Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

kan je door die mooie ook water gieten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

als ik dat zo bekijk...kan ik de roosters van de droogmachine daar ook voor gebruiken.....hier en daar wat aanpassen...lichtinval enz

Ik zag daarstraks op t forum iets over kiemtoren en heb er toen op gegoogled omdat ik niet wist wat men ermee bedoelde.....inderdaad zag ik toen die uit die link van jou appelvrouw

Geplaatst:

ik heb ook zo'n kiemtoren. Gekregen van iemand die m niet meer gebruikte. Probeer steeds in etappes te zaaien zodat niet alles tegelijk klaar is en ik t een beetje kan verdelen over de week.

Geplaatst:

Geedee, hoe doe je dat in koekjesverpakkingen? Doe je daar dan aarde in die je begiet?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Vullen met mix van aarde en zand tot aan het randje...zaadjes erop en vochtig houden....binnen 4 dagen had ik oogst voor op mn eerste broodje. De kiemen groeien dan vanaf de bovenkant van het bakje en dan knip je het zo eraf voor op je broodje Het staat wel op een plankje om doorbuigen te voorkomen als ik het oppak.

Die op deze foto zijn 6 dagen geleden gezaaid.

977_e4f09f2d9b2961a96d28cd82acc7eff6.jpg

Geplaatst:

De alfalfa gezaaid 22 oktober begint ook al richting broodje te groeien:

977_cd6088a851d9d98534112de76cc74a74.jpg

enne, appelvrouw, de zonnebloempit-kiemen.... ik weet het niet hoor...in alleen water was geen succes; ondanks verversen van water, rook het zurig en heb die aan de vogeltjes gevoerd. Die in een bakje aarde beginnen nu te kiemen...... zien er beter uit.....ben benieuwd hoe ze smaken..... over een paar dagen schat ik zo kan ik het gaan proberen:

977_6a9ef2c0e5d461a021b593611e83273a.jpg

tuinkers vandaag nieuw gezaaid....die op 22 oktober gezaaide, heb ik vanochtend het laatste van opgegeten met broodje kaas.

De mais ververs ik elke dag qua water....maar daar gebeurd nog niet veel......ruiken niet zo raar als de zonnebloempitjes in water

O ja...de gele mosterd kiemen gaat niks worden....geheel in gedachten heb ik die gesproeid met glassex i.p.v de plantenspuit totdat mijn neus ineens alarm sloeg.........dus die zijn met bakje en al in de vuilnisemmer belandt....pffffff alzheimer light heb ik volgens mn dochter

Geplaatst:

Waren ze zo smerig?

Good things come in small packages

Geplaatst:

glassex is wellicht de nieuwe pokon

ik vond de zonnebloemkiemen ook niet lekker. Dacht al dat ik iets verkeerd deed. Ben benieuwd of ze met je andere methode beter smaken.

Geplaatst:

Die "peppercress" van uit de carrousel-envelop, zijn dat zaadjes van een peper of zeg ik nou weer iets raars?

Vraag me af of ik al die zaden die ik uit die (ongeveer 500 geoogste cayenne)pepertjes gehaald heb, ook kan eten als kiemgroenten...of zouden mij dan ook de vlammen uit slaan....de pepers waren behoorlijk heet!

Geplaatst:

Volgens mij zijn peperplanten niet eetbaar.

Geplaatst:

OK dan weten we dat ook weer

Ik heb net de eerste zonnebloempit-kiem gegeten....was 5 cm hoog...zaten 15 cm worteltjes aan

Is best lekker...de groene blaadjes zijn nog (een halve zonnebloempit) dik en proeven ook naar het binnenste van een pit...het witte stengeltje is lekker stevig en sappig.....denk dat het wel een lekkere toevoeging is bij een salade......

ik vind het wel leuk ...allemaal dat uitgeprobeer

Geplaatst:

4 nov 2011: mijn kiemgroentenvensterbankmoestuintje ( leuk woord voor galgje )

977_c456897f070de6dffe0705c5f6badb21.jpg

(links een OK in een te klein potje en rechts kruidnagelbasilicum...gezaaid in oktober;hij weet nog niet dat het november is )

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mooi Geedee, en eet je er al flink van?

Gisteren ben ik ook begonnen met kiemgroente en microgroenten.

Ik heb voor in de pot ( eetlepel zaden in jampot, nacht in water laten weken en twee x per dag spoelen) linzen, mungbonen ( wordt taugé) en rode kool zaden, op rooster in van die ronde bakjes heb ik alfalfa en broccoli en in zo`n leuk bakje met egelvorm heb ik tuinkers.

Later vandaag wil ik nog rucola zaaien, dat in oude druivenverpakkings-bakjes op keukenpapier...

Geplaatst:

Ja, die bakjes op de foto zijn alweer op.Vind het reuze lekker....die zonnebloemkiemen snoep ik tussendoor.... ..die halen niet eens een broodje of salade; de laatste was 12 cm lang en was niet lekker....smaakte niet meer naar de pit maar meer naar plant.

Hé dat van die mungbonen is nieuw voor me(ik dacht natuurlijk weer dat taugé zaadjes van de taugéboom waren. Daar ga ik eens naar op zoek;vind taugé lekker en gebruik dat veel bij loumpia maken.

Kun je die gewoon in de supermarkt kopen of in een oosterse winkel?

Geplaatst:

Ik koop ze in de bio-winkel, maar de oosterse winkel heeft zo ook!

Zonnebloem ga ik ook nog doen, jij had ze op aarde,niet?

Geplaatst:

Ja was in een deksel met maar 2 cm potgrond/zand erin. Ik heb een keer de tuinkers op keukenpapier geprobeerd maar dat was geen succes...droogt denk ik te snel uit in mn keuken.

Geplaatst:

Zelf loempia maken is dat gemakkelijk? kan je een recept plaatsen?

tuinkers staat hier gewoon op een aard schoteltje..keukenpapier gebruik ik niet, maar vroeger deed ik de tuinkers op watten, dat deed het altijd wel goed.

Geplaatst:

Ik koop bij de toko van die kant en klare vellen uit de diepvries.....de vulling bepaal jezelf...dus recept....ehm......

kip, taugé, worteltjes, stukjes ham, reepjes omelet, knoflook, zout, peper......

alles garen in een pan en taugé als laatste erbij...proeven of je het lekker vind...

dan pas de vellen uit de vriezer halen anders zijn ze te slap....1 minuutje laten ontdooien(wel van elkaar af halen he )

Vullen en vouwen vlgs verpakking, laatste puntje met eiwit plakken en dan in de fritepan.

O ik dat dat je bedoelde dat je rucola op keukenpapier ging doen......vandaar

Geplaatst:

O dan wacht ik even de resultaten bij appelvrouw af...als die zijn, koop ik ze ook in de bio-winkel. Heb ze nog nooit gezien elders....maar wist ook niet dat het om taugé ging....kan best zijn dat ze gewoon zakjes zaad bij de landwinkel hebben ....die ligt hier om de hoek.

Geplaatst:

O ik dat dat je bedoelde dat je rucola op keukenpapier ging doen......vandaar

Ja dat zeg ik wel hè eerder...maar ik bedoelde watten. Ik kijk nog even in het boekje wat Bauwens daarover zegt.

Edit: hij zegt keukendoek(?) of aarde..met dat doek zal hij toch wel papier bedoelen toch? Ga ik dan toch maar doen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.