor mij tot voor enkele jaren onbekend terrein, maar nu moet het wel. Water geven met tapwater is niet bepaald goedkoop en groen/ecologisch/duurzaam kan je het ook al niet noemen... Ik heb wel een kleine regenwaterput (ca. 3 m³), maar daar red ik het absoluut niet mee. Zo botst een mens op de eigen grenzen: ik heb altijd van mezelf gedacht dat ik een redelijk goeie tuinier was, maar ik begin me meer en meer te realiseren dat ik vooral verwend geweest ben omdat ik altijd al "goeie grond" gehad heb. Zo leert een mens zichzelf beter kennen. Ook erg belangrijk. Gnothi seauton, de klassieken wisten het al. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Bij ecowerf kan je ook compost kopen in zakken. Ik dacht 50 liter per zak voor 3€ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 waarom wil je zand vervangen/afvoeren? compost kan daar toch gewoon bovenop. tenzij het vervuilde grond is maar dat maak ik niet op uit je verhaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 (edited) @ bartp: Erg interessant, bartp, maar de containerparken die daaraan meewerken liggen niet bij de deur. Om de diepbetreurde Drs.P. te citeren: "Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg". Neemt niet weg, dat ik dergelijke initiatieven erg waardevol vind, vooral ook omwille van de educatieve merites ervan. Helaas is een helder, coherent en breedgedragen milieubeleid nooit een prioriteit geweest voor de politiek: het is al versnippering en gebrek aan visie, wat de klok slaat. En het momentum lijkt nu helemaal voorbij, met een minister van financiën, die vooral bezig is met de torenhoge fiscale druk op de financiële sector. Of met het implementeren van een rechtvaardige taks voor de diamantsector. Of met die Griekse potverteerders. Of met... Enfin, u snapt het plaatje allicht. Dat kwatongen beweren dat Joke Schauvliege een marionet van de Boerenbond is... Zoveel intellectuele oneerlijkheid kan ik enkel betreuren . Edited June 25, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 @ Loes: de tuin ligt bezijden de oprit naar een garage, helt licht af naar de oprit toe, en ligt gemiddeld iets hoger dan de oprit. Er is geen waterkering aangebracht tussen tuin en oprit. Om te verhinderen dat de oprit bij een regenbui overspoeld wordt met zand, wil ik het huidige profiel van het terrein min of meer behouden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikketim Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ik denk toch dat je er gerust op mag zijn dat die compost niet zal weg spoelen. Wat je verder nog kan doen om zo min mogelijk te gieten is om uw bodem te bedekken met organisch materiaal. Zo zal er minder water verdampen en zal de grond vochtiger blijven na een regenbui. Dat organisch materiaal kan vanalles zijn. Compost , bladeren , gras , houtsnippers, stro, hooi , snoeisel, ... Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 @ Loes: de tuin ligt bezijden de oprit naar een garage, helt licht af naar de oprit toe, en ligt gemiddeld iets hoger dan de oprit. Er is geen waterkering aangebracht tussen tuin en oprit. Om te verhinderen dat de oprit bij een regenbui overspoeld wordt met zand, wil ik het huidige profiel van het terrein min of meer behouden.dan kom je elk jaar voor hetzelfde probleem te staan. want compost opbrengen is iets wat je elk jaar herhaalt waardoor je tuin weer tijdelijk iets hoger komt te liggen. dat hoeft geen enkel probleem te zijn. bijvoorbeeld door, zoals Tikketim ook al voorstelt, de grond bedekt te houden doormiddel van mulch en/of groenbemester. dat komt de grond ook weer ten goede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Probleem daarbij is, dat ik vrijwel niks van mulch/organisch materiaal heb. Wat ik wil inzetten, moet ik kopen. Op zich geen probleem. Wat groenbemester betreft: die moet dan wel eerst kunnen groeien. Ik ben niet optimistisch. De grasmat, die het grootste deel van de tuin bedekt is er. Het is een patiënt die constante zorg behoeft, maar er is geen onmiddellijk levensgevaar. Ze moet, om verschillende redenen, grotendeels in stand gehouden worden (o.m. bekrompen buren, liefhebbers van ecologische woestijnen met daartussenin lavendel, keurig gesnoeide Buxus, Datura cultivars, hier en daar een zonnebloem en zo, don't ask any further). De zanderige bodem houdt niet alleen slecht water vast, maar neemt het ook moeilijk op. Bij een regenbui vloeit het grootste deel af. Naar en op de oprit. De staat van die oprit kan me weinig schelen, ware het niet, dat die nauwgezet in de gaten gehouden wordt door de plaatselijke klappeien. Bij gebrek aan een betekenisvol en zingevend leven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 je gaat toch compost halen/laten bezorgen? iedereen roept hier al compost, compost en compost. dat is niet voor niets. compost verbeterd o.a. de vochthuishouding. het zal een meer jaren plan zijn voor een perfecte grond maar echt, na het aanbrengen van een goede hoeveelheid compost ga je direct verschil merken. daarna kan je verder kijken. je planten gaan als het goed is beter groeien. als je planten groeien heb je ook mulch/compost. zo wordt het steeds een stapje beter.het is dit jaar ook wel extreem droog, dat maakt het dit seizoen ook moeilijker dan andere jaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Herkenbare grond ik heb het thuis zo opgelost: http://www.dobbit.be/nl/nieuwsdetail/50240471/V15117N0012XTIF/moestuin-masters-1 In het najaar een 5 cm dikke laag mest/compost erover gedaan, daarna ligt opgefreesd na een kleine maand. Daarna organische bodemverbeteraar erover en wat andere betere grond of beperkte laag bosaarde. Groeit nu als kool Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 je gaat toch compost halen/laten bezorgen? iedereen roept hier al compost, compost en compost. dat is niet voor niets. compost verbeterd o.a. de vochthuishouding. het zal een meer jaren plan zijn voor een perfecte grond maar echt, na het aanbrengen van een goede hoeveelheid compost ga je direct verschil merken. daarna kan je verder kijken. je planten gaan als het goed is beter groeien. als je planten groeien heb je ook mulch/compost. zo wordt het steeds een stapje beter.het is dit jaar ook wel extreem droog, dat maakt het dit seizoen ook moeilijker dan andere jaren Dat compost nodig is, daar ben ik ook van overtuigd. De vraag blijft dan: IN of OP de bodem? Aangezien wat er staat toch zo goed als als verloren mag beschouwd worden, heb ik een experimentje gewaagd met bemeste, universele potgrond. In het verpieterend kruidentuintje heb ik een sleuf van een spadesteek diep (in de praktijk ca 15cm) gemaakt en daar potgrond in gestort, zie de foto's. Zo meteen toeharken, onderwijl mengend met het zand. Daarnaast ga ik zo meteen een kwadraat markeren in het gazon, daar gaten dia 8cm in boren en die volstorten met potgrond. Ik zie wel wat het wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ik zou, tenminste dat doe ik, op de plek waar je daadwerkelijk je groente en kruiden wil planten de compostgrond over de zandgrond heen scheppen, dan trekt de voeding vanzelf de grond in. Wat ik ook doe is geulen maken vol potgrond waar ik in zaai of in plant. Helpt ook prima en de voedinggstoffen in de potgrond komen dan ook bij de planten . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvan_be Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Weet overigens iemand wat de standaard-procedure is om de pH-waarde van grond te bepalen? Ik ben niet onbekend met chemie en pH-bepaling en ik heb een erg degelijke pH-meter, deze: Maar om de pH van grond te bepalen wordt aan een monster gedestilleerd water toegevoegd en dat protocol heb ik niet. Ik vind het ook niet. Iemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Apotheek misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts