Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Is dit komkommer (chinese slang)


Kleintje75

Aanbevolen berichten

Ik heb een chinese slang staan en de plant groeit prima, maar bloeit alleen maar mannelijke bloemen.

Nu dacht ik ruim een week geleden dat ik een komkommertje achter mn bloem had.

Maar dat dingetje groeit niet en doet voor de rest ook niet veel. Is dit wel een vruchtbeginsel??

IMG687237511436448822.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om hier even op door te gaan en geen nieuw topic te hoeven beginnen:

 

Zelf heb ik ook één zo'n komkommertje aan een van mijn planten.

Ik dacht alleen dat het juist de bedoeling was dat komkommers niet bevrucht werden? Dacht dat ik ergens gelezen had dat ze dan een beetje lomp werden en zaden bevatten, wat niet bepaald lekker is...

Kan iemand meer duidelijkheid geven over of ze nou wel of niet bevrucht moeten worden en of de mannelijke bloemen dan beter wel/niet weggehaald kunnen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat ik dat dus ook dacht ben ik even gaan googlen en op "Diana's Mooie Moestuin" staat dit:

 

citaat:

"Je wilt zelfs geen bevruchting: bij augurken is dat bij sommige rassen nog wel nodig. Als een komkommer wordt bevrucht door insecten krijg je echter komkommers die dus echte zaden bevatten: deze komkommers zijn heel groot, dik en zwaar, vaak lichter groen en gevuld met dikke volle zaden. Het maakt de komkommer oneetbaar (nou ja, dat nou weer niet maar wel droog en bitter van smaak).

 

De nieuwere komkommerrassen maken vaak alleen nog maar vrouwelijke bloemen met vruchtbeginsel. Wij kochten tot zo ongeveer 2006 altijd alleen maar geënte kommerplanten bij een groente-tuincentrum in de buurt, en die planten bevatten nog wel eens mannelijke bloemen; we verwijderden ze wel eens, maar het waren er niet veel en in een kas heb je al veel minder kans op bestuiving omdat er amper insecten vliegen. Per plant hadden we meestal 1 of 2 komkommers per jaar die bevrucht waren en zaden bevatten. Meestal in een redelijk vroeg stadium al te herkennen door de dikke bolle vorm en dan gelijk afknippen en weggooien want ze is niet lekker en het vergt veel energie van de plant.

 

Zeker de oudere rassen krijgen dus nog wel mannelijke bloemen; in buitenteelt kun je het beste die bloemen weghalen.

 

Op de foto rechts zie je het verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke bloem: de bovenste is een vrouwelijke bloem; ze heeft al een vruchtbeginsel (minikomkommertje) achter haar bloem. De onderste is de mannelijke bloem (met alleen meeldraden)."

 

 

 

Nog even de link naar het volledige artikel: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/komkommer/

 

 

Maar waarom willen dan de komkommers van Kleintje75 niet groeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een beetje gaat googlen lees je her en der dat deze juist wel geschikt zijn voor de volle grond, dus waarschijnlijk ligt het daar ook niet aan.

Het rare is dat je wel vrouwelijke bloemenknopjes hebt, maar dat de bloemen niet open gaan, als ik je verhaal goed begrepen heb, en dat bloemknop en vruchtbeginsel vervolgens verdorren.

Hoe vaak en hoeveel water geef je ze, ik heb weleens gelezen dat komkommers veel water nodig hebben omdat ze anders ook bitter kunnen worden. Nou heb ik die van mij in een wasmand en grote potten staan, en bovendien andere rassen, maar die krijgen iedere avond een flinke scheut water. Misschien toch te droog of voedingsstoffen te kort. Ik geef nu 1 x per week een beetje tomatenmest.

hopelijk komt er snel verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een voor volgend jaar dan, die lemon komkommer, klinkt goed

Volgend jaar komt er toch een fatsoenlijk kasje denk ik, ben druk aan het lobbyen thuis, dan komt t wel goed met de komkommers.

 

Voor nu, ik zal ze meer water geven, (al is de grond altijd wel vochtig), ik geef zeker geen gieter per dag. Dacht dat dat meer iets was voor als er echt komkommers aan hingen.....

Er staan nu weer 4 bloemen in, maar volgens mij allemaal mannelijk..... hoop dat er nog wat te oogsten valt, met mijn courgette waren het ook eerst allemaal mannelijke bloemen en dat komt nu ook op gang met de vrouwtjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee niet te droog.. Ze krijgen regelmatig water

Kwam in n oud topic tegen dat deze slangen wel vaak mannelijke bloemen hebben.

nut-mannelijke-komkommerplant-t10311.html

 

Hoe het verder afgelopen is met de oogst verteld t verhaal niet...

Wilde n komkommer voor de volle grond. Blijkbaar is dit ras niet echt een topper

 

 

Ehm nou, dat ben ik in het geheel niet met je eens. Ik heb deze soort in de volle grond in de kas staan ( dus niet in potten ) en ik heb er denk ik van 5 planten al zeker 30 komkommers afgehaald, en de planten groeien nog steeds de tent uit. Er zit ook zat bij wat geel wordt en verschrompeld ( de vruchtjes) maar de opbrengst is enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste van die planten beginnen eerst met een hoop mannelijke bloemen.

 

Kost de minste energie, voor een kans, andere planten met al vrouwelijke bloemen te bestuiven en zo toch de eigen genen over te dragen. Pas later, als de plant wat groter is, gaat die over op het produceren van vrouwelijke bloemen. Maar ze blijven veel mannelijke bloemen produceren, hoor.

 

Ligt trouwens heel erg aan de komkommers soort, of die parthenocarp is, alleen vrouwelijke bloemen produceert, of nog wel mannelijke bloemen produceert maar bevruchting niet nodig is, en zelfs onwenselijk, en planten die nog gewoon aan het bloemen en bijtjes verhaal meedoen.

 

Op mooie moestuin, staat het beschreven of alle komkommers parthenocarp zijn. Maar dat zijn eigenlijk alleen speciaal gekweekte F1 hybrides. Die een gen bezitten, wat voor onbevruchte vruchtzetting kan zorgen, en dominante vrouwelijke bloemen genen bezitten.

 

Houd trouwen qua opbrengst rekening met het koude voorjaar. De buurmannen en wij hebben rond dezelfde tijd komkommers geplant, zij in hun kassen, wij in de volle grond. Die kassen zijn al een halfoerwoud, net zoals bij Suus76 waarschijnlijk. Bij ons in de volle grond zijn ze pas net een halve meter tot een meter. En die groei is eigenlijk pas van de laatste twee weken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan de gewone komkommer niet vergelijken met chinese slangkomkommers. is een andere soort. chinese slangen hebben volgens mij wel bevruchting nodig. moeilijkheid bij slangen is de pluktijd, als ze te oud worden krijgen ze een bittere smaak. niet iedereen houd hiervan.

ze kunnen wel tegen meer koude dan gewone komkommers.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm nou, dat ben ik in het geheel niet met je eens. Ik heb deze soort in de volle grond in de kas staan ( dus niet in potten ) en ik heb er denk ik van 5 planten al zeker 30 komkommers afgehaald, en de planten groeien nog steeds de tent uit. Er zit ook zat bij wat geel wordt en verschrompeld ( de vruchtjes) maar de opbrengst is enorm.

 

verschil tussen kas en geen kas vermoedelijk.....

 

Thanks sugarlevi voor het duidelijke verhaal! Heb inderdaad pas een week of 2 echt groei er in zitten....

 

o ja, bij mij vormden ze ook in het begin vrijwel enkel manlijke bloemen

 

Dat geeft hoop voor de toekomst!!

 

 

Nog even de watervraag: nu al "verdrinken" of pas als er daadwerkelijk komkommertjes aanhangen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...