Mario Geplaatst: 31 mei 2011 Share Geplaatst: 31 mei 2011 Wie kan mij vertellen hoe lang je de verwarming van de kweekbak (met deksel) moet aanzetten ? Ik heb een kweekbak specifiek voor katten gras aangeschaft. Hiervoor gebruik ik universele potgrond en gerst zaad. Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 31 mei 2011 Share Geplaatst: 31 mei 2011 Zodra je hem uit zet koelt hij snel zat weer af. Ik heb hem altijd aan staan daarom, behalve 's nachts. Maar dan daalt de temperatuur ook direct weer naar huiskamer temperatuur, en soms kouder als er erg veel vocht in zit. Heb je een kant en klare gekocht, of er zelf een geknutseld? (Hoe regel je de temperatuur? Ik heb er gewoon een dimmer op zitten, een normale. Nu na een tijdje gebruiken weet ik ongeveer waar op de dimmer, welke temperatuur is. 1/3 aanzetten = ongeveer 23 graden hier, helemaal aanzetten = 37 graden na een tijdje. ) Het is trouwens raadzaam, als je dat nog niet had, om de potjes waar je in zet ook nog is op een laag van 2 á 3cm gewoon zand te zetten, zandbak zand ofzo bijv. Dit houd veel vocht vast, waardoor de luchtvochtigheid groter word, luchtdruk ook wat kan stijgen ofzo, en uiteindelijk beter voor de ontkieming dacht ik. (die stijgende luchtdruk) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 31 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2011 Ik heb geen dimmer doch verbruikt deze 15-20 w en voelt best wel warm aan de onderkant v/d bak.De bodem is vochtig, ongeveer 3 cm. Daar ik deze pas gisteren gevuld heb moet ik regelmatig de deksel condens vrij maken. Misschien een goed idee de stekker er vannacht uit te trekken. Als het gras (gerst) hoog genoeg is laat ik deze in de bak. Is het beter de potgrond door bemeste tuinaarde te vervangen bij de volgende keer ? Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 31 mei 2011 Share Geplaatst: 31 mei 2011 Pfoe, potgrond of bemeste tuinaarde, lijkt me geen verschil maken eigenlijk... voeding heeft 't allebei lang genoeg toch? Heb je een thermometer ergens? Zorg is dat je de temperatuur meet? En dan uitzetten wanneer te warm .. Ik controleer de temperatuur nu 3x per dag, maar kom er eigenlijk nu na een aantal weken wel achter, dimmer op 1/3 aan = 24 á 25 graden. Weet niet of zoiets bij jou ook mogelijk is, als hij volle stroom krijgt zal hij naar zijn maximum gaan, geen idee hoe warm dat is... hier 37 graden. Kwestie van meten en je weet het. En anders, een dimmertje kopen,? heb je toch echt veel meer controle over de temperatuur. Hier zit er gewoon een op die 10 euro was bij de blokker, werkt perfect. Hoe ver je de dimmer moet open zetten is even uitzoeken, maar na een tijdje kom je daar vanzelf wel achter. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 1 juni 2011 Auteur Share Geplaatst: 1 juni 2011 De thermometer (betrouwbare ijskast/dievries thermometer) geeft ongeveer 33° aan. Ik heb geen idee of deze temparatuur te hoog is. Bijgaand een foto van de kweekbak. De condens heb ik zojuist verwijdert. Aks deze temparaturen niet te hoog zijn wil ik de bak 24 uur p/d verwarmen. Ik heb nog een oude dimmer liggen voor gloeilampen. Kan deze ook gebruikt worden voor een verwarmings element ? Wat betreft de gebruiksaanwijzing van de bak, deze geeft geen enkele clue hoe je het beste kan kweken. Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 1 juni 2011 Share Geplaatst: 1 juni 2011 Hoe hoog de temperatuur moet, dat hangt van de planten af die je er in laat zitten. 33 graden lijkt me wel iets te warm. (gebruik google, en zoek naar zaai tips voor het plantje dat je zaait?) Die dimmer voor de gloeilampen zal wel werken, ik heb er een die ook geschikt is voor gloeilampen, die ik gebruik op mijn kweekbak.Hoe ver je die dimmer moet opendraaien, moet je even uitzoeken. Ik zou zeggen: Zet hem eerst is op de helft open: Hoe warm? Waarschijnlijk zit je dan denk ergens tussen de 24 á 28 graden. 33 graden is denk echt te warm! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 1 juni 2011 Auteur Share Geplaatst: 1 juni 2011 Idd. de dimmer werkt goed, geen slecht idee.Nu alleen nog de temparatuur bijhouden +/- 24 ° Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 1 juni 2011 Share Geplaatst: 1 juni 2011 Kom je wel achter, eerst zat ik continu te draaien maar nu staat hij altijd op ongeveer 1/3de open en op 25 graden, perfect. Succes met de kweek van je plantjes he! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 juni 2011 Share Geplaatst: 1 juni 2011 Leuk dat jullie er zoveel plezier mee hebben.... Maar kattengras doet het vrij probleemloos zonder extra warmte... toch? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 1 juni 2011 Auteur Share Geplaatst: 1 juni 2011 (aangepast) @ dennislp, Thnx, zal een foto plaatsen als het gelukt is. @ Jorieke123, Normaliter groeit kattengras best goed zonder warmte doch de kwaliteit van die kant en klaar bakjes laat vaak de wensen over en zijn tevens duur.Daar wij meerdere katten hebben en in een flat wonen wil ik een grote bak met kattengras kweken, ook in de winter zonder enige problemen. De combinatie van gerst, een diepe bodem grond en speciaal ontwikkelde mest belooft een duurzamere manier van gebruik. 1 juni 2011 aangepast door Gast Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 1 juni 2011 Share Geplaatst: 1 juni 2011 Gaan die katten bij jouw dan niet enorm lopen kotsen van al dat gras, ik vindt eigenlijk best sneu om ze gras te laten eten terwijl ik dan weet dat ze even later de boel onderkotsen en ze zich naar voelen. Je kunt bij je da gewoon een tube krijgen die haren helpt oplossen in de maag, die tube lusten ze graag en geen gekots Duurzamere manier van gebruik begrijp ik even niet wat je bedoeld, gewoon bakje op vensterbank lijkt mij voordeligst en ik denk dat Jorieke gelijk heeft dat zaad kiemt zomer en winter gewoon bij kamer temp. zonder gebruik van (speciaal ontwikkelde) mest, is dat trouwens wel goed voor je katten ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 1 juni 2011 Auteur Share Geplaatst: 1 juni 2011 Onze katten (16 en 15 jaar) komen nooit buiten en eten het hele jaar door gras. Daarnaast krijgen ze een vitamine pasta bij het vlees en zijn gezond en heel druk en speels voor hun leeftijd.Ze eten 2x daags vlees met brokjes en kunnen zoveel gras eten als ze willen. Af en toe komt er een haarbal uit doch geen voedsel.Die kleine kweekbakjes zijn best heel prijzig en hebben door de goedkope bodem een korte levensduur. http://www.dieren-super.nl/shop/produkt_detail.asp?arintnum=32330&groepb_code=39&groepc_code=375540 Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 Ja, maar ik bedoel dat je dan een grotere bak vol kunt zaaien, en dan niet het kasje gebruiken. Ik snap dat de speciale bakjes duur zijn. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 Verwarmde kweekbak zal denk wel veel sneller gaan dan de vensterbank [peterslie ontkiemd in 6dagen, zonenbloem is nog sneller dan de tuinkers, Lol] Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 maar wil je dat allemaal van die zwakke iele plantjes, die vrij veel uitval hebben, zolangzamerhand moet je toch opgevallen zijn dat het helemaal niet werkt, geloof niet dat je veel van je zaaisel over hebt gehouden en groot krijgt.wanneer je regelmatig bijv om de 3 weken kattegras zou zaaien gewoon op kamertemp heb je altijd vers voor handen.en vanwaar de haast om een zonnebloem zo vlug te laten ontkiemen dat gaat toch nergens over, volgens mij heb je een verzameling van lang gerekte zaaisels die niet echt sterke planten opleverd en zou zonder goed resultaat geen andere mensen dezelfde manier aanraden. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 Poes van Jasmin vindt jonge spinazieplantjes ook helemaal geweldig... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 T snel ontkiemen kan, alleen je moet het er wel weer op tijd uithalen, en echt dan dus alleen voor de ontkieming van het zaadje er in laten, dan zijn ze sneller en als nog stevig. Maar is idd, wel risico.. iets te lang er in en je zaadjes zijn verpest. Heb helaas al wat zonnenbloemetjes weer kunnen weg gooien, iets te lang er ingelaten. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 Maar waarom de haast van ontkieming, maakt het wat uit dat het snel ontkiemd ?de noodzaak van vlug is mij nooit duidelijk en overbodig. Duurzame manier van gebruik klinkt mooi, maar voor de rest het is eerder energie verspilling, ik versta denk ik wat anders onder duurzaam Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 Als het zaad er in het kasje 6 dagen over doet, doet het zonder kasje (en in de vensterbank) en misschien 1,5 keer zo lang over. Nou en...? Tuinieren met haast... lijken mij 2 dingen die niet samen gaan. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 Als je regelmatig inzaait met dat kattengras, maakt de snelheid niet veel uit. Alleen hooguit de eerste keer. Maar met een slimme planning zorg je dat je een paar bakken hebt, steeds verspringend in zaaidatum. Dan heb je altijd gras in huis... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 2 juni 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 juni 2011 Tja, het is een experiment om de kosten laag te houden en uiteraard heel leuk om te doen. Ik heb alles behalve verstand van kweken en geniet ervan. De gerst heeft gekiemd en zal nu wel snel groeien. De verwarming en deksel heb ik dan niet meer nodig. Ik zet de bak op de grond zodat onze katten er van kunnen genieten. Af toe een beetje water sproeien en bijknippen moet voldoende zijn. Het gras staat dan in 3 cm grond en hoop dat dit laatste bijdraagd aan de levensduur. Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 kan je niet beter in een apparte bak zaaien, en die uit het kasje halen wanneer het klaar is? en dan met 2 bakken werken? de een er in, ander er uit enz enz enz. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 2 juni 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 juni 2011 Re: Verwarmde Kweekbak voor katten gras kan je niet beter in een apparte bak zaaien, en die uit het kasje halen wanneer het klaar is? en dan met 2 bakken werken? de een er in, ander er uit enz enz enz. Idd, dat is geen slecht idee. Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 2 juni 2011 Share Geplaatst: 2 juni 2011 Weet niet of van die bakjes, die je bij de chinees krijgt , groot genoeg zijn?? of bakjes van vlees of groente pakketjes bijv.! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mario Geplaatst: 2 juni 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 juni 2011 Re: Verwarmde Kweekbak voor katten gras Weet niet of van die bakjes, die je bij de chinees krijgt , groot genoeg zijn?? of bakjes van vlees of groente pakketjes bijv.! Dacht ik ook meteen aan: "chinees" lol Mijn vrouw heeft nog enkele bakjes van Curver waarvan er 2 naast elkaar in de bak passen. Deze zijn 5 cm hoog dus ideaal. Quote "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen." Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.