henkg Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 2017. Nieuwe ronde, nieuwe kansen ...Prachtig, de resultaten van Frans. Een stuk beter dan hier. Dit jaar weer proberen. Met enerzijds de bak die ik heb laten staan. Hopelijk is daar voldoende zaad in gevallen.Daarnaast een andere bak met vers zaad (erg weinig: ik was te laat met het uit het wild zaad oogsten). Niets weg te geven deze keer. Maar als je toch nog iets bij Vreeken gaat bestellen: die heeft het ook.(Hopelijk word ik dit jaar wel ingeloot voor een snijvergunning) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted April 10, 2017 Author Share Posted April 10, 2017 Zonet -aan de late kant- de bak opgeschoond.Voor: Na opschonen, en zaai: Geen bijzonder grondmengsel dit keer. Alle geworteld spul (lamsoor) eruit getrokken, en een 5 cm dikke laag gewone potgrond eroverheen.Nu maar afwachten of er iets opkomt ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 10, 2017 Share Posted April 10, 2017 Ik ga je wel volgen Henk, leuk en spannend, maar meedoen nee, dat niet ditmaal. Veel succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 Ha, Gaaf dat er al een topic is . Heb betaalbare biologisch gekweekte plantjes gevonden en ga ze proberen te telen. Tot nu toe slaat het geheel goed aan. Heb via dit topic al veel geleerd over bodemmengsel en bewateren en zaadwinning. Bedankt voor de informatie en ik ga het topic blijven volgen. Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Jubel! Ik kreeg zonet goed nieuws: ik heb dit jaar een snijvergunning! Voor zeekraal en zeeaster ("lamsoor")Maximaal 2,5 kilo totaal, per dag: beetje erg veel.(snijden -zonder vergunning- is verboden, en er wordt op gecontroleerd, boetes tot honderden euro's )Straks ga ik even op het schor kijken of ze al opkomen. Toch ga ik dit jaar ook door met mijn blauwe schelp teelt. @Frans: ga jij dit seizoen ook weer telen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Ik herinner me goed dat je de aanvraag deed. Dat was vorig jaar. Gefeliciteerd en eet smakelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 @Frans: ga jij dit seizoen ook weer telen?Nu je een snijvergunning hebt Henk kan ik ze beter bij jou bestellen. Maar zonder gein ... het is wel de bedoeling maar ik vrees dat ik al aan de late kant ben. De benodigde rivierklei ligt nog te drogen en ik verwacht dat ik eind volgende week pas zou kunnen zaaien. Een kiemtest van het zelfgeteelde zaad was in ieder geval goed. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urtica Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Hallo,Ik ben Lieve en heb me pas aangemeld op dit forum.Ik heb in 't weekend bij kwekerij Bastin in Zuid Limburg een zeekraaltje in potje gekocht.Ben benieuwd of dit goed gaat groeien en uiteindelijk oogstbaar wordt. Als dit niet lukt koop ik zaad, want zeekraal vind ik heerlijke groenten en ik kom het hier zelden tegen in de winkel.Ik woon ver van de zee, dus is 't roeien met de riemen die we hebben, maar ik heb hier al veel goede tips gezien en ik ga dit topic mooi blijven volgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 19, 2017 Share Posted May 19, 2017 Goed kijken want het stelt nog niet veel voor . Het zijn zeekraaltjes die ontstaan zijn uit zelfgeteeld zaad van vorig jaar. Ik weet nu ook hoe het met de houdbaarheid/kiemkracht van ouder zeekraalzaad gesteld is. Een test met een restantje zaad dat ik nog over had van het zaad dat ik vorig jaar van Henk kreeg gaf een zeer slecht resultaat. Nauwelijks plantjes. Wil je helemaal in eigen beheer zeekraal telen dan is het dus belangrijk om er ieder jaar vers zaad van te oogsten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Het zijn langzame starters . Ze zijn eind april gezaaid maar de groei begint er nu goed in te komen. Dat er in de ene bak meer zeekraal staat dan in de andere is geen toeval. Als je zaad met kaf zaait is het moeilijk beoordelen hoeveel je nodig hebt en daarom heb ik bewust verschillende hoeveelheden gezaaid . Zie het een beetje als als 'nattevingerwerk' zaaien waarbij je achteraf pas ziet wat het beste uit pakt. Hoe zit het met de zeekraal op het schor Henk. Kun je al snijden ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 1, 2017 Author Share Posted July 1, 2017 Gisterenmiddag de eerste beetje serieuze oogst van het schor:Ruim 350 gram.Er staat nog veel jong spul, nu te klein om te oogsten. De eigen teelt is mislukt, er zijn slechts een paar plantjes opgekomen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urtica Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Hoe kort mag je eigenlijk oogsten? De mijne is nu ongeveer 25 cm hoog. Hoeveel mag ik er af halen zonder dat het problemen geeft om daarna weer te kunnen opschieten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Zondag heb ik voor de eerste keer zeekraal gegeten maar ik vind het wel lekker. Alleen blijkt het wel moeilijk te kweken. Na bijna alles gelezen te hebben heb ik toch wel een vraag aan de topicstarter. Hoe groeit zeekraal in het wild? Zelf goed gaan kijken is beter dan Wikipedia lezen. De schorre waar ze groeien, hoe dikwijls staat die onder water? Hoe zout is de bodem daar? Zeekraal verdraagt zout zegt Wiki maar is het ook echt nodig om te groeien? Denkelijk wel. Is het een moerasplant die zoute grond nodig heeft? Dan zou men beter wat grond van de schorre kunnen scheppen om zeekraal in te kweken? Ja ik weet het, soms mis ik een beetje. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Het is weer tijd om zeekraal te oogsten. De linker bak , waar teveel planten in staan , had eigenlijk al eerder uitgedund moeten zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Dat ziet er heel goed uit zeg. Je hebt duidelijk de goede methode gevonden.Eet smakelijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 4, 2017 Author Share Posted August 4, 2017 Prachtig Frans. Wat een opbrengst. De plantjes in de rechterbak lijken me heel snel aan oogsten toe, misschien al stok (harde stukjes onderaan)?Na een mislukking dit jaar ga ik er volgend jaar weer mee aan de slag. Hoewel zo'n snijvergunning (legaal wildplukken) wel erg makkelijk is. Zou je, voor mij en wellicht anderen, je complete teeltbeschrijving willen samenvatten? (grondsoort, moment zaaien, opkweek, water, mest, zout en zo) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 5, 2017 Share Posted August 5, 2017 @HenkEr was inderdaad al wat stok maar door niet te kort te snijden was dat geen probleem.Een korte samenvatting van de teelt wil ik wel maken. Wanneer weet ik nog niet maar hij komt er. Eenvoudig maar lekker. Gebakken krieltjes van de Ratte d'Ardeche , zalmmoot met dillesaus en zeekraal (2 minuten geblancheerd , kort opgebakken in wat ongezouten roomboter , geen toevoegingen). 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Wow..ik ben onder de indruk Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 En dat in Limburg Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Mmmmmm. Ziet er idd goed uit. Heel benieuwd naar de 'how-to' inderdaad. Hoewel ik hier, zo vlakbij Noordwijk mss ook wel een wild-pluk vergunning kan krijgen? Maar eens informeren. Eerlijk gezegd t spul nog nooit in het wild zien groeien hier. Maar is misschien een kwestie van weten waar je moet kijken... Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Ik wil me hier ook wel eens aan wagen en wacht graag op de teeltbeschrijving van Frans Dan natuurlijk nog ergens vers zaad vandaan halen. Ben ook benieuwd naar de grootte van de kweekbakjes en waar je ze kan kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Ik wil me hier ook wel eens aan wagen en wacht graag op de teeltbeschrijving van Frans Dan natuurlijk nog ergens vers zaad vandaan halen. Ben ook benieuwd naar de grootte van de kweekbakjes en waar je ze kan kopen. Me too....vooral naar die opstelling van die "curver" bakken en de samenstelling van de grond..Waar haal je eigenlijk vers zaad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Op het wad Ciska... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Pfff serieus? Moet ik in oktober op blote voeten het koude wad op..om te plukken? Mag dat eigenlijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Es Tuin Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 Beste zeekraalliefhebbers, In het voorjaar heb ik 2 zeekraalplantjes bij Intratuin gevonden. Af en toe iets van gesnoept, en continu zout water gegeven. Maar een groot succes werd het niet.Eind van de zomer vond ik dit forum over zeekraal en ben helemaal enthousiast van het bak in bak idee van Frans (die net als ik ver van zee woont, en ook winkelt waar ik meestal mijn boodschappen doe). Ik heb intussen al wat hier en daar gemaild met vragen.Op verzoek voeg ik foto's van mijn plantjes: ik heb nl. over verhouten gehad, en dan had ik kans dat mijn plantjes al richting bloei gingen. Dat zou haast te mooi zijn. Misschien gebruik ik wel de verkeerde woorden. Ik ben volgend jaar van plan om een heleboel zeekraal te gaan kweken. (Ik vind het super lekker) en hoop dan hier van die mooie foto's te kunnen laten zien.Ik hoor het graag als jullie nog tips hebben om deze plantjes te redden (zaad te laten geven). Groene groet,Esther Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts