Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zoete wortel en mieren


elsticky

Aanbevolen berichten

Ik heb de potten wat verplaatst, misschien betert het nu wel . Nu ik de wortels nog eens goed bekeek zag ik er ook allemaal kleine wit/grijze beestjes opzitten. Het lijkt mij dat dit luizen zijn? Zie foto hieronder. Kan iemand dit bevestigen?

 

IMG2015080915074393131439155501.jpg

 

Ik was ook te nieuwsgierig naar hoe ver ze al gegroeid waren dus heb ik er eentje uit de grond gehaald, hoewel ze nog niet boven de grond uitkomen. Met als resultaat het volgende:

 

IMG2015080915130820941439155507.jpg

 

Deze heb ik dan ook al opgegeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

over 'natuurlijk' valt te twisten en duur ik zou het niet doen en het worteltje puur natuur in mijn mond stoppen.. Maar misschien ben je een cola drinker dan zou ik wat cola in een plantenspuit gieten en de luis daarmee bespuiten (wel elke 3-4 dagen herhalen een aantal keer. De eitjes dood je niet. Zaak is de legcyclus van de luis te doorbreken.) Of wat kaneelpoeder op de luis strooien, schijnt ook te werken of een mengseltje maken en spuiten : 1 liter water , een klein half theekopje spiritus, en 2 druppels Dreft. Wat jij het handigst vindt, succes

 

ps: de mieren komen waarschijnlijk je luizen melken; dat vinden ze lekkerder dan een wortel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meteen je tips opgevolgd en de bovenkant van de wortel waar de luizen zitten besproeid met cola. Hopelijk helpt dit! Ik zou graag de wortelen nog iets groter willen laten worden vooraleer ik ze uit de grond haal dus regelmatig besproeien met cola lijkt mij een makkelijke en goedkope oplossing , bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat cola als een speer als pletten van luizen niet lukt. Hoewel, als de luizen aan de stam/wortel zitten te sabbelen dan trek ik het plantje eruit. Dat gaat me te ver. Wat leuk dat je mijn tips opvolgt maar wat ik geschreven heb is ook maar gejat hoor. Ik plet (fijn drukken) luizen zoveel ik zie, lukt het me nie, dan maar cola of iets anders zelfgemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te horen dat het bij jou zo goed helpt . Ik vind opzich eigenlijk weinig terug via Google wanneer je specifiek op wortelen en luizen daarbij zoekt. Zie je eigenlijk duidelijk wanneer de wortelen zijn aangetast? Ik merk wel dat het loof in een van mijn potten nogal afhangt sinds enkele dagen maar geen idee of het hier iets mee te maken heeft. Ik vermoed ook dat als je de wortel er uiteindelijk uithaalt het wel duidelijk te zien zijn als er iets mis is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik met Google binnen de poorten van het moestuinforum zoek (rechts bovenin: "uitgebreid zoeken") vind ik genoeg mensen met hetzelfde probleem als jij luis-in-de-wortels-t5808.html en luizen-t1963.html De luizen knabbelen niet aan je wortel maar zuigen het sap van het loof uit de stengels, waardoor het loof aangetast wordt en hierdoor het wortelgestel niet meer optimaal kan groeien. Op jou foto zie ik duidelijk dat je wortelplant is aangetast door de luis. En omdat je luis hebt, komen daar de mieren op af. Hoe de werkelijke wortel eruit ziet weet ik niet, het kan zijn dat je door de luis een klein flut worteltje heb gekregen of de wortel is net op tijd al een grote mannen wortel geworden

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grond ziet er ook redelijk droog uit, misschien daardoor dat het loof slap gaat hangen.

En met de warmte in die potten, kunnen wortelen daar wel goed tegen?

Op heel hete dagen laten de wortels zelfs in de volle grond hun loof hangen, veel planten doen dit om de verdamping tegen te gaan.

Elke plaag, om het even welke, gaat ten koste van de productie.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik vandaag thuis kwam nog eens een inspectie gedaan en ik zag toch nog veel luis. Ik heb geprobeerd ze wat te pletten en nogmaals met cola op het loof gespoten.

 

Ik heb nog twee wortels in de grond zitten momenteel (de eerste foto hier was ook eentje uit de volle grond) en die zien er momenteel toch goed uit ondanks dat er luis op zit/zat. In de potten lijkt het me een minder succes worden omdat ze te dicht op elkaar staan maar goed ik moet ook nog leren aangezien het mijn 1ste moestuinjaar is . Dit weekend haal ik sowieso eens eentje uit de potten en waarschijnlijk ook de grootste uit de volle grond. Hieronder nog een fotootje van de twee in volle grond.

 

IMG2015081119362368961439315067.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...