Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Soort boom? kersachtige?


jochenb

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen,

 

Even ter info een vraagje hierop gezet, ik vroeg me af welke boom dit is, draagt in het voorjaar bloesems en vormt kersachtige bolletjes die nadien vergaan. Dus gewoon afvallen.

 

Dus lijn vermoeden is dat het ergens een wilde kersachtige is. Indien dit het geval is zou ik hierop willen occuleren of oogstekken.

Ja het is proberen en kijken wat al dan niet aanslaat.

 

Maar daarvoor zou ik enigzins moeten weten welke soort dit is. En misschien wel de vraag of dit een goed idee is om te proberen? :P

Ik hoor het graag van jullie uit.

 

PS: er staan massas dergelijke bomen achter ons deur. maar de vruchten vergaan bijna allemaal.

DSC0545293761435651457.JPG

tak met bladvorm

DSC0545383571435651463.JPG

bladen detail

DSC0545463181435651468.JPG

blad detail

DSC0545591501435651474.JPG

blad detail zonder flits

DSC0545640541435651480.JPG

boomvorm (niet zo dik)

DSC0546919531435651491.JPG

semi vruchten bovenaan de tak hier op de foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde zoete kers? Wilde zwarte kers? Misschien zelfs wilde zure kers? Een pit die ergens is gevallen of gedropt door een vogel of ander dier en na 1 of 2 winters is gekiemd? Als het een pit was van een cultivar is de uitkomst wat onvoorspelbaar...maar zo ver ik het kan zien lijkt het inderdaad op iets van de Prunus avium, althans op de onderste foto's. http://wilde-planten.nl/zoete%20kers.htm

 

Jammer dat je moest flitsen op de bovenste foto's waardoor het blad moeilijk te herkennen is...erg licht groen....dacht op het eerste gezicht zelfs aan een beuk. Dus ik ben niet eens 100% zeker of het niet bijv. een vogelkers of zelfs appelbes zou kunnen zijn.....

 

Als onderstam zou ze wel heel erg groeikrachtig kunnen zijn indien Prunus avium....zo groot worden dat je geënte kersensoort alleen met ladders te plukken zou zijn....maar in een hoogstam-wei of een bos(tuin) o.i.d. zou het wel goed kunnen. Voor een lagere boom wordt eerder Gisela-5 onderstam gebruikt.

 

Hier wat links op dit forum (er is meer met de zoekfunctie!)

https://www.moestuinforum.nl/kersenkeuze-op-onderstam-gisela5-of-colt-t5796.html

https://www.moestuinforum.nl/fruitbomen-of-struiken-t7405.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb zelf ook zonder flits gewerkt bij de foto eronder

 

is zeker kers zie de vruchtjes die eraan komen.

Maar vallen steeds af, zien er wat geel rood achtig uit in het begin.

 

Enja ben wat speurwerk aan het verrichten op het forum, dankje voor de links.

gisela 5 lijkt wel heel interessant, maar zou graag hebben dat we er vlotjes onder kunnen wandelen, bvb dat de kruin start op 2

meter hoogte ofzo, dat je er eventueel kan onderzitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt altijd leuk, maar hou met een kers er wel rekening mee dat je bij een hoogstam weinig fruit zal plukken. Een hoogstam is bijna onmogelijk om een net overheen te krijgen, en de vogels zijn dol op kersen. Als het enigszinds kan, zou ik adviseren om een hoogstam appel of peer te nemen, en dan voor de kers een ander plekje te zoeken waar je een laagstam kan aanplanten met een net erover. Of gewoon een hoogstam kers voor de sier natuurlijk.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...