Jenneke Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Al twee seizoenen heb ik nu de Patty Pan Squash Sunburst (zaad van de Lidl) staan, en ook dit jaar gaat het niet goed. Net als vorig jaar staan de planten er prachtig bij, zien er gezond uit, groeien als een tierelier en produceren aan de lopende band bloemen. Maar het zijn alleen mannelijke bloemen, soms zelfs 5 of 6 per plant. Dit vind ik uiteraard vreselijk jammer.Zijn er hier misschien mensen die een betere ervaring hebben met deze soort.Of is er iets waar ik mee kan bemesten om de ontwikkeling van vruchten te bevorderen, ze krijgen nu 1x in de week biologische vloeibare moestuinmest van Intratuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Ik weet niet of dit ook voor jouw squash geldt maar er zijn meloensoorten (Familie van squash) die je moet dwingen om zijscheuten te make door ze te toppen en dan die zijscheuten ook weer toppen. De scheuten die dan komen hebben vrouwelijke bloemen. Altijd waard om te proberen, toch? Weet natuurlijk niet of het daar niet te laat voor is.Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Mijn Sunburst deed het vorige jaren echt heel erg goed. Mooie grote sterke plant met heel veel vruchten. Gewoon met rust gelaten en laten groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Ik heb dezelfde soort staan, drie planten , zaad van lidl en zonder overdrijven haal ik er elke dag minstens 9 pattisons af!! Ik kom er echt in om, ik heb geen flauw idee waarom jouw plant het niet doet? Staat deze in de volle grond? Ik doe er echt helemaal niets aan en ik denk dat ik in totaal al wel 50 kilo van die dingen er af gehaald heb! Ik weet niet of je in de buurt van Utrecht woont maar je bent van harte welkom om er wat van te komen halen want ze komen mijn neus uit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 4, 2015 Author Share Posted August 4, 2015 De planten staan in potten van zo'n 35 liter. Veel grotere potten dan m'n courgettes die het prima doen. Had ze expres al in veel grotere poten dan vorig jaar gezet omdat ik dacht dat dat misschien de oorzaak was dat het toen niet goed ging. En zoals ik al zei, ze staan er prachtig bij, zelfs nog geen spoortje van meeldauw waar ik vorig jaar enorm veel last van had en wat ik ook als mogelijke oorzaak zag.Maar het ligt dus niet aan de soort of dat ze getopt hadden moeten worden. Zal dan maar proberen nog meer geduld te oefenen en nog even af te wachten  Suus, lekker soepjes van koken en dan invriezen of wecken voor van de winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Ok... je teelt ze in een grote pot... das dan wel anders als in de volle grond denk ik... Bij mij in volle grond hadden ze continu voeding en water tot beschikking. Misschien is de Sunburst daar wat gevoeliger voor???? Enne Suus... je kan ze ook héél klein plukken en dan inmaken. Staat erg mooi in een pot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Dat ga ik doen Erny, wat een goed idee!!! Ik pluk ze nu als ze rond de 10 a 15 cm zijn, maar kan ze ook veel kleiner plukken natuurlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 5, 2015 Author Share Posted August 5, 2015 OP de verpakking staat bij mij trouwens dat ze het lekkerst zijn als ze de grootte hebben van een mandarijn. Nu maar hopen dat er bij mijn planten ook nog iets te oogsten gaat komen Afijn de bloemen zijn ook mooi om naar te kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Heb even een voorbeeldje voor je gezocht (hoop dat je Frans goed is... ), helemaal onderaan de pagina de Pickles de mini Patissons: http://lesjardinsdepomone.be/?cat=20 Hier ook iets net na de helft van de pagina:http://www.msrjoliette.org/recettes.aspx En:http://savoirfaireconserver.blogspot.nl/2012/10/brochette-de-mini-patisson-lacto.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Leuke recepten zeg! Mijn Frans is beter als ik dacht, ik snapte het helemaal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 21, 2015 Author Share Posted August 21, 2015 Afijn, komen er eindelijk zeer binnenkort 3 vrouwelijke bloemen, zitten er plots helemaal geen mannelijke bloemen meer in (tot een dag of 2 geleden dagelijks soms wel 6 mannelijke bloemen gehad ) Zou ik ze eventueel ook met een courgettebloem kunnen bestuiven, zodat ik toch een paar Patty Pan Squashjes kan oogsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Dat kun je proberen. Aan de vruchten die er dan (misschien) aankomen merk je niks. Je kunt alleen de zaden van deze vruchten niet gebruiken als je weer Patty Pan squash wilt telen volgend jaar. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Hmm... vreemd... dit jaar tot nog toe ook geen vruchten aan mijn Sunburst... wel genoeg bloemen en bestuiving... vreeeemd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 22, 2015 Author Share Posted August 22, 2015 Vanmorgen waren 2 vrouwelijke bloemen open, geen mannelijke bloemen te bekennen dus inderdaad maar met een mannelijke courgettebloem bestoven. Hopelijk krijg ik nu eindelijk wel vruchten. Zaden wil ik er toch niet van winnen dus dat maakt me verder niet uit. @Erny, wat raar dat het bij jou nu ook niet wil lukken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Even klagen op het forum helpt blijkbaar want ondertussen zitten er diverse kleine Patisonnetjes in mn plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted September 1, 2015 Author Share Posted September 1, 2015 Schijnbaar ja misschien moet ik maar vaker klagen. Er zitten er bij mij nu 2 in die goed groeien (een derde is er afgevallen), zijn wel rond i.p.v. ufo-vormig maar misschien komt dat nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts