Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Patty Pan Squash Sunburst krijgt geen vruchten.

Jenneke

Recommended Posts

Al twee seizoenen heb ik nu de Patty Pan Squash Sunburst (zaad van de Lidl) staan, en ook dit jaar gaat het niet goed. Net als vorig jaar staan de planten er prachtig bij, zien er gezond uit, groeien als een tierelier en produceren aan de lopende band bloemen. Maar het zijn alleen mannelijke bloemen, soms zelfs 5 of 6 per plant. Dit vind ik uiteraard vreselijk jammer.

Zijn er hier misschien mensen die een betere ervaring hebben met deze soort.

Of is er iets waar ik mee kan bemesten om de ontwikkeling van vruchten te bevorderen, ze krijgen nu 1x in de week biologische vloeibare moestuinmest van Intratuin.

Ik weet niet of dit ook voor jouw squash geldt maar er zijn meloensoorten (Familie van squash) die je moet dwingen om zijscheuten te make door ze te toppen en dan die zijscheuten ook weer toppen. De scheuten die dan komen hebben vrouwelijke bloemen. Altijd waard om te proberen, toch? Weet natuurlijk niet of het daar niet te laat voor is.

Paula

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Ik heb dezelfde soort staan, drie planten , zaad van lidl en zonder overdrijven haal ik er elke dag minstens 9 pattisons af!! Ik kom er echt in om, ik heb geen flauw idee waarom jouw plant het niet doet? Staat deze in de volle grond? Ik doe er echt helemaal niets aan en ik denk dat ik in totaal al wel 50 kilo van die dingen er af gehaald heb!

Ik weet niet of je in de buurt van Utrecht woont maar je bent van harte welkom om er wat van te komen halen want ze komen mijn neus uit

De planten staan in potten van zo'n 35 liter. Veel grotere potten dan m'n courgettes die het prima doen. Had ze expres al in veel grotere poten dan vorig jaar gezet omdat ik dacht dat dat misschien de oorzaak was dat het toen niet goed ging. En zoals ik al zei, ze staan er prachtig bij, zelfs nog geen spoortje van meeldauw waar ik vorig jaar enorm veel last van had en wat ik ook als mogelijke oorzaak zag.

Maar het ligt dus niet aan de soort of dat ze getopt hadden moeten worden.

Zal dan maar proberen nog meer geduld te oefenen en nog even af te wachten

Suus, lekker soepjes van koken en dan invriezen of wecken voor van de winter.

Ok... je teelt ze in een grote pot... das dan wel anders als in de volle grond denk ik... Bij mij in volle grond hadden ze continu voeding en water tot beschikking. Misschien is de Sunburst daar wat gevoeliger voor????

Enne Suus... je kan ze ook héél klein plukken en dan inmaken. Staat erg mooi in een pot.

OP de verpakking staat bij mij trouwens dat ze het lekkerst zijn als ze de grootte hebben van een mandarijn. Nu maar hopen dat er bij mijn planten ook nog iets te oogsten gaat komen

Afijn de bloemen zijn ook mooi om naar te kijken

Heb even een voorbeeldje voor je gezocht (hoop dat je Frans goed is... ), helemaal onderaan de pagina de Pickles de mini Patissons:

http://lesjardinsdepomone.be/?cat=20

Hier ook iets net na de helft van de pagina:

http://www.msrjoliette.org/recettes.aspx

En:

http://savoirfaireconserver.blogspot.nl/2012/10/brochette-de-mini-patisson-lacto.html

• 3 weeks later...

Afijn, komen er eindelijk zeer binnenkort 3 vrouwelijke bloemen, zitten er plots helemaal geen mannelijke bloemen meer in (tot een dag of 2 geleden dagelijks soms wel 6 mannelijke bloemen gehad ) Zou ik ze eventueel ook met een courgettebloem kunnen bestuiven, zodat ik toch een paar Patty Pan Squashjes kan oogsten?

Dat kun je proberen. Aan de vruchten die er dan (misschien) aankomen merk je niks. Je kunt alleen de zaden van deze vruchten niet gebruiken als je weer Patty Pan squash wilt telen volgend jaar.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Vanmorgen waren 2 vrouwelijke bloemen open, geen mannelijke bloemen te bekennen dus inderdaad maar met een mannelijke courgettebloem bestoven. Hopelijk krijg ik nu eindelijk wel vruchten. Zaden wil ik er toch niet van winnen dus dat maakt me verder niet uit.

@Erny, wat raar dat het bij jou nu ook niet wil lukken

• 2 weeks later...