HuubvG Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Hier heerst nog kalme winterrust, even op gang komen. Wel zijn de plannen gewijzigd: de bak wordt niet het deksel van de fietskar. Bij nader inzien vind ik het zonde om er gaten in te maken. Ik heb nog XPS platen liggen en die ga ik verlijmen tot een bak. Daar zal ik me deze week mee bezig gaan houden. Tot zover de praatjes, spoedig gevolgd door plaatjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 De afvoer van mijn kweekbak slibde heel snel dicht. Na 24 uur stond er nog steeds een laag water.Daarom aan het prutsen geweest: een standpijpje gemaakt. Veel grote gaten daarin geboord, met name onderaan. Daarna strak omwikkeld met een stukje Lill vitrage. Dat blijkt wel te werken. Het vogelnet is misschien niet nodig, maar een heel kleine moeite. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 24, 2016 Author Share Posted March 24, 2016 Ze zijn gekiemd! Misschien is het toch wat anders, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.Op sommige plekken zie ik nog niks, misschien is daar alle zaad weggespoeld naar de afvoer. Maakt niet zoveel uit: ik kan later gaan bijzaaien, of verspenen. De zaaidichtheid op de foto is immers fors te hoog (denk ik, want ik weet er ook nog weinig tot niets van). Op 28 februari gezaaid (lees ik net terug in een vorig bericht), met het idee dat in de natuur het zaad in november valt, en pas opkomt als de tijd ervoor rijp is. Het zaad heeft zo -naast het eerder bewaren in de koelkast- in ieder geval een soort winterperiode meegemaakt.Als het zo doorgaat, zal ik binnenkort starten met een voorzichtige zeewatergift. Helaas nog geen nieuws over mijn aanvraag snijvergunning, om op het schor in de buurt te mogen snijden (=oogsten). Geen nieuws is goed nieuws? Ik vind dit leuk en spannend. Wel zo leuk als bijvoorbeeld tomaten, die zitten nog braaf in zakjes, volgende week beginnen die te voorzaaien.Heel benieuwd naar andere ervaringen. Het is immers een onontgonnen gebied voor ons moestuinierders.Aan de andere probeerders: als je nog niet gezaaid hebt, dan heel snel doen (denk ik) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 26, 2016 Share Posted March 26, 2016 Als ik zie hoe het bij jou gaat Henk dan wordt het inderdaad hoog tijd voor de definitieve zaai . Ik heb zojuist alvast een zelfde mix gemaakt als het grondmengsel dat ik bij de tweede proefzaai gebruikte . Morgen vul ik daar 2 geperforeerde bakken mee die dan elk in een dichte buitenbak gezet worden. Op een met zoet water vochtig gemaakt oppervlak kan er dan gezaaid worden. Na het ontkiemen van de zaden komt er zout water in de buitenbakken en kan het grondmengsel zout water gaan absorberen. In tegenstelling tot de vorige keren wil ik het ontkiemen nu vanaf het begin in een koele omgeving plaats laten vinden. Nog iets over de tweede proefzaai :Die tweede proefzaai gebeurde binnen op een warme plek en de zaailingen stonden al na enkele dagen boven de grond. De bak is toen nog een dag of tien op die warme plek blijven staan tot de groei van de kraaltjes er duidelijk in zat. Of die tien warme dagen er misschien wat teveel zijn geweest waardoor de kraaltjes , zoals bij de eerste proefzaai (waarschijnlijk) is gebeurd , al een trigger hebben gekregen om straks voortijdig in bloei te gaan zal de tijd leren. Hier wat foto's van de bak met die tweede zaai.De bak was bij het zaaien tot enkele cm's onder de rand gevuld met het grondmengsel. Bij de komende zaai zal ik de bakken helemaal tot de rand gaan vullen omdat de grond nog enkele cm's kan inklinken heb ik gemerkt. Verder is het van belang dat de bakken zo licht mogelijk komen te staan. Ik vind de steeltjes van de kraaltjes op de foto namelijk aan de lange kant en dat lijkt me een kwestie van fileren te zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 (edited) Ik ben er nog niet over uit, zijn jullie nou heel vroeg of ben ik laat? Zaaien buiten van maart tot juni. Dus ik ben mooi op tijd klaar met de nieuwe bak. Van oude rommel gemaakt en dit is eenmalig. Hierna wordt het materiaal gebruikt om er mijn schuur mee te isoleren. Vanwege de vorm, het uiterlijk van de bak ben ik blij dat hij voor mij uit het zicht staat. Gisteren had ik noordwaarts willen toeren richting zeeklei, om bij de eerste de beste kleiboer twee emmers klein te gaan vragen. Deze wilde ik dan mengen met de laatste twee emmers tuingrond, waarmee ik het grootste deel van de bak al gevuld had. Maar de auto wilde niet starten, zodat ik de klei komende week pas kan gaan halen. En daarna begint de eerste buitenzaai, en ik blijf erbij dat dat nog vroeg genoeg is. Ik heb de bak zo gemaakt dat er dikke kieren onderin zitten, en op de bodem heb ik stukjes EPS gelegd en daar een dekentje van groeivlies overheen. Daar de goed bemeste tuinaarde overheen. Alhoewel ik de bak op dampfolie heb staan, die rondom opgetrokken is en naar een laagste punt loopt, waar een bakje onder staat, verwacht ik niet dat het gaat stromen, want ik wil dat zeiknat maken, die vloed nabootsen, helemaal achterwege laten. Ik wil alleen water geven van bovenaf, water dat de helft zout is als zeewater. Daarom heb ik ook een glasplaat om eroverheen te leggen als het lang en veel regenen zou. De plaat kan er bij droog weer gewoon af blijven. Dus ik wil mijn grond in de bak wel nat houden, maar niet zo nat dat het water er onderuit loopt. kompleet met glazen plaat erover 3/4 gevuld, hier komen nog 2 emmers klei en twee emmers tuingrond, vermengd overheen overtollig water kan hier opgevangen worden, maar dat is niet mijn plan Wordt komende week vervolgd, ik ga zaaien: 1) laatste week maart, 2) in april en 3) mei. Eerste zaai in 1/3 van de bak. Dat gedeelte krijgt alleen zout water nadat de zeekraal opgekomen is. De rest van de grond hou ik vochtig met gewoon regen- of kraanwater, tot na het volgende zaaisel, enzovoort. Edited March 27, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 27, 2016 Author Share Posted March 27, 2016 Lekker bezig jullie, leuk! @Frans: Die gefileerden, staan ze buiten? Misschien is dat de normale groeiwijze buiten, ik zal komende week weer eens op het schor gaan kijken. Ik ben niet van Barcelona, maar net zoals Manuel: "I know nothing!" Wanneer zaaien: ik dacht dat er in al die verstrekte links (meer dan) voldoende info stond.Ik typte zojuist in Google: ‘start zeekraal seizoen’. De eerste drie hits: begin mei tot eind augustus. Die periode betreft uiteraard de oogst. Voor de inheemse, en daarvan hebben jullie zaad. Ik heb geprobeerd de natuur na te bootsen. Later zaaien (kan in de natuur niet) is misschien beter, wie zal het zeggen. Veel regen in je bak en daarmee zoet water, is dat slecht? Dat is op het schor (de kwelder) ook. Wel wordt dat bij het volgende hoogwater vanaf onder weer een beetje ververst?.(Vanaf nu schrijf ik alleen ‘schor’. Friezen en Groningers moeten dat zelf maar vertalen. Dat moet ik ook met het Belgische ‘serre’). Zeeklei: Het zal wel streng verboden zijn, maar wat let je om naar een buitendijkse kwelder te rijden, en daar een emmertje te scheppen (daar zullen ook andere zaadjes in itten, die ook zoutminnend zijn, bij zoetwaterklei zal alles door het zout wel doodgaan, hoop ik). Aan de andere kant, als de zeekraal mislukt, heb je misschien een prima opbrengst zeeaster (volksmond: lamsoren).En misschien doet zeekraal het op pure potgrond veel beter, wie zal het zeggen. PS. Een vergeten zaaitestje had ik buiten gezet, klein bakje, niet in de volle zon. Is in meer dan vier weken voor geen (centimeter)meter gegroeid. Weinig hoopgevend. @Bit: Wanneer begin jij, Je hebt toch een tijd terug zaad ontvangen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Jij kunt toch zelf het beste zien Henk, wanneer het de beste tijd is. Je zit er aardig dicht bovenop, dus je kunt in de gaten houden wanneer de eerste zeekraal in de natuur opkwam, of opkomt. Hoe staat het daarmee? Staat daar al veel boven? Die zeeklei halen daar, lijkt me wel een goed idee. Er zal wel niet de doodstraf op staan als ik twee emmers vol mee pik. Eens even kijken op de kaarten waar ik precies wezen moet, anders wordt het zo'n gezoek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Ja, ik zou kunnen zien wanneer de zeekraal op het schor opkomt. Bij opkomst weet ik dan dat ik drie weken eerder had moeten / kunnen zaaien.Alleweg, antwoord op je vraag: Zonet weer even gekeken, nog geen zeekraal te zien. Waarom in mijn bak al wel: hogere bodemtemperatuur? / Zoeter, dus sneller kiemen? ^ Sfeerplaatje (uurtje na laagwater) ^ Dit is wellicht zeeaster, in ieder geval geen zeekraal ^ En dit is ook zeeaster(?) Over een weekje kijk ik weer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Voor het gemak heb ik besloten richting noorden te gaan en bij een van de grote boerderijen te gaan vragen of ik mijn 2 emmers mag vullen met klei. Hoe verder noordwaarts, hoe zwaarder de klei. Het was bij Woldendorp dat ik een man zag fietsen, ik dacht ik zal eens vragen. Wat bleek dat de man een 87 jaar oude boer was, die enthousiast raakte door mijn verhaal en zeer bereidwillig was om me wat klei te geven. Ik kon met de auto achter hem aan rijden, we moesten achter de boerderij zijn. bij het witte bord langs de weg linksaf, tot voorbij de gebouwen, links op de fotoin het eerste huis woont de oude boer, in de grote boerderij daarnaast woont zijn zoon Daar had hij een berg losse, rulle klei liggen, met nog een restant aardappelen erin. Dat waren poters, op het land worden pootaardappelen verbouwd. Tevens houdt de boer paarden (als hobby zei hij...) Onderwijl dat ik mijn twee emmers aan het volscheppen was, vertelde de man honderduit over zijn vak. De klei had een 'uitspoelbaarheid (of was het afslibbaarheid?) van 75%', iets met slib, ik begreep het maar nauwelijks, maar het was wel duidelijk heel zware klei. bij zo'n berg klei zijn de emmertjes maar klein Ondertussen had de man laten zien dat hij ook compost maakte, met paardenmest. Hij vroeg of ik ook wat compost mee wou hebben, maar ik had maar twee emmers bij me. Daarop stapte hij op de fiets en ging een paar lege zakken halen. hij vond dat leuk om dat zomaar voor iemand te doen die net als hij , ook liefde voor de natuur had, zij het op een heel andere schaal De grote boerderij wordt door zijn zoon gerund, maar de oude man zelf helpt nog bij van alles en nog wat. Zelf heeft hij ook een moestuin en daarvoor gebruikt hij de compost vooral. Hij wist te vertellen dat de compost goed voor de grond en het bodemleven was. je ziet de drainagebuizen, de klei laat maar weinig water door De man was verder nog behulpzaam met het openhouden van de zakken toen ik ze half vol schepte met paardenkeutels en met compost. We hebben nog wat gepraat over de zeekraal, over zijn leven als boer, en als ik nog eens wat nodig had, was ik welkom. Thuisgekomen was het zaak de klei te mengen met grond en als toplaag te verspreiden over de bak. De compost en de paardenkeutels hou ik apart voor mijn eigen compostmakerij. links van het stukje luxaflex is het eerste gedeelte zeekraal gezaaid, de rest volgt in april en nog wat in mei Tja, die klei, ik denk nou eenmaal dat zeekraal en klei bij elkaar horen. Als je zegt, het groeit ook op potgrond, dan heb ik alle moeite voor niets gedaan, maar wel een leuke dag gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Leuk verhaal Zo wil ik ook wel oud worden Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Mooi verhaal Huub! Dank voor het delen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Das nog eens een leuke ontmoeting. Goeie excursie. Op jullie schaal ga ik echt niet bezig trouwens. En aan klei kan ik ook niet komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Wisten jullie dat Vreeken's zaden het zaad ook verkoopt en dat dat zaad het hele jaar door binnen gezaaid kan worden, en buiten van maart tot juni? https://www.vreeken.nl/328910-zeekraal-europese Ik neem aan Erny dat jij meer iets van plan ben wat in die beschrijving staat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Mijn plan is om rustig af te wachten tot een goed zaaimoment. Hier in het Noorden is het nog winter. Achter op mijn oude zakje Zeekraal zaad uit 2012 van Vreeken staat: Japanse Zeekraal, Okahijiki (Salsola komarovii) Zaaien: april-juni in potten of op een verbeterd zaaibedje buiten. Warmte en vocht geeft na 1-2 weken kieming. In Japan worden deze zeer fijnbladige éénjarige plantjes veel gebruikt als toekruid. In zilte moerassen komen ze daar wild voor, maar de groei op zoet water is ook prima!Hoogte 30-50cm.Het jonge blad heeft een prettig vlezige knapperige textuur. Heerlijk in salades en sushi, de stengels worden kort gekookt. Rijk aan vitaminen en mineralen. Dat zakje zeekraal heeft mij trouwens destijds naar het Moestuinforum geleidt. En nu... ben ik zo'n 5860 berichten verder.... Kijk Huub, op pagina 5 van dit topic heb ik het daar ook al over... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Ja ik voelde het al aankomen, sorry voor het vergeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 ( en zo ga ik lachend mn 6000ste bericht in ... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 @ Erny, statistieken bij je berichten: (2.06% van alle berichten / 3.81 berichten per dag) Terug naar het onderwerp: ik heb vandaag de tweede keer gezaaid, ook over het eerst gezaaide stukje heen, daar kwam nog niets van op. Dat was toch alweer twee week geleden. Zodra er wat boven staat volgt wel weer een plaatje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Tot nu toe zie ik niets boven komen, op een paar hoopvolle groene stipjes na. Ik denk: te vroeg gezaaid. In de natuur komt het waarschijnlijk nog niet op. De eerste keer zaaien was toch al 3½ week geleden, de tweede zaai bijna 2 week. Het derde zaaisel bewaar ik tot medio mei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Een update. Was de eerste proefzaai met wat zaden in P9 potjes in zoverre een succes dat de zaden goed kiemden en de plantjes goed groeiden , dat de kraaltjes voortijdig in bloei gingen viel tegen. De redelijk hoge en ook nog vrij constante temperatuur binnenshuis , samen met een onnatuurlijk dag- en nachtritme , zal wel de hoofdoorzaak zijn geweest van die voortijdige bloei denk ik. Met de tweede proefzaai , deze keer via het 'bak in een bak principe' , lijkt het een stuk beter te gaan . Een dag of tien na ontkiemen zijn de plantjes in de koude kas geplaatst. Het natuurlijke dag- en nachtritme , samen met een grote variatie in temperatuur (de temperatuur varieert in de koude kas in april tussen even boven nul 's nachts en met wat zon tot ver boven de 20 graden overdag) schijnt goed voor ze te zijn. Ik gok er tenminste op dat dat de hoofdreden is dat ze het nu prima doen. Zeker weten doe je zoiets niet. De achterste bak is nog niet zo lang geleden ingezaaid samen met 2 bakken die niet op de foto staan. Van de nieuw ingezaaide bakken hebben er 2 een voedingsbodem met een zelfde samenstelling als de bak met de proefzaai op de voorgrond. De derde bak heb ik gevuld met vooral potgrond met maar een klein aandeel maasklei en zand . E.e.a. heb ik gedaan om te kunnen zien of en in hoeverre de samenstelling van het groeimedium invloed heeft op het eindresultaat. En moest natuurlijk ook eens geproefd worden al wil ik met een definitieve oogst nog even wachten tot de zeekraal zich verder ontwikkeld heeft. Ik kan de eigen kweek alleen maar vergelijken met het bakje zeekraal dat ik bij AH kocht. Vergeleken met die AH kraal is die van mij frisser en knapperiger . Dat kan ook bijna niet anders want wie weet waar die AH kraal deze tijd van het jaar vandaan moet komen en hoe lang geleden hij geoogst is. Verder is de mijne wat minder zilt , dat mag best wat meer zijn. Geen probleem ... als het water in de buitenbak weer bijgevuld moet worden doe ik er water met een wat hogere zoutconcentratie in. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 De kraaltjes worden kralen. Het ziet er naar uit dat de eerste proefzaai in een 'bak in een bak' gelijk al een bruikbare oogst gaat opleveren. Nog steeds zit de groei er in terwijl er nog geen meststoffen gegeven zijn. De kraaltjes hebben blijkbaar genoeg aan de meststoffen die in het aandeel potgrond aanwezig zijn (waren) dus bijmesten ga ik niet doen. Na het bijvullen van water met een hogere zoutconcentratie zijn , zoals de bedoeling was , de kraaltjes ook iets zilter geworden. Nu nog uitzoeken wanneer er het best geoogst kan worden en daar bedoel ik het tijdstip mee wanneer de verhouding opbrengst en smaak het meest gunstig zal zijn. Om daar achter te komen ga ik vanaf morgen regelmatig kleine hoeveelheden zeekraal oogsten. De smaak zal gegarandeerd op een gegeven moment achteruit gaan en de kraaltjes zullen taaier en houterig gaan worden. De bedoeling is verder om van deze serie wat kraaltjes te laten staan die uit mogen groeien tot zaadleverancier. Zo doende heb ik , als het telen van zeekraal voor herhaling vatbaar blijkt te zijn , eigen zaaigoed ter beschikking voor het volgend jaar. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 Ziet er mooi uit, Frans, ik ben benieuwd hoe je smaaktesten uit gaan vallen. Wel heel handig voor volgende zaaiers als jij uitvogelt wat het beste oogstmoment is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 8, 2016 Author Share Posted May 8, 2016 Ik ben heel jaloers op Frans.Bij mij is alles dood, morsdood.Het kiemen ging prima, daarna stond het stil. Bijgezaaid: niets opgekomen. Zaad was daarna op.Door? Verkeerde grond (tuinklei met wat zand en wat potgrond)? Toen veel te lage temperaturen? Te zoet, te zout? Plan B:Vandaag op 12:00u keek ik even op het schor. De zeekraal staat daar nu gemiddeld 1 a 3 cm hoog.Ik heb een heel klein beetje meegenomen, totaal ca 10 eetlepels, op steeds verschillende plekken waar heel veel stond, van in totaal ongeveer 10 x 10 cm oppervlakte. Op een habitat grootte van 100 meter breed x 1 km lang moet dat maar kunnen. In de bak de bovenste 10 cm klei eraf gehaald, vervangen door ¾ potgrond en ¼ klei.Hier staan ze nu, keurig verspeend:Op het schor stonden ze ook zo nat, en dat bij precies LWS (Laag Water Spring). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 13, 2016 Author Share Posted May 13, 2016 Het is hier nu weer even hoogwater. Kunstmatig. Ik dacht veel water per keer nodig te hebben, maar dat valt alles mee.Van nog iets drassig naar 1 cm onder water is in deze bak slechts vier liter zoutig water (1/3 zeewater met 2/3 leidingwater) nodig. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Mooi Frans! Ben benieuwd naar je volgende zaaibeurt. Henk, maak je geen zorgen dat je de natuur ook maar iets benadeelt hiermee. Het lijkt me niet dat iedereen dat gaat doen. Succes met de plantjes. Mijn laatste zaaibeurt in de grote bak buiten moet nog wachten tot eind mei. De eerste twee zaaisels hebben tot nu toe niks opgeleverd. Wel heb ik tussendoor, zo'n week geleden een bakje met potgrond ingezaaid en in de kas gezet. Maar daar komt nog helemaal niks van op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 (edited) De laatste zaaironde heeft plaatsgevonden. Van het zaad weken geleden in de kas in een kweekbak gezaaid is niks opgekomen.(ingekort) Edited May 21, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts