jochenb Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Hallo allemaal, Even ter info vragen hoe hoog zo'n exemplaar komt. Ik zou heel graag een kersenboom hebben die eigenlijk een gewone boom komt, nu niet extreem hoog, maareen gewone kerselaar, niet eentje die bvb maar met kruin en al 2.5 meter word. Ik heb het gevoel dat grotere bomen beter dragen, al dan niet geent op een andere soort. Maar ik wil graag jullie ervaringen. Want voor mij is het nieuw, ik heb nog bomen gezien waar de kruin +- 4-5 meter hoog wasen waar er massas kersen aan hingen.Heerlijk... Ik hoor graag jullie input.Mvg Jochen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 hoe kleiner de onderstam hoe groter de opbrengst per boomkruin volume. gisela 5 kan de 4 meter halen. een en ander afhankelijk van de bodem vruchtbaarheid. ikzelf had kersenbomen op lim. boskriek. die worden bij ons in de polder gewoon 15 meter hoog of nog meer. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Deze tabellen tonen de meestgebruikte onderstammen voor kersen, samen met hun uiteindelijke productie. Uiteindelijke hoogte van de boom is een combinatie van onderstam en snoei. In dit onderzoek geeft Gisela 5 dus 80% meer productie bij Kordia dan limburgse boskriek. Daar moet wel meegenomen worden dat onderstammen met meer groeikracht pas later in productie komen. Hoewel dit wel 'wetenschappelijk' is, is het dus wel een beetje een vertekend beeld. Bron tabellen: Vercammen, J., & Vanrykel, T. (2009, November). Use of Gisela 5 for sweet cherries. In VI International Cherry Symposium 1020 (pp. 395-400). Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts