Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bacteriën kuub watertank


Minoes

Aanbevolen berichten

Hoi, het is mijn 3e moestuin jaar en het bevalt mij goed. Ik ben daarom aan het kijken naar een eigen water voorziening. Nu kan ik het water halen bij de algemene pomp op het moestuin complex. Het is een handpomp en dat gaat prima maar ik ga toch op zoek naar makkelijkere alternatieven.

Voor mij zijn er 2 mogelijkheden. Of een waterput met pomp laten slaan op mijn tuin zelf of een kuubswatertank neerzetten. Ik neig naar het laatste omdat het een stuk goedkoper is. Maar nu hoor ik van meerderen, oa mijn achterbuurman, dat ze dat niks vinden omdat er bacteriën in gaan zitten en schadelijk zou zijn. Een ander zegt weer, om de 2 maanden leeg laten lopen, dan is dat verholpen.

Mijn vraag aan jullie, weten jullie hier iets van? Is het 'gevaarlijk' de bacterie groei in zo'n watertank? En wat is jullie ervaring met zo'n tank? Het lijkt me zo apart dat die dingen dan wel vol op gebruikt worden als het gevaarlijk zou zijn. Hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee. Alvast bedankt.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik u vragen hoe je dat vat zou opvullen ? Heb je daar een groot afdak of zo waarvan je het water kunt opvangen of zo ? Als je dat zou moeten opvullen met water van de gemeenschappelijke pomp misschien gedeeltelijk opvullen en dat voor een 14 dagen of zo . En voor het opvullen vat even uitspoelen.

 

Algen en zo groeien vooral bij warme periodes dus ook wanneer het verbruik het grootste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me ook af welke schadelijke organismen zich dan speciaal in zo een vat zouden kunnen vestigen.

Ja...algen eventueel...maar die zijn in de tuin niet schadelijk.

 

Kon eigenlijk niks bedenken dat voor de planten en vooral voor mensen die de planten eten schadelijk zou kunnen zijn en via opgeslagen water in zo een vat verspreid zou kunnen worden....? (Eigenlijk dacht ik....weten die mensen die over "bacterien" in zo een vat beginnen er echt iets van of zeggen ze maar wat...? )

 

Dat je het regen- of slootwater uit zo een vat niet moet drinken, het niet moet niet inademen door het te vernevelen als het lange tijd warm geweest is (veteranenziekte) en na werken in de moestuin je handen wassen.... dat lijkt me allemaal nogal vanzelfsprekend. Maar andere risico's zie ik eerlijk gezegd niet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n kuub opslag en dat werkt prima. Alleen in de winter laat ik deze leeglopen, want met strenge vorst kan het water in het vat bevriezen, waardoor het vat ook kapotvriest. Voor bacterieën ben ik niet bang, er zit regenwater en grondwater in de tank. De planten doen het prima met dat water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een keer lag er een dode merel in mijn ton. Dat is wel linke soep, ivm botulisme.

Sindsdien laat ik mijn tonnen niet meer open staan.

 

Daar zal je met zo'n tank denk ik geen last van hebben, maar ik vraag me af hoe je die gaat vullen?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de reacties!

 

Ik vul de tank dan met regenwater van mijn tuinhuisje. Het zou dan een gesloten tank zijn, er kan dan geen vogel oid in komen.

En ja je hebt gelijk, ze weten ook niet wat voor bacteriën er dan in zouden komen. Misschien dat ze maar wat roepen. Ik werd er alleen wel erg twijfelachtig door en schrok ervan... Maar dan zouden inderdaad zoveel regentonnen gevaarlijk zijn. En daar heb ik nooit iets eerder over gehoord.

Dank je voor jullie tips en ervaringen.

Maar bij lang warm weer is het wel gevaarlijk als je het verneveld?? (Veteranenziekte) Ik zou er ook een tuinslang op willen aansluiten, evt met een zonnepaneeltje. Is het dan aan te raden met warm weer gewoon met de gieter eronder ipv sproeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

met warm weer gewoon met de gieter eronder ipv sproeien?

In theorie zou je inderdaad een legionellabesmetting kunnen oplopen als je water vernevelt dat lang in de zon heeft gestaan en temperaturen boven de 30 graden heeft bereikt.

Als je er bang voor bent, zou ik de tank in de schaduw zetten en bij langdurige hitte de temperatuur van het water meten.

 

Overigens is het niet zo dat besmet water alleen tijdens warm weer een besmetting kan geven en dat het daarna weer 'schoon' is.

Die Legionella gaat pas dood boven de 50 graden, en zo heet zal je water niet worden?

 

Mijn regentonnen worden ook lekker warm, maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan dat dat een risico is.

Maar als je er mee gaat sproeien is het wel een ander verhaal.

 

Dus gewoon meten: een min-max-thermometer in het water hangen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank!

Ik denk dat ik er dan uit ben. Ik ga zo'n tank in de schaduw zetten achter mijn huisje. En dan misschien nog betimmeren, dan staat het ook nog in het donker en is de tank gelijk wat minder lelijk en in zicht.

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is je punt Marieke?

Bij sproeien ontstaat ook nevel.

 

(Pfoe, je moet hier wel op je woorden letten )

 

Je hoeft helemaal niet op je woorden te letten. Sproeien is bijvb. met een tuinslang, kan geen kwaad als u eerst het water er uit laat lopen dat al een tijd in de slang zit. Terwijl nevel veel fijner van structuur is... wat je in kan ademen waardoor je de gevreesde veteranen ziekte op kan lopen.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 6 maanden later ...

Ik ben ook van plan om een kuubvat te kopen en water op te slaan. Het is de bedoeling om het in de kas te vernevelen alleen van de legionella verhalen wordt ik een beetje bang.

 

Is er niet een middeltje in de handel dat je door het water kunt doen om de legionella onklaar te maken, wat natuurlijk de planten niet aantast!

 

Gr Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...