Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten/bonen nog nooit gezien.


nod

Aanbevolen berichten

Dit wordt een verhaal verduidelijkt met foto's.Eerst begin ik met foto's van normale planten daarna ziet het er enigszins anders uit.

Voor alle duidelijkheid het zijn planten van hetzelfde zaad en geen hybriden.Gisteren even laten zien aan andere tuiniers, die hadden zoiets ook nog nooit gezien.Vandaag wel een mogelijke uitleg gekregen,maar ik wacht de antwoorden hier even af.

IMG021384141436294553.JPG

IMG021486851436294577.JPG

Dit zijn de normale planten in de kas

buiten in de kuip

IMG021520431436294823.JPG

de andere half open kas

IMG021693481436294910.JPG

Detail van de planten in de half open kas

IMG021797051436295184.JPGIMG021816621436295223.JPG

IMG021971391436295265.JPG

overzichtsfoto van een plant

IMG022020801436295569.JPG

een buitenplant

IMG022118231436296293.JPG

 

 

en tot slot mijn staakbonen gezaaid eind april,die hadden al meters moeten gegroeid zijn nu

beginnen ze bloemen aan te maken op enkel cm hoogte

IMG022513861436296335.JPG

 

iemand een idee hoe dit komt?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het verschijnsel op deze foto bedoelt: imgupload/uploads/IMG021797051436295184.JPG dan kan dat te maken hebben met (1) resten van onkruidbestrijdingsmiddel (zelf gespoten? of de buren?), (2) een virus/bacterie of (3) hoge temperatuur.

 

Nu heb ik in mijn nieuwe tunnelkas hetzelfde aan de hand bij een aantal planten. In mijn geval ben ik er zeker van dat de hoge temperatuur, in combinatie met een lage luchtvochtigheid, hiervan de oorzaak is. Ik heb de kas onvoldoende gelucht en zelfs als alle deuren open staan wordt het nog te warm. Nu gaat het bij jou om buitenplanten en planten in de half open kas dus weet ik niet of e.a. helemaal overeenkomt. Ik zal morgen proberen een foto te maken van mijn probleemplanten.

 

Voor de bonen hoef je niet al te bang te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar lijkt het wel op maar het gekke is die foto's zijn genomen in mijn volkstuintje en hier thuis heb ik ook 5 planten staan waarvan de buitenste 2 er hetzelfde uitzien.Op foto vier kun je ook als je kijkt naar de paal een meloenplant zien staan en die heeft nergens last van.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitleg was als volgt:door de extreme warmte (in ons volkstuintje omringt door haagbeuk van ongeveer 1,8 m is het snikheet en droog,zeker met de uitgegeven temp.van 30° in de schaduw) is er bij de planten die gemiddeld 60cm hoog waren en al in bloei stonden of vruchtbeginsels hadden een groeistop opgetreden en wordt alle water voorzien voor de lagere bladeren en vruchtbeginsels.De bovenste gedeeltes ontwikkelen niet verder en blijven gesloten om verdamping tegen te gaan.Het leek me wel een logische verklaring,terwijl ik eerder dacht aan een buur die tegen de reglementen in onkruidverdelger gebruikt had.Ik heb de proef op de som genomen en twee dagen na het nemen van de foto's heb ik bij alle planten alle onderste bladeren verwijdert behalve 1.Dus minder verdamping en veel water gegeven en samengestelde meststof/brandnetelgier.Ik heb deze avond nog gekeken en ik heb de indruk dat de bovenste knobbels aan het ontrollen zijn.Je was me dus even voor ik had mijn camera niet bij me dus ik kan niet vergelijken.Een van deze dagen neem ik hem mee om enkele foto's te maken en dan weten we het zeker.Dus nog even geduld.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik hier op inhaken? Van mijn 16 dahliaknollen zijn er 15 opgekomen.

Maar de vier spotgoedkope van de Action doen het niet goed. Vooral de twee rode doen al een hele tijd niets meer. Ik heb de slakken al boos aangekeken en daarna de duiven, maar alle maatregelen hebben niets geholpen. Ze groeien er maar niet overheen.

 

Het lijkt een beetje op 'jouw' afwijking. Ik weet zeker dat het geen gifkwestie is, want de andere doen het prima.

Genetische oorzaak kan zijn, maar waarom stopt de groei dan zo abrupt?

Ik heb ook een snikhete tuin en gooi het ook op de hittegolf, eventueel in combinatie met watergebrek, al geef ik deze vier ze al weken extra water.

Even afwachten...

 

Ben benieuwd hoe het bij jou verder gaat.

 

DSCF451264171437572700.JPG

DSCF451399421437572720.JPG

DSCF451414951437572739.JPG

DSCF451576651437572749.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag enkele foto's genomen van de tomatenplanten zonder bladeren onderaan.Die heb ik dus afgeknipt 2 dagen na de eerste reeks.

IMG022626461437681054.JPG

IMG022775901437681161.JPG

IMG022820701437681369.JPGIMG022974871437681411.JPG

Zoals te zien beginnen de bladeren voorzichtig uit te rollen.Met het weer voor volgende week, minder warm en regelmatig regen verwacht ik nog een beter resultaat.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomatenplanten zijn vreselijk veerkrachtig. Ik had er vorig jaar nog eentje die aardappelziekte kreeg. Ik had 'm al bij de grond afgeknipt en wilde m later verwijderen maar vanuit de grond kwam een nieuwe scheut omhoog. Verwonderd als ik was de plant niet uitgegraven. De scheut heeft nog een keurig trosje tomaten gegeven en ging ten onder omdat het kouder werd.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...