Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zeekraal in de moestuin: een nieuw projectje


henkg

Aanbevolen berichten

Mooi dat je weer een snijvergunning gekregen hebt Henk.

 

Ik heb overigens in 2021 weer eens een teelt van zeekraal willen opstarten. Dat is niet meer gelukt omdat het toen 3 jaar oude in 2018 geoogste zaad geen kiemkracht meer had. Zaad van zeekraal blijkt dus maar zeer bepekt houdbaar te zijn.
 

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Zoals ik 2 posts geleden al zei teelde ik in 2018 voor de laatste keer zeekraal maar toen ik dat 3 jaar later weer eens wilde doen lukte dat niet meer. De kiemkracht van het in 2018 zelf geteelde zaad bleek al gedaald te zijn tot nagenoeg nul.

 

Inmiddels ben ik via  @henkg   :thumbup:  weer in bezit gekomen van 'het enige echte'  zeekraalzaad. Een proefzaai,  na een koudebehandeling van een paar weken in de koelkast,  gaf een mooi resultaat. Ik heb er weer zin in.

 

zeekraal2.thumb.JPG.6097edaa68ba4b3ea4dd9e2c4969496d.JPG

 

  • Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

@Frans:

Over die bakken van jou: wat is de oppervlakte (ongeveer) ?

Over je 2018 teelt: kun je nu nog een beetje schatten hoeveel gram oogst je had, per bak (totaal 2x snijden) ?

 

Snijvergunning 2024 heb ik inmiddels weer aangevraagd (uiteraard!)

Ook als ik ingeloot word, dan ga ik wellicht toch ook één bak thuis opkweken. 

Ik denk dan aan een (2 dus) rechthoekige speciekuip van 40 liter. Van dat dikke, niet keiharde zwarte kunststof (merknaam Gripline). Die zijn UV-bestendig, gaan minstens 5 jaar mee, en zijn later ook prima te gebruiken voor andere planten. Hornbach en Cranenbroek zijn goedkoop.

O ja: een bak van 40 liter (met 30 liter gevuld) weegt tot ca. 30 kilo. De bovenste bak eruit tillen kan lastig zijn. Misschien een aftapkraantje of plug, of zo.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-1-2024 om 15:24, henkg zei:

Over die bakken van jou: wat is de oppervlakte (ongeveer) ?

Over je 2018 teelt: kun je nu nog een beetje schatten hoeveel gram oogst je had, per bak (totaal 2x snijden) ?

 

Snijvergunning 2024 heb ik inmiddels weer aangevraagd (uiteraard!)

Ook als ik ingeloot word, dan ga ik wellicht toch ook één bak thuis opkweken. 

Ik denk dan aan een (2 dus) rechthoekige speciekuip van 40 liter. Van dat dikke, niet keiharde zwarte kunststof (merknaam Gripline).

 

@henkg

Ik heb het gewicht niet bijgehouden en het is te lang geleden om daar nog een goede schatting van te geven.

 

Het oppervlak van de gebruikte bakken (dezelfde gaan ook dit jaar weer gebruikt worden) is 24 cm x 32 cm . Omdat de bakken naar beneden toe maar weinig taps toelopen, en ze tot een centimeter onder de rand gevuld worden, is dat tevens het nuttige in te zaaien oppervlak.

 

zeekraal-4.thumb.JPG.f428b6b11fcc4ef07aa96f1ec2d454b7.JPG

 

Nog even mijn mening over het gebruik van die rechthoekige 40 liter Gripline kuipen van van Cranenbroek. Ik ken ze en heb er ook enkele van. Ze brachten me indertijd ook op het idee zeekraal te gaan telen via een 'bak in een bak' principe maar uiteindelijk vond ik ze te lomp.

 

Behalve het hoge gewicht (wanneer gevuld) hebben Gripline bakken nog wel meer nadelen vind ik. Op de bodem van de buitenbak zul je een paar bakstenen o.i.d. moeten leggen want anders heb je nul komma nul ruimte voor water tussen de bakken. Bij het type nestbare bak dat ik in gebruik heb is zoiets niet nodig omdat ook als ze in elkaar geplaatst worden er voldoende ruimte tussen de bakken blijft.

 

Omdat je van plan bent de bakken niet helemaal te vullen, ongeveer 30 liter grond gaat gebruiken begrijp ik,  ontstaat een relatief hoge rand. Plantjes die langs/tegen die rand groeien krijgen daardoor rondom minder licht. In hoeverre dat een nadeel is voor hun ontwikkeling weet ik niet maar het is wel iets om over na te denken.

 

Zelf zie ik geen meerwaarde in het gebruik van zo'n grote en daardoor zware bak. Het grote voordeel van kleine bakjes is juist hun aanzienlijk lager gewicht en de hanteerbaarheid terwijl 2 stuks samen toch een vergelijkbaar teeltoppervlak hebben (zie foto). De inhoud van een tot de rand gevulde kleine bak is 9 en een halve liter (gemeten m.b.v. een maatbeker en water). 

 

zeekraal-6.thumb.JPG.02ad3c848e93d80089258c8bdd5b5a07.JPG

1

zeekraal-5.thumb.JPG.1765fc907e4c06b5aff7db791ed02d6c.JPG


 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hoera! Ik ben weer ingeloot voor een snijvergunning zeegroenten.

Elk jaar weer spannend, een envelop van de provincie Zeeland. Is ie dun, dan is het een uitloting, is ie dik, dan betreft het een inloting (dikker door uitleg over waar en hoe).

 

Toch ga ik zelf ook dit seizoen wat zeekraal proberen te telen, in bak(ken).

Maar minder dan ik zou doen als ik uitgeloot zou zijn. Even naar het schor (op 500 meter) is namelijk veel makkelijker.

Ik houd daarom 1 a 2 porties zaad van zeekraal over, elk genoeg voor een bak van ca. 25 x 35 cm.

Wie wil een portie zaad hebben? Doe mij een PB. Disclaimer: de teelt is niet extreem moeilijk, maar wel heel anders dan je gewend bent. 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Zo, de kweekbak (1 + 1) is geregeld.

Deze: https://www.action.com/nl-nl/p/3203197/tontarelli-opbergbak/

Diep genoeg, oppervlakte ongeveer 30 x 40 cm.

In het zwart, lijkt mij beter bestand tegen zonlicht.

 

Gepland zaaimoment is 1 april, dit op basis van resultaten van Frans.

@Frans: Wanneer ga jij zaaien (als je gaan zaaien) ?

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond 1 april zaaien lijkt me een prima datum  @henkg . Ga ik ook doen.

 

Nog even een foto van één van de 2 potjes met zeekraal dat tot heden staan bleef na de kiemtest van afgelopen december. Na de kiemtest bleef dit potje min of meer vergeten staan op een koele plek met weinig uren daglicht. Kreeg toch nog af en toe een plens kraanwater van mij om in leven te blijven ook al had ik er eigenlijk geen interesse meer in. Bovendien gebeurde de proefzaai in zuivere potgrond en dat is nu niet bepaald het medium waar zeekraal normaal in groeit. Ook kregen de plantjes geen zout water en omdat ze door het inklinken van de potgrond dieper in hun potje kwamen te staan gingen ze ook nog eens fileren om wat meer licht te krijgen. En al groeien ze nogal langzaam, toch knap dat ze het tot nu toe naar omstandigheden goed gedaan hebben al is dit natuurlijk niet de methode om met succes zeekraal voor consumptie te gaan telen.

 

zeekraal-7.thumb.JPG.6d7d7f0306200c8898ddfb17472e8281.JPG

 

  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Voor mijn archief:

Zonet de zeekraal gezaaid. Veel (ik had genoeg), onderlinge afstand is kleiner dan 1 cm. 

 

De bak(en). Bovenste met gaten onderin, en uiteraard aarde. Onderste zonder gaten, en met wat vulmateriaal om voldoende ruimte te krijgen tussen de twee onderkanten. De ruimte is vooral voor het inunderen / bevloeien. Daarbij zijn de handvatten van de bovenste bak nu wat meer vrij. Dat is makkelijker uittillen.

 

Straks nog tijdelijk een stuk gaas 10 x 10 mm erover, tegen eggende merels en ploegende katten 

 

20240401_zeekraalbak1en2.jpg

 

Verwachte oogst? Ik hoop op een kilo totaal. Van een kwaliteit die in de winkel niet te krijgen is, in ieder geval niet buiten Zeeland.

 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag ben ik gestart met de teelt van zeekraal 2024. Wat ik als groeimedium gebruik vertel ik volgende keer.

 

kraal2024_1.thumb.JPG.4fe806e8d7e9eb0bd83f2bf6ca907d4f.JPG


Omdat het een mengsel is van kafjes en uiterst kleine zaadjes is het moeilijk beoordelen hoeveel zaad er daadwerkelijk gebruikt wordt. Een juiste hoeveelheid zaaien is daarom min of meer een gok.

 

kraal2024_5.thumb.JPG.a81378460168fc0662c3d9940fe194fb.JPG

 

kraal2024_2.thumb.JPG.361bea74e5725310ec8383a0bf43471a.JPG

 

De in de lengterichting gegroefde 'dingetjes' zijn de eigenlijke zaden.

 

kraal2024_3.thumb.JPG.66a49c4f9b14fb49da7e2928938fd515.JPG

 

Twee bakjes ingezaaid waarover ik later een stuk noppenfolie heb gelegd als bescherming tegen uitdroging van de ontkiemende zaadjes.

 

kraal2024_4.thumb.JPG.45c40ee95e6814058bb5180f5d6f5200.JPG

a
 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans en ik kunnen dus de teelt gaan vergelijken: wat is o.a. het beste substraat?

Zelf heb ik enkel gewone Fleurella potgrond gebruikt, en een laag kleikorrels onderin.

Om te gaan zien of het substraat veel uitmaakt. Voor mij een beheersbaar risico, want ik kan ook dit jaar weer gewoon van het schor oogsten.

 

20240405_ZeekraalKiemtAl.jpg

^ ma 1 april gezaaid, eerste opkomst vr 5 april. In slechts vier dagen, buiten. Misschien gooi ik er morgen iets overheen, tegen de dan volop schijnende zon.

 

Leuk, die moeilijke klantjes plantjes. Het zal bij Frans wel beter gaan: hij heeft immers ook -een paar jaar geleden- mijn knolselder record verbroken.

Morgen ga ik even op het schor kijken, of daar al iets opgekomen is, het begint er tijd voor te worden.

@Anna3: zaai-alert.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren (zo 7 april) even op het schor gekeken: Nog geen kiemende zeekraal te zien.

Wel dit spul, dat nu op vele plekken opkomt:

 

20240407_Schorrenkruid.jpg

^ Lijkt nu nog enigszins op zeekraal, maar is het niet. Waarschijnlijk (klein) schorrenkruid. Dit heel kleine plukje heb ik meegenomen, en opgepot, om later te gaan zien of het schorrenkruid is.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de herinnering Henk! Ik heb de bakken gekocht, dezelfde als jij, maar daar moet ik nog gaatjes in maken. Gelukkig is het schor ook nog niet zover.

Ik heel benieuwd wat het groeimedium van @Frans dit keer is. Wil je daar nog wat over vertellen? Ik ga denk ik iets met klei doen, maar twijfel nog over de verhouding en of ik het met zand of potgrond of allebei ga mengen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Anna3 zei:

Ik heel benieuwd wat het groeimedium van @Frans dit keer is.

 

Tijdens de 3 keren dat ik zeekraal geteeld heb (2016 t/m 2018) heb ik diverse mixen geprobeerd maar het belangrijkste wat ik daarvan geleerd heb was dat zeekraal niet eens zo'n kieskeurig plantje is. Op de kleinschalige manier waarop wij hobbyisten zeekraal telen is zelf de ideale mix vinden ook niet of nauwelijks te doen denk ik. Ik heb me er daarom deze keer niet druk over gemaakt, gekeken naar wat ik voor bruikbaars had liggen, en die spulletjes gemengd.

 

Het grootste aandeel van de mix , meer dan de de helft, is een potgrond die uit 80% veen bestaat (duitse Aldi). Ik had zowaar nog een portie gemalen gedroogde rivierklei liggen die ik overgehouden had van de laatste zeekraal teelt in 2018 . Daar nog een paar handjes cocos, perliet, en brekerzand bij gedaan en dat alles goed gemengd met de potgrond. Hier zullen de kraaltjes het mee moeten doen.


De eerste plantjes kwamen gisteren boven de grond.  Over een juiste opkomst (liefst regelmatig natuurlijk en niet teveel of te weinig) valt nog niks te zeggen.

 

kraal2024_6.thumb.JPG.c306d693fcad8f869d9ab5518c948e99.JPG

 

Wat je als toplaag op de foto ziet is overigens niet het uiterlijk van de genoemde mix want die wordt zeg maar 'gecamoufleerd' door een dun laagje potgrond dat na het zaaien over de zaden gestrooid werd. 
 

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Tot nu toe tevreden over hoe de zeekraal zich ontwikkelt. Hoe gaat het bij jullie @henkg en @Anna3  

 Zijn er nog meer mensen  die momenteel bezig zijn met het telen van zeekraal ?

 

kraal2024_7.thumb.JPG.69bd61495dcbed9fd00a64b3d2d55799.JPG

 

 

 

 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans: Het is hier niet goed gegaan.

Snelle opkomst van de eersten, maar iedere volgende zag zag ik niet méér opkomst.

Een raadsel, totdat ik een keer 's ochtends vroeg keek: Slakjes !

 

Verklaring: Iedere nacht / vroege ochtend werd de opkomst van de dag ervoor opgevreten. En de nieuwe opkomst was de volgende nacht aan de beurt. Daarom werden het er niet méér.

Sinds een paar dagen staat er helemaal niks meer.

 

Opnieuw zaaien dus (en de bak slakkenvrij proberen te houden: op een tafeltje of zo)

Daarmee wacht ik nog wel twee dagen, daarna gaan de dag- en nachttemperaturen weer omhoog.

Het slakkenprobleem zal wel ophouden als ik -ruim na het kiemen- overga naar een zilt milieu. Slakken houden niet van zoutig. 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...