Chan Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Goeden avond Ik heb al een paar jaar een franbozen struik en altijd veel frambozen Er kwam wel is voor dat een framboos nog wat wit had Alleen nu dit jaar hebben veel frambozen dat ze maar voor de helft verkleuren De ene helft word gewoon mooi van kleur en een deel verkleurt wittig en voelt zacht aan Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik weet niet hoe je hier foto's kan plaatsen Vriendelijke groet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chan Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 Dit zijn een aantal van mijn frambozen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 dit lijkt mij duidelijk een gen defect of een virus aandoening, mocht dit zo zijn dan blijft dit verschijnsel zich steeds herhalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Heb het ook vaker gezien. Niet alle besjes in de framboos zijn bevrucht of een aantal is verdroogd. Is verder gezond. Ook gewoon eetbaar, maar natuurlijk minder lekker sappig. Oorzaak weet ik niet en kan ik ook nergens ontdekken. Vermoeden: ongelijkmatige watervoorziening (periodes van droogte) bij rijpen van de vrucht-trosjes. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 Het lijkt sterk op een verschijnsel wat ook bij bramen voorkomt. Alleen daar zijn de aangetaste vruchtbolletjes rood. Oorzaak is de bramengalmijt. Het zou me niet verbazen als dat hier ook het geval is. Heb het nooit eerder bij frambozen gezien. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 Mijn frambozen zien er nu ook zo uit. Ook nog niet eerder gezien. Ik dacht dat het van de warmte/droogte kwam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chan Posted July 5, 2015 Author Share Posted July 5, 2015 Bedankt voor jullie reacties Ik denk dat het dan tog ook door de extreme warmte komt van de laatste dagen Blij om te horen dat ze gewoon eetbaar Zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 Lijkt mij het White Drupelet Syndrome; http://www.gardeningknowhow.com/edible/fruits/raspberry/white-drupelet-syndrome.htm Volgens het artikel is het of te danken aan zonnebrand, of aan insectenschade.Indien de schade gegroepeerd en aan de bovenzijde (zonkant) is, dan is de meest waarschijnlijke oorzaak zonnebrand.Insectenschade zal meer willekeurig over de vrucht verspreid zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chan Posted July 5, 2015 Author Share Posted July 5, 2015 Ja volgens mij zit het wel voornamelijk aan de boven kant En het is ook sinds deze week en is natuurlijk behoorlijk warm geweest Er Zit alleen luis in de plant maar dag Zit er elk jaar in En de rupsen nemen de bladeren weer tegrazen Maar dat gebeurd ook vaker Dus denk dat het echt de zon is geweest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 Het lijkt sterk op een verschijnsel wat ook bij bramen voorkomt. Alleen daar zijn de aangetaste vruchtbolletjes rood. Oorzaak is de bramengalmijt. Het zou me niet verbazen als dat hier ook het geval is. Heb het nooit eerder bij frambozen gezien. Kijk... met deze info ben ík dan weer blij! Want dat gebeurt bij mijn braam ook steeds...Nu kan ik kijken wat ik daar tegen kan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts