arcss Geplaatst: 30 augustus 2015 Geplaatst: 30 augustus 2015 +/-6 weken geleden heb ik een aantal scheuten van mijn hortensia genomen. Van 1 scheutje met weinig aarde zie ik dat er wortels aan zijn. Zou ik deze mogen verpotten naar een grotere pot en hoeveel scheutjes plaats ik best samen? Quote
Bit Geplaatst: 30 augustus 2015 Geplaatst: 30 augustus 2015 Ja hoor, dat mag. Gaan de stekken nu nog echt goed aan de groei, het best in de winter wat beschutting bieden, ze zijn dan nog best vatbaar voor vorst.Hoeveelheid stekken in 1 pot is naar je eigen inzicht. 1 stek kan ook , duurt alleen langer om een mooie volle struik op te kweken. Quote
Jane Doe Geplaatst: 31 augustus 2015 Geplaatst: 31 augustus 2015 Als je potten genoeg hebt, zou ik 1 stek per pot doen. Quote
arcss Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Geplaatst: 6 september 2015 Potten heb ik genoeg hoor.Ik ben er enkel nog niet aan uit als ik voor 1 plantje per pot ga, of meerdere. Tot wanneer kan ik eigenlijk stekken nemen? Quote
Claudia69 Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Als je potten genoeg hebt, zou ik 1 stek per pot doen.Ik ook. Minder kans om wortels te beschadigen als je de stekken uiteen wil halen om ze ergens uit te planten. Meerdere stekken per pot geeft misschien sneller een volle pot, maar ook sneller een lege pot als de verschillende stekken groter worden en elkaar kapot concurreren. Potten zijn gevoeliger voor vorst, dus zeker goed beschermen. Quote
arcss Geplaatst: 7 september 2015 Auteur Geplaatst: 7 september 2015 Wordt dus eentje per pot Ik kan ze 's winters in de serre of in het tuinhuis plaatsen.Kan ik nu nog altijd stekken nemen? Quote
Bit Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 Kan misschien wel, maar zou ik nu niet meer doen eigenlijk, dan beter winterstekken nemen. Dus snoeihout gebruiken van hetgeen je kunt nemen van de snoei na de bladval straks.. 20cm lang hout nemen van gezond mooi hout van dit jaar gegroeide takken. Onderste knop wegsnijden. 18cm in de grond plaatsen of in pot. Bovenste kleine korte stukje hout met de 2 bladknoppen net boven de grond. Stekken zetten op een luwe plaats vooral uit de wind en felle zon straks in het voorjaar, tegen een noordmuur is prima. Je kan de winterstekken licht indopen in wortelingspoeder, maar niet echt noodzakelijk. Stekken wortelen vrij makkelijk, Ga maar uit van een slagingspercentage van 70-80%. Niet laten uitdrogen in het voorjaar is van belang. Bij zware vorst iets afdekken. Quote
zaaizee Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 hier heb ik misschien nog een leuke link voor je http://www.wikihow.com/Grow-Hydrangea-from-Cuttings Quote
MaupyOnRide Geplaatst: 12 september 2015 Geplaatst: 12 september 2015 Hortensia kun je direct na knippen an in een pot. Afhankelijk van de grootte van de pot kunnen er 3 scheuten in een pot.Zorg dat er alleen "kleine" blaadjes nog aan zitten wegens de verdamping. In kweekpotjes gwn 1 scheut.Zorg dat de aarde vochtig blijft en niette nat/droog Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.