Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blauwe bes heeft vlekken


DannyL

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een aantal maanden geleden een tweetal blauwe bessen struikjes aangeschaft.

De ene heeft dit probleem ook, maar in veel mindere mate.

Ze staan in een 45 liter pot gevuld met turfmolm/compost/cocosvezel en een paar handjes vol gedroogde mest koeien korrels om het geheel wat zuurder te krijgen..

 

Kan iemand mij vertellen wat er mis is met deze blauwe bessen struik, want dit lijkt mij niet helemaal normaal

Ik geef ze altijd water met leidingwater overigens. Een andere mogelijkheid heb ik momenteel niet (regenwater oid)

 

2015071516285746651437120583.jpg

2015071516290211771437120589.jpg

2015071516290617631437120595.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen kenner van blauwe bessen. Maar eigenlijk ziet het er niet heel abnormaal uit...bruin/rode verkleuringen zie ik ervaak op, zeker wat later in het seizoen op wat oudere bladeren. Over 2 a 3 maanden gaan de planten toch al echt in herfstkleur...? Ik gok er op dat dit dus kan passen bij de gewone jaarcyclus van deze planten.....?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er redelijk normaal uit wel hoor. Wat weknow zegt ook. Ook jonge bladeren hebben bruin-rood verkleuringen.

 

De planten willen zuur ja. Maar zie geen echte kalkaanwijzingen. komt bij dat blauwe bessen wel 'iets' tolerant zijn voor iets kalk. Bosbes bv is dat helemaal niet. Beter is inderdaad geen leidingwater, maar leidingwater HOEFT helemaal niet zo kalkrijk te zijn hoor. ligt er een beetje aan waar je zit.

Dat je koemest geeft voor het verzurende effect snap ik niet zo overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze verkleuring geeft aan dat de plant stress heeft.

Deze stress kan door veel factoren veroorzaakt worden, te veel/weinig water,

gemis van sporenelementen, te veel/te weinig voeding, zuurtegraad.

Met de waterkwaliteit kan iets mis zijn, verandering van samenstelling van het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor de antwoorden..

Het is een jonge plant (net als de andere), maar alleen deze heeft er last van.

Intussen hebben de vogels de planten kaalgegeten en alle bessen die eraan hingen zijn nu weg

Maargoed, aanstaand jaar verander ik de tuin, en hebben vogels minder kans.

 

Ik geef hetzelfde water als bij de anderen, en dat lijkt allemaal goed te gaan.

Even afwachten dan maar, of kan ik iets doen om te kijken of er echt een probleem is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...