Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Passievrucht op het balkon


Aanbevolen berichten

Naar ik aanneem bedoel je een passiflora plant, want van een vrucht heb je zaad en zal je moeten zaaien.

Afhankelijk van de soort kan deze nogal wat meters maken in een seizoen, dus dan is het op een balkon wel een kwestie van kort houden.

Verder is het heel belangrijk om te weten welke soort, want ze zijn niet allemaal winterhard.

En dan nog zou ik de pot van een winterharde soort op balkon, in de winter van isolatie voorzien.

 

Ik kom veel bij een kweker en die heeft zijn moederplanten naar wat ik schat in 10 liter potten staan (kan dat eventueel navragen voor je).

Daarin doen ze het prima en worden behoorlijk groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet het wel gaan.

Als de plant nog weinig body heeft (gewas en wortels) dan zou ik hem het eerste jaar indien mogelijk nog binnen houden in de winter.

Normaal in de volle grond geldt dat des te meer lengte aan groen er nog staat voor de winter, des te beter de kans om de winter door te komen.

De plant sterft langzaam maar zeker af vanaf zijn uiterste einden, dus des te meer lengte, des te groter de kans dat er nog lengte groene stengels over zijn na de winter en de plant weer makkelijk vanuit dat groen uitloopt.

Als de lengte aan groen tekort is, dan sterft hij tot de grond af en gaat hij verder met het wortelgestel.

Uiteraard telt ook de dikte van de stengels daarin mee, in verhouding heb je dan ook een beter wortelgestel.

Ik heb het dan over een soort zoals de Caerulea, er zijn ook soorten die alle overlevingsdrang in het wortelgestel stoppen en alles boven de grond laten afsterven, die komen dan na de winter uit de grond op.

Daar moet je dan meestal wel wat bodembedekking over heen leggen, ter bescherming tegen de Vorst, want die zijn minder sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Heb vorige jaar gestekt en pas in oktober in volle grond geplant. Ik was toen ook bang dat wortels niet snel genoeg groeien en dat het misschien te laat en te koud was, MAAR ik heb nu nog steeds een super mooie grote passiflora. Voordeel was wel, dat ik wist dat mijn ras van de plant prima in onze klimaat kon (want de moederplant was een 10-jarige passiflora plant dat altijd buiten stond). In een pot wordt het moeilijk, ik zou het plant (de wortels dan) in de winter heel goed beschermen met een doekjes en oppassen dat het nooit te nat of droog wordt, maar het is nu zeker niet te laat om te planten.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...