henkg Posted May 17, 2016 Author Share Posted May 17, 2016 Mijn zeekraal lijkt langzaam maar goed aan te slaan:Buiten mededinging, want niet zelf gezaaid. Huub: Je zou eens kunnen proberen voor te zaaien in goed vochtige potgrond. Verspenen kan na kiemen. Misschien is binnendijkse zeeklei toch niet het geschikte medium, mede gezien mijn zaai debacle. Frans: Ik las ergens dat 2x oogsten mogelijk is. De eerste oogst niet te laag knippen (snijden), want voor de tweede oogst moet de plant weer kunnen uitgroeien. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Huub: Je zou eens kunnen proberen voor te zaaien in goed vochtige potgrond. Verspenen kan na kiemen. Misschien is binnendijkse zeeklei toch niet het geschikte medium, mede gezien mijn zaai debacle.Van het zaad weken geleden in de kas in een kweekbak gezaaid is ook al helemaal niks opgekomen.Dat was/is vochtige potgrond. Ik kijk elke dag nog even, maar er komt nog steeds niks op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 De bakken groeien langzaam dicht. Er zit nog steeds groei in de kraaltjes en dan moet je niet alleen denken aan groei in de hoogte maar vooral aan het ontstaan en de groei van nieuwe vertakkingen aan de plantjes. Sinds enige tijd test ik vrijwel dagelijks op beet en smaak door uit de eerst ingezaaide bak een stuk van een plantje af te breken. Er is nog steeds een frisse licht zilte smaak en een knapperige beet aanwezig maar wel beginnen er wat plantjes uit deze bak aan de voet lichter te kleuren zoals duidelijk te zien is aan het plantje rechts beneden op de foto. Een gebrek aan voedingsstoffen misschien ? Of toch een eerste teken van veroudering ook al zijn de planten nog niet vezelig ? Tot nu toe deden ze het zonder extra toegevoegde meststoffen. De al in de voedingsbodem aanwezige meststoffen (vooral uit het aandeel potgrond denk ik) leken voldoende te zijn maar vandaag ben ik toch maar eens begonnen met het toedienen van wat extra mest. Een simpele vloeibare mest met vooral een wat hoger aandeel stikstof. De bak rechtsonder is de oudste bak . De andere bakken zijn later , maar wel gelijktijdig , ingezaaid. Toch is er wat opkomst en kwaliteit betreft een onderling verschil tussen deze bakken . De bakken linksonder en rechtsboven hebben wat voedingsbodem betreft dezelfde samenstelling als de eerst ingezaaide bak maar er is een duidelijk verschil in groei en het aantal opgekomen plantjes te zien. Ik heb er geen goede verklaring voor en dat stoort me wel. De mindere kwaliteit/groei van de plantjes in de bak linksboven moet te maken hebben met de gebruikte voedingsbodem. Die voedingsbodem (extra testje) bestaat vrijwel geheel uit potgrond met wat zand en lijkt toch niet zo geschikt te zijn voor zeekraal. Het wordt langzamerhand tijd om te oogsten . Ik ga de tip van Henk opvolgen en probeer 2x te oogsten door de eerste oogst niet te laag te knippen zodat de planten weer kunnen uitgroeien. Nu eerst maar eens gaan zoeken naar een lekker recept met zeekraal. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Prachtig, en zo vroeg al.Op het schor staan ze nu tussen 1 en 4 cm hoog. Net zoals bij mij in de kinderzandbak: De 2x oogsten info komt van https://leden.inagro.be/DNN_DropZone/Pictures/Inserts/Teelthandleiding%20-%20zeekraal.pdf , pagina 2.Bij de 2e oogst zou je last van “stok” kunnen krijgen. Zie https://www.zeeweringenwiki.nl/images/9/95/Teelt_van_zeekraal_in_volle_grond.pdf , pagina 12Dan nog iets hoger snijden (of na snijden het stok-gedeelte verwijderen), uiteraard op een aantal plantjes na die je voor zaadoogst wilt gebruiken. Alles boekenwijsheid van mij, ik ben jaloers op jouw resultaat. Jij kunt nu al of zeer binnenkort gaan oogsten. Rauw in een salade; roerbakken; of kort koken in ruim water. Visje (wijting, kabeljauw, zeebaars of zo) erbij en smullen. Concentratie zout water: hoeveel g/l nu? (Met al die regen van een aantal dagen geleden geef ik nu al een paar dagen puur zeewater)Bijmesten: dat doe ik ook, vooral omdat er bij mij bij het dagelijks aftappen waarschijnlijk voedingsstoffen verdwijnen. Ook met vloeibare mest NPK 7-4-6, iets met nog meer stikstof heb ik niet in huis. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Ziet er goed uit Henk. Als ik naar jouw bak kijk zal dat straks na het vertakken van de planten toch aardig moeten gaan dichtgroeien. Dat mijn zeekraal zo vroeg oogstbaar is heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat hij tot voor kort de nachten , en ook de wat koudere dagen , in de kas heeft doorgebracht . Momenteel staat hij dag en nacht buiten de kas. Kijk ...dat is nu een van de voordelen van mijn verplaatsbaar 'bak in een bak' systeem. Ik gebruik de vloeibare mest van de Action. Die mist dan wel sporenelementen maar het N gehalte is naar verhouding nogal hoog (NPK 7+3+5). Zout water krijgen ze al lang niet meer omdat er bij mijn systeem geen zout kan uitspoelen . Zoutverbruik door opname in de plantjes zal er nog nauwelijks zijn . Zoet water uit een regenton compenseert het door verdamping ontstane waterverlies. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 De zes dagen geleden (voor de eerste keer) gegeven meststoffen doen hun werk. De planten in de oudste bak , links op de foto , worden weer groener. Op de planten in de andere bakken heeft de meststof ook een positief effect wat blijkt uit een snellere groei. Bij een volgende zaai , dat zal wel volgend jaar worden , ga ik eerder bemesten. Vandaag heb ik voor de eerste keer eens serieus geoogst. Daarvoor zijn planten gebruikt uit de twee bakken op de bovenste foto. De raad van Henk opvolgend heb ik de plantjes zodanig afgesneden dat ze weer kunnen uitlopen. Verbazingwekkend hoeveel zeekraal er in die kleine bakken kan staan. Voor het oog maakt die 'verdwenen' 176 gram weinig indruk (de foto van de bakken is overigens gemaakt vóór de oogst). Wat in de oudste bak opvalt is dat van enkele planten de toppen donker verkleuren . Een teken dat ze zich klaar maken om in bloei te gaan ? Maar wat betekende dan indertijd de pluisvorming van de allereerste proef met zeekraaltjes in p9 potjes ? Een oude vraag - hoe diep wortelt zeekraal - kan nu ook wel worden beantwoord. Tot slot het belangrijkste . Vanavond genoot ik van het eerste maaltje zeekraal van eigen teelt . Ik had de kraaltjes gedurende 2 minuten geblancheerd en daarna kort opgebakken in een beetje roomboter. Echt lekker , nog een goede beet , en precies zilt genoeg ! Een stuk zalmfilet met een dille-sausje completeerde het geheel. Verder hoorde er natuurlijk ook nog een goed glas droge weißburgunder bij . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Wauw, das goed gelukt zeg! Complimenten. Mijn poging gaat waarschijnlijk volgend jaar worden, dit jaar echt geen tijd, loop zo achter op schema... daar kan geen extra project bij helaas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Gaaf hoor. Ga je volgend jaar ook uitbreiden? Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Uitbreiden waarschijnlijk niet. 4 bakken leveren genoeg voor eigen gebruik en ik wil er geen handeltje van gaan maken. Nu eerst maar eens zien wat er voor volgend jaar nog te verbeteren valt en hoe het met de productie van het benodigde zaad zal gaan. Dit soort dingen blijft alleen maar leuk als je alles in eigen beheer kunt houden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Wat lekker jòh! En dat in Limburg Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Oh, dit vind ik echt geweldig...ziet er heerlijk uit! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Mooi resultaat Frans! Hier zijn ze niet verder dan in het wild op het schor. Ook nog een kleine tegenslag gehad: er is aan gerommeld en aan gevreten. Door wat? Ik verdenk eenden, maar het zou ook een merel geweest kunnen zijn die naast mijn aardbeien ook wel iets hartigs lustte.Vogelnet er weer overheen gezet: Op het schor, gisteren, zondag: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Op het schor, twee weken later: Daar zit nog niet veel schot in. In mijn blauwe schelp zijn ze iets verder. Opvallend is dat ze nauwelijks zilt smaken, zal door de vele regenval komen. Ik hoop over ruim een week mijn allereerste oogstje binnen te halen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Wat leuk dat jullie zeekraal kweken Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Mooi die oogst Frans. Voordat ik mijn bak leeg gehaald en gedemonteerd heb, kwam er nog net één zeekraaltje tevoorschijn. Ik heb het uitgetrokken en geproefd, maar het was te weinig om iets te proeven. Echt een mislukt project hier, maar bij Frans des te beter gelukt. Veel plezier met het vervolg Frans en Henk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Het is alweer een maand geleden dat ik voor het eerst , en tot vandaag voor het laatst, zeekraal geoogst heb. Jammer eigenlijk want zeekraal is hartstikke lekker en er groeit genoeg. De oorzaak van dat niet meer geoogst te hebben lag vooral bij de ruime keuze uit alle frisse nieuwe groenten uit de moestuin samen met het feit dat mijn huisgenote 'dat spul' niet lust. Vanaf nu ga ik 'dat spul' gegarandeerd vaker gebruiken. Niet alleen is het zonde om dat niet te doen maar ook zullen de kraaltjes straks vezelachtig gaan worden. Verder ben ik natuurlijk benieuwd hoeveel er eigenlijk te oogsten valt uit die paar toch wel kleine bakken . Rechtsboven op de foto de oudste bak. Die gaf een maand geleden al tekenen van beginnende bloei maar die bloei heeft nog niet doorgezet. Het valt op dat de stengels van de kraaltjes uit de oudste bak meer 'schubachtig' van uiterlijk worden . Dat zal wel met de komende bloei te maken hebben. Ik oogst niet meer uit deze bak en de planten blijven staan voor zaadproductie. Een tijdje na de oudste bak zijn de andere bakken gelijktijdig ingezaaid maar er is een verschil in voedingsbodem. De bakken links hebben als voedingsbodem dezelfde samenstelling als de oudste bak. De voedingsbodem van de bak rechtsonder bestaat uit een mix van zuivere potgrond en wat zand. Dit was als test bedoeld en conclusies kunnen nu wel getrokken worden. Zeekraal blijkt ook in dit medium te willen groeien maar van harte gaat dat niet. Er ontstaan wel bruikbare kraaltjes maar die groeien langzamer en ze zijn ieler dan hun soortgenoten in de andere bakken. Verder viel het op dat in de 'potgrondbak' veel zaden pas laat kiemden. Geschubde stengels uit de oudste bak De 'potgrondbak' Voor de oogst Na de oogst De twee belangrijkste oogstbakken. Er is alleen uit de rechter bak geoogst en er blijkt veel meer in zo'n bak te staan dan ik dacht. Als ik dit zo zie heb ik spijt dat ik sinds de vorige keer zo lang met oogsten heb gewacht. 136 gram. Moet genoeg zijn voor een lekker hapje voor één persoon maar ik snij ik er nog wel wat bij. Als je weet dat bij AH een onsje (lang niet zo frisse) zeekraal 2.49 euro kost , en ziet wat er hier nog te oogsten valt , dan heeft dit soort kweek al ruim bewezen rendabel te zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Lekker met geroerbakte asperges en een wittewijnsausje bij vis, scampi, sint-jakobsschelpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Wat een geweldig resultaat Frans! Ik heb het hele topic nog even doorgespit maar weet nog niet precies welke grondmix je nu bedoelt. Kom 2 proefzaaien tegen met verschillende mixen (oa. deze: 1/3 deel fijngemalen rivierklei , 1/3 potgrond , 1/6 zand en 1/6 cocosvezel). Op welke mix doen ze het nu het best?En zou je een How To lijstje willen maken?- grondsamenstelling, hoe zout is het water en hoe vaak bewateren, wanneer bemesten en waarmee, hoe lang van zaaien tot oogsten, waar laten groeien - buiten of binnen... Zo'n soort lijstje lijkt me een handige handleiding want zo te zien heb jij het geheim van het Zeekraal kweken wel ontdekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 @ErnyIk wil best een 'How To' lijstje maken maar het lijkt me handiger een dergelijke samenvatting pas te maken tegen de tijd dat dit topic op zijn einde loopt. De gebruikte mix bestaat uit 1/3 deel fijngemalen rivierklei , 1/3 deel uit een in duitsland (Aldi) gekochte potgrond die uit 96% ' wenig bis stark zersetste hochmoortorf ' bestaat) , 1/6 deel niet te grof zand en 1/6 cocosvezel. De potgrond en de cocosvezel heb ik alvorens te mixen door een zeef gewreven zodat de hierin aanwezige lange vezels verkleind werden. Ik heb nog wat van de gebruikte mix liggen en die zie je op de volgende foto's. Gooi je er wat water bij dan verkrijg je onderstaande prut als groeimedium. Nog even iets over de eergisteren geoogste zeekraaltjes. Achteraf gezien had ik ze toch al eerder moeten oogsten want in de stengels bleek al vezelvorming te zijn . Achtergebleven vezels geven een effect als van 'kauwen op flosdraad' en dat moet je niet hebben . De zijtakjes waren overigens nog steeds van prima kwaliteit . Volgend jaar wacht ik niet meer zo lang alvorens te oogsten en bovendien ga ik dan de bakken met ruime tussentijd zaaien i.p.v. allemaal tegelijk. Momenteel heb ik dus teveel zeekraal waarvan de kwaliteit snel minder gaat worden. Ieder nadeel heb zijn voordeel zei Cruijff ooit , dus dit is nu wel een mooie gelegenheid om ze te gebruiken voor een nieuw experiment. Twee bakken staan sinds vandaag achter de ramen van een lege slaapkamer die d.m.v. rolluiken goed verduisterd kan worden. Vanaf nu krijgen deze bakken een kunstmatig dag/nacht ritme waarbij de dagen korter zullen zijn dan de nachten. Ik verwacht dat de planten nu versneld in bloei zullen gaan. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 Mooi! Laten we inderdaad eind van dit jaar gaan evalueren. Een aantal dagen geleden stonden ze er zo bij: Inmiddels al drie keer een maaltje geoogst, hier eentje: Bij (eigenlijk na) de bereiding viel me op dat de kook- roerbaktijd beduidend korter is dan bij gekochte zeekraal, ook korter dan voor de prima zeekraal die ik vorig jaar kocht bij mijn Zeeuwse visboer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Mijn zeekraaltjes lieten zich inderdaad voor de gek houden door dat kunstmatig dag/nacht ritme. De 2 bakken die dat kunstmatig dag/nacht ritme kregen verkleurden weliswaar sneller dan de bakken die gewoon buiten bleven staan maar jammer genoeg bleef een overgang naar bloei uit en verdorden de planten na enige tijd . Ook de planten die buiten bleven staan vertonen nog steeds geen verschijnselen om eens echt in bloei te gaan . Jammer. Bij een eigen zaadteelt zou dit projectje zeker voor herhaling vatbaar zijn . Het op kleine schaal zeekraal telen voor eigen gebruik blijkt best mogelijk te zijn maar als het niet lukt zelf het daarvoor benodigde zaad te telen wordt het wat minder interessant. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 "nog steeds geen verschijnselen om eens echt in bloei te gaan"Kan het zijn dat je de bloei over het hoofd ziet? De bloei is namelijk niet / nauwelijks zichtbaar, het zijn geen courgettes of zonnebloemen.Ook op jouw tweede foto is nog maar de helft afgerijpt, die bolle roze zijn nog niet voldoende droog. Hier de net geplukte planten waar ik eind november 2015 zaad van gewonnen heb (wel aan de late kant):: Mijn idee: jouw bijna geheel verdroogde planten laten nadrogen, en een week of twee later de boel verkruimelen.Ik heb de kruimels eerst gezeefd met een RVS keukenzeef. Zaadjes en kafjes vallen er dan door, afval houd je over. Daarna de zaadjes en kaf en nog fijnere rommel zeven in een fijn zeefje (thee-ei, gaasmodel), De zaadjes en de meeste kafjes houd je dan over in dat fijne zeefje.Ik heb nog even zitten prutsen om de lichtere kafjes ertussen uit te blazen, maar dat lukte niet. Zaaien samen met kafjes gaat gewoon goed. Bij mij staan ze er nog gewoon heel groen bij. buiten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Hoe zit het momenteel met de zeekraal aan de kust Henk ? Dat moet toch ook al bezig zijn om af te rijpen lijkt me. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Het ziet er naar uit dat het toch gaat lukken zelf zeekraalzaad te produceren. Dat geldt echter alleen voor de planten die buiten bleven staan want de planten die binnenshuis door een kunstmatig dag/nacht ritme versneld afrijpten produceren nauwelijks zaad . Hoe bevruchting bij zeekraal precies plaats vindt weet ik niet. Ik vermoed door bestuiving m.b.v. de wind, maar ondanks dat ik regelmatig met mijn handen door de 'binnenplanten' heen gestreken heb had dat toch geen merkbaar resultaat. Veel beter gaat het met onderstaande planten die buiten bleven staan. Na het nemen van de foto's heb ik ze in de kas gezet zodat ze langzaam kunnen (uit)drogen en de zaden kunnen afrijpen. Dat er daadwerkelijk zaden aanwezig zijn zie je op de laatste foto van een opengewerkte 'peul'. Het wachten is nu nog op de oogst van de zaden en de kiemtest die daar op gaat volgen. Als dat allemaal lukt dan is bewezen dat het mogelijk is dat je voor 100% in eigen beheer , en op vrij eenvoudige wijze , zeekraal kunt telen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Het is gelukt bruikbaar zaad te winnen. Bij een zaaitest in een potje kwamen binnen een week de eerste plantjes tevoorschijn. De cirkel is daarmee gesloten want nu bestaat de mogelijkheid zeekraal te telen zonder nog afhankelijk te zijn van een zaadleverancier. Voor het schonen van het zaad heb ik nog geen goede oplossing gevonden . Na het tussen de handen kapot wrijven van de gedroogde zaaddoosjes blijven er na het zeven behalve de zaden ook een massa fijne kafjes over . Dat schonen vind ik overigens niet zo belangrijk want zo'n zaad/kaf mengsel heeft weer het voordeel dat het zich makkelijker laat zaaien dan zuiver zaad . Een beetje zaad/kaf mengsel. De donkere bolletjes zijn de zaadjes. Wat gefileerd door te weinig daglicht. Volgend jaar neem ik de draad weer op maar dan wil ik wel met grotere tussenpozen gaan zaaien zodat de oogsttijd meer gespreid wordt . Verder zou ik wel eens willen weten in hoeverre zeekraal geschikt is om in het vroege voorjaar in een groeilampenkastje te telen . Misschien dat ik dat ook eens ga proberen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts