Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Water geven tijdens vakantie


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een probleem. Wij gaan binnenkort voor 16 dagen weg.

Hoe moet ik dan de moestuin water geven. Ik denk namelijk niet dat ze 16 dagen zonder water kunnen. De moestuin is 25m2. Ik zag pas w ergens iets met flesseb ofzo weet alleen niet hoe dat werkt.

 

Groetjes moestuinier lucvhaaster

To plant a garden is to believe in tomorrow

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit was me juist voor, inderdaad even buur of familie raadplegen (waarvan je weet dat ze het niet zullen vergeten). Ik probeer mijn plantjes op voorhand wat "te trainen" door ze weken op voorhand minder frequent maar wel meer per portie water te geven. Dus 1 keer per week zeer veel ipv 5 keer zeer weinig, dan zoeken ze het met hun wortelen zelf al wat dieper al is dat een utopie bij een week als die dat er net geweest is.

 

Bijkomende tip: goed mulchen met grasmaaisel rondom de planten dan verdampt het water minder snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste oplossing om iemand te vragen het water geven op zich te nemen voor die tijd.

En ook uit te leggen hoe dat moet. Mijn schoonmoeder is bv. tevreden zodra alles er nat uitziet, alleen zit dan onder dat dunne laagje nat nog een flinke laag 100% droog zand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan misschien even mijn topic over automatische irrigatie met olla potten bekijken.

Voor weinig geld heb je dan een irrigatie systeem.

Op youtube naar Olla zoeken wil ook helpen om een idee te krijgen. Ik heb een automatisch systeem aangelegd maar op de korte termijn kan je ook kiezen voor grote potten die schoonmoeder dan gewoon vult elke paar dagen. Hoeft ze verder niets te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste oplossing om iemand te vragen het water geven op zich te nemen voor die tijd.

En ook uit te leggen hoe dat moet. Mijn schoonmoeder is bv. tevreden zodra alles er nat uitziet, alleen zit dan onder dat dunne laagje nat nog een flinke laag 100% droog zand.

 

Ja schoonmoeders hé

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je mag er wel vanuit gaan dat het af en toe zal regenen.

voor 25 m2 zou ik het als volgt aanpakken:

twee dagen van te voren ruim bewateren.

een laag (5-10 cm) vers stro tussen de planten leggen.

de dag van vertrek nogmaals heel gericht bij alle planten gieten.

dan gaan ze het vast redden zonder druppelsysteem.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pendel veel tussen Corsica en België.

Het probleem van water geven was voor mij dus al een probleem vanaf dag 1.

 

Ik heb een druppelsysteem aangelegd met een tijdklok die automatisch de bewatering stuurt.

Dat werkt zodanig goed dat ik het eigenlijk het ganse seizoen door gebruik, dus ook wanneer ik hier in Corsica ben.

 

Verder heb ik dit jaar voor het eerst gemulcht met stro.

Het doet de plantjes merkelijk goed, de grond blijft constant vochtig en ik moet nauwelijks nog onkruid wieden.

De tijd die ik nu doorbreng in de moestuin kan ik besteden aan het verzorgen van m'n plantjes.

En al de uren die vroeger aan wieden verloren gingen gebruik ik nu om leukere dingen te doen.

 

Het is even zoeken hoe vaak en hoe lang je met het druppelsysteem moet bewateren.

Moest je hier voor kiezen leg het systeem dan ruim voor je vakantie aan zodat je de instellingen nog wat kan bijsturen.

 

Ik heb dit systeem nu 4 jaar en super tevreden.

Alles werkt nog prima en ik schat dat het systeem toch minstens 10 jaar zal dienen (of langer).

Combineer het met mulch en je kan je watergift met minstens 50 % verlagen.

Oh ja, en voor de prijs hoef je het niet te laten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...