Ga naar inhoud

Goeden middag ik heb een vraag over wildplukken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag laat ik me even voorstellen,ik ben hans woon in Amsterdam.

Ik zou het volgende willen vragen,zijn er hier ook mensen die aan wildplukken doen en er ook verstand van hebben?

Is wel zo prettig ik ben een beginner en wil niet groen wakker worden.

Het lijk me leuk om met een groepje op pad te gaan.

vrg hans.

Geplaatst:

Wat wil je plukken? Fruit, kruiden, groente, paddenstoelen?

Zelf groeit er hier van alles en dat mag tot op zekere hoogte geplukt worden. Vandaag heb ik bijvoorbeeld appels en walnoten geraapt, erg lekker. In Nederland is er wel genoeg te vinden, maar je moet wel weten wat de moeite waard is. Hoe de regels in Nederland zijn weet ik niet, maar er zijn genoeg planten die de meeste mensen als onkruid zien en waar je zeker wel wat mee kunt.

Geplaatst:

Wildplukken is eigenlijk verboden, dus ga eerst na wie de eigenaar van het bos o.i.d. is voordat je in de problemen komt.

Ga je bramen plukken in het bos? Doe dat dan niet onder kniehoogte i.v.m. ziektes die bijvoorbeeld door vossen en honden worden verspreid (lintworm en zo).

Je kunt ook proberen om dwergkwee (die groeien veel in plantsoenen) om te toveren tot gelei. Het zijn die knalgele harde vruchtjes aan lage struiken die in het voorjaar oranje of rode bloemen hebben: https://en.wikipedia.org/wiki/Chaenomeles_japonica

Natuurlijk wel weer uitkijken voor de vruchten in gebieden waar honden worden uitgelaten.

Verder valt er natuurlijk ook h.e.e.a. te rapen: Beukennootjes (niet te veel i.v.m. blauwzuur), Hazelnoten, etc.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:
Het lijk me leuk om met een groepje op pad te gaan.

Soms hebben ze bij het IVN of de KNNV wildplukexcursies, waar je mensen kunt ontmoeten.

En om je voor te bereiden kun je alvast eens HIER kijken.

Je kunt er ook een oproepje plaatsen voor mede-plukkers. Succes.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Zeker. Het wildplukken is hier op het forum meermaals uitgebreid besproken. Als je rechtsboven in het zoekvenster het woord 'wildplukken' intypt, kom je een paar topics tegen.

Er is een 'wildpluk-app' voor op de phone, er zijn prachtige wildpluk-boeken. Ik weet ook dat er in Amsterdam groepjes zijn die er samen op uit trekken. Kun je veel van leren. Leuke hobby.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...