diesel4666 Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Hmm, heb schrik voor m'n tomatenplanten... De planten staan allemaal in een plastieken serre; met voor- en achterkant altijd open. Water geven doe ik via fles in de grond. Is dit de aardappelziekte of niet? (eerste jaar dat ik tomaten heb, dus niet ervaren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 denk van wel, je kunt het testen, lees de tip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Ik denk juist van niet. Als je foto's van phytophtora vergelijkt, lijkt dit toch wel anders vind ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
methikal Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Ik denk ook van niet. Heb het vorig jaar zelf ervaren en dat zag er toch iets anders uit. Maar ja, ben geen expert... Zijn dit de enige 'aangetaste' bladeren? En zie je ook donkere vlekken op de stammen? Zo ja, heb je daar foto's van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Er zijn meerdere vormen phyto en daarbinnen verschillende stammen actief. De meest schadelijke, wat latere optredende vorm, maakt vrij typische ringvormige patronen. Niet als op deze bladeren. Ik denk - ook gezien het weer- dat die nu nog niet zo actief is.Maar is allemaal vrij moeilijk te onderscheiden voor ons leken. De pluistest waarnaar Robo verwijst helpt...nadeel is dat je wel niet direct een antwoord hebt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Ik heb net een paar bladeren in een afgesloten zakje met wat druppels water gestopt. Benieuwd naar morgen...Bedankt voor de tip! Geen enkele van de stammen heeft ook aantasting. Het zijn slechts enkele bladeren.Als dit geen phytophthora is, wat kan dit dan zijn? Kan dit ook door te weinig water komen? Ik had namelijk ook last van neusrot, omdat ik te weinig water heb gegeven.De aantasting is toch voornamelijk aan de uiteinden van het blad (vooral de punt dan ook nog). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Er zijn meerdere vormen phyto en daarbinnen verschillende stammen actief. De meest schadelijke, wat latere optredende vorm, maakt vrij typische ringvormige patronen. Niet als op deze bladeren. Ik denk - ook gezien het weer- dat die nu nog niet zo actief is.Maar is allemaal vrij moeilijk te onderscheiden voor ons leken. De pluistest waarnaar Robo verwijst helpt...nadeel is dat je wel niet direct een antwoord hebt. Pluis betekent dus phytophtora, maar betekent geen pluis ook geen phytophtora? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 D'r zijn behoorlijk wat topics over Phyto op dit forum, misschien kan je daar even naar zoeken middels de zoekfunctie en kom je daar de info tegen die bij jou van toepassing is. En verder ook erg leerzaam.... veel voorbeelden etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Pluis betekent dus phytophtora, maar betekent geen pluis ook geen phytophtora? Waarschijnlijk betekent geen pluis in ieder geval: Geen agressief schimmel dat zich snel vermeerdert. Wat het wel is? Moeilijk te zeggen, de lijst met mogelijke aantastingen , belagers, gebrek of te veel van iets in de bodem op tomaten omvat vele tientalle mogelijkheden, waarvan bijna alles in het blad gediagnoseerd wordt en bovendien heel veel op elkaar lijkt. Veel daarvan is niet desastreus voor ons liefhebbers (in tegenstelling tot beroepsteelt, waar een kleine productievermindering al een grote schadepost kan betekenen). Daarom kun je beter niet te angstig zijn. Groeit je plant, blijven de tomaten goed ontwikkelen er rijpen en stort niet alles in elkaar....maak je dan niet te veel zorgen. Net als bij mensen tonen tomaten duidelijk allerlei verouderingsverschijnselen waarmee ze - gelukkig - niet meteen dood gaan. Ik heb zelden tegen half juli en zeker niet meer in augustus een kasje of veldje met tomaten gezien zonder gele/bruine/rode bladeren of vlekken op de bladeren of gekneusde en gedeukte planten, die weinig meer hebben van de frisse groene die je half mei of zo uitzet. Ook niet bij zeer ervaren liefhebbers die toch heel veel daarvan oogsten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 heb je nog getest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts