Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oja... dit topic bestond ook nog...

Ga ik hier ook verder met kiemacties.

Bakjes gevuld met laagje krantenpapier, lekker nat gemaakt. Wat wcpapierlaagjes erop, ook lekker nat. En daarop de zaadjes lekker dicht gestrooid. Nat gesproeid, doorzichtige deksel erop en op de vensterbank, boven de verwarming met lampje erop. Ze worden elke dag even bij gesproeid.

Bak 3 (tuinkers voor, rucola achter) na ongeveer 8 uur:

img115898551355941543.JPG

Tuinkers begint nu al te kiemen..., de rucola doet nog nix.

img116069471355888580.JPG

Na ongeveer 20 uur: De tuinkers:

img116487031355941708.JPG

En de rucola is nu ook in beweging (de troepjes zijn de zaadhulsresten...)

img116544571355941766.JPG

Zie ik dat nou goed?... Is er hier een ontsnappingspoging gaande??

img116686861355941829.JPG

En had ook nog een zakje kiemspul opgelopen. Pisellikers, zegt het zakje (Germes de Pois), en de smaak is als een verse doperwt, zegt de achterkant. Vond ze al erg op doperwten lijken... Zou na 9 dagen te eten moeten zijn.

Liggen nu in een laagje water te weken. Gaan straks in een pot in het donker. Die methode maar eens uitproberen.

Geplaatst:

De koriander doet het niet..ik had zaad uit de kruiden la gepakt..die waren misschien te oud..morgen zaad zoeken bij het zaaigoed...de fenegriek kiemen zijn al op, er zitten weer nieuwe in de pot. Zo ook de roze radijs. Ik heb ook nog taugé boontjes erbij gezet. ik vind dat de rode kool en broccolikiemen langer duren dan beloofd, en de alfalfa valt helemaal tegen, maar ik denk dat het zaad misschien oud is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Koriander heeft wel een hele lange kiemtijd... Ik weet niet hoe lang je al wacht op actie?

Ondertussen hier ook nog geen teken van leven bij die erwten... ook te oud waarschijnlijk.

Geplaatst:

Ik wachtte nu 6 dagen op een kiem..dus vanmorgen de koriander weggegooid...De alfalfa is nog niet voor een kwart gekiemd en is dus ook mislukt bevonden. Ik heb nog ergens een zakje vers zaad geloof ik.

De tuinkers en de rucola op aarde komen heel goed op, maar de kervel, waarvan was beloofd dat dat ongeveer even snel zou gaan, daar van heb ik nog niets gezien- kan best want dat is ook oud zaad...

De broccoli ( die sneller zou zijn dan de radijs) begint nu pas goed te groeien...

Misschien is het water dat wij hier hebben te koud om te spoelen?

Geplaatst:

Koriander: Kiemtijd: 5-10 dagen (binnen) / 14-21 dagen (buiten)

Met de "spoelmethode" heb ik verder geen ervaring. En mijn poging daartoe lukt tot spruit tot nog toe niet.

En over de Kervel vind ik het volgende op het net:

Niet persé iets over binnen kiemen maar...:

"Hoewel het kiemvermogen van kervelzaad wel 3-4 jaar bedraagt, wordt toch aangeraden om eenjarig zaad te gebruiken. Kervel is een donker­kiemer: de ideale zaaidiepte bedraagt 0,5-1 cm. Bij breedwerpig zaaien moet het zaad dus wat ondergehakt worden en daarna aangedrukt.

In de zomer wordt het kervelperceeltje vaak bedekt met jutezakken die grondig natgemaakt worden, om voldoende vocht voor het zaad te voorzien. Zodra het zaad gekiemd is, worden de zakken verwijderd. In droge periodes kan het ook nuttig zijn om de zaaivoortjes nat te gieten vóór het zaaien. Afhankelijk van de temperatuur kiemt kervelzaad na 2-3 weken."

En ergens anders:

"Het kiemen van deze zaden kan lang op zich laten wachten en ze worden ook wel eens “vorstkiemers” genoemd, d.w.z. dat de zaden tijdens of voor het zaaien een vorstbehandeling moeten krijgen om de kieming te vergemakkelijken."

En ik las onderweg ook nog ergens dat de plántjes heel goed tegen vorst zouden kunnen. Is ook altijd leuk om te weten.

Misschien heb je hier iets aan?

Geplaatst:

Zeker, dank je wel Erny.

Het kervelzaad is vast en zeker te oud..ik heb het ooit in de tuin gezaaid, en daarna nooit meer, omdat het eigenlijk ieder jaar terug kwam...dit jaar dus niet, dus ik ga het op mijn wenslijst zetten.

De koriander had ik dus meer geduld moeten geven..omdat dat zaad ook al een tijdje in de keukenla zat dacht ik....

Ik ga het nog even proberen met dit jaar geoogst zaad!

Geplaatst:

koriander, heb ik 1x gezaaid, was helaas al dood voordat ik kon proeven, maar duurde lang! Had wel erg mooie kiemen, erg decoratief denk ik. Maar uit de keukenla, misschien is dat verhit door de producent? (weet niet hoor.)

Kwam er net achter dat ik nog een zakje pesili kers ofzo heb, iemand daar ervaring mee? wou hem zelf steeds niet proberen, leek me niks, maar kreeg hem voor mn verjaardag, pfff! xD

Geplaatst:

Dennis: Ergens een stukje naar boven schijf ik:

"En had ook nog een zakje kiemspul opgelopen. Pisellikers, zegt het zakje (Germes de Pois), en de smaak is als een verse doperwt, zegt de achterkant. Vond ze al erg op doperwten lijken... Zou na 9 dagen te eten moeten zijn.

Liggen nu in een laagje water te weken. Gaan straks in een pot in het donker. Die methode maar eens uitproberen."

En tot nog toe is er nog nix te zien... volgens mij liggen ze nu gewoon licht te rotten. Spoel ze elke dag.

Nog maar eens proberen met erwten van afgelopen jaar... Dit zakje was eigenlijk tot 1-1-2011 te gebruiken.

Geplaatst:
Maar uit de keukenla, misschien is dat verhit door de producent? (weet niet hoor.)

Nee, het kwam wel uit eigen tuin Dennis, maar misschien al te lang geleden..en in de kruidenla is het wel een beetje warm( onder het fornuis...

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Vandaag weer nieuwe kiemen klaargezet..sterrenkers op zo`n egelvormig stenen schaaltje, rucola in de aarde en alfalfa, radijs en taugé in een pot...

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb net een terracotta toren aangeschaft en 3 zakjes kiemzaadjes aangeschaft, maar de broccolikers is dezelfde maat als de gaatjes in de schaaltjes, dus raakt alles verstopt😆 Heb nu zelf rode linzen bedacht, die zijn groter, gaat dus beter. Nog meer suggesties? 😃

• 3 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Moeilijk om oude zaadjes weg te gooien dus maar een kiempjes poging.

20250314_162529.thumb.jpg.5e5b8e82e790b5fc74340f3c2c95bb32.jpg

Dit bakje heb ik vrijdag volgestrooid. (Op ondergrond van aarde met laag "aquarium?"zand, had 2 zakken gevonden op straat, met laagje vermiculliet, test).

Een rijtje oud breedbladige tuinkerszaadjes, dan brede laag met Lidl tuinkers, twee rijtjes oud waterkerszaad en wat oud rucolazaad.

Volgende dag:

20250315_190421.thumb.jpg.623087cd80c245a51b754c5c696eca32.jpg

Boemmm, tuinkers is uit de zaadjes geknald.

20250315_190429.thumb.jpg.2aff2367da028a405b33dacc8a9b281f.jpg

20250315_190608.thumb.jpg.c1a07b6eac2201343b89f6217d7a9d28.jpg

20250315_190622.thumb.jpg.3ccd64d848e7a7d8e03e18aac3af2a95.jpg

20250315_190634.thumb.jpg.c6cb6e2ac097527e682fcc060d1574d5.jpg

Dag drie:

20250316_144646.jpg

20250316_144709.jpg

20250316_144727.jpg

20250316_144739.jpg

Het lijkt erop dat de vermiculliet wordt opgepakt door al de worteltjes en mee omhoog komt. Niet echt handig dus, ziet er wel gaaf uit.

aangepast door Erny
  • Like 4
Geplaatst:

Mooie foto’s @Erny! Hier komt het komkommerkruid al na een paar dagen een beetje op. Ik ga er een paar verder opkweken voor in de tuin. Rest gaat op een broodje kaas denk ik 😋.

IMG_7216.jpeg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...