akroma Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Zoals te zien is begint dit plantje echte blaadjes te krijgen. Is dit het moment om hem in een groter potje en op zichzelf te zetten? Zo ja hoe kan ik dan het plantje het beste uit dit potje halen zonder de wortels (en die van de andere plantjes) te beschadigen? Quote
Bit Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Ja. De linker kan al wel op zichzelf staan. Je kan ook even wachten met het uit elkaar halen totdat de rechter plantjes ook hun echte bladeren hebben ? Geen haast hoor. Uit elkaar halen : Goed laten opzuigen water van onderaf een paar minuten. Goed vochtig het hele kluitje uit de pot nemen en dan voorzichtig ( mag best iets beschadigen hoor aan de wortels ) uit elkaar halen van de kluit en herpoten in losse potjes met verse potgrond. Vooral de plantjes weinig aanraken , niet de kluit daaraan optillen. Water geven en daarna een tijdje niet. laat de kluit eerst maar herstellen, en niet te vochtig houden. Pas bij echt droog worden van de kluit eerst weer water gaan geven. Niet mesten. Wat anders ? : wat zijn het ? pepers ? Quote
akroma Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 Oh ja sorry zijn pepers. Gewoon rode Spaanse pepers uit de supermarkt. Quote
MaupyOnRide Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Pepers kunnen verpot/verspeend worden zodra ze normale bladeren hebben (dus verder dan de kiemblaadjes) Quote
speets Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Zo ja hoe kan ik dan het plantje het beste uit dit potje halen zonder de wortels (en die van de andere plantjes) te beschadigen?Ik gebruik meestal een eierlepeltje als ik er maar 1 uit wil halen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aluapje Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Ja. De linker kan al wel op zichzelf staan. Je kan ook even wachten met het uit elkaar halen totdat de rechter plantjes ook hun echte bladeren hebben ? Geen haast hoor. Uit elkaar halen : Goed laten opzuigen water van onderaf een paar minuten. Goed vochtig het hele kluitje uit de pot nemen en dan voorzichtig ( mag best iets beschadigen hoor aan de wortels ) uit elkaar halen van de kluit en herpoten in losse potjes met verse potgrond. Vooral de plantjes weinig aanraken , niet de kluit daaraan optillen. Water geven en daarna een tijdje niet. laat de kluit eerst maar herstellen, en niet te vochtig houden. Pas bij echt droog worden van de kluit eerst weer water gaan geven. Niet mesten. Wat anders ? : wat zijn het ? pepers ?De plantjes zelf weinig aanraken mag iets genuanceerder Pak elk plantje beet bij het kiemblaadjes en vooral niet aan het stengeltje! Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
akroma Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 Dat is heel goed om te weten. Quote
akroma Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 Ik zie trouwens een heel groot verschil tussen verschillende potjes. Ik heb in totaal 5 potjes met peperzaailingetjes. 4 daarvan zijn plastic potjes zoals die op de foto. 1 is een terracotta potje. De zaailingetjes in het terracotta potje blijven echt significant achter bij de plastic potjes. Het is niet zo dat het terracotta potje niet wil maar die in plastic gaan echt duidelijk sneller (ze zijn allemaal stuk voor stuk groter en verder in de ontwikkeling). Is plastic beter om zaailingetjes te kweken? Of betekent dat misschien dat ik de terracottaplantjes te weinig water geef (ik geef evenveel als de plastic plantjes maar die pot zuigt natuurlijk wat water weg)? Quote
speets Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Dat laatste inderdaad: die terracotta neemt vocht op en dan heb je een groter verdampingsoppervlak. Het nadeel van plastic potten in de zomer in de zon vind ik dat de wortels dan wel erg warm worden. Daar houdt niet elke plant van.Maar zo ver is het nog laaaaaang niet Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RobO Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 = allemaal waar, maar waarom kweek je nu pepertjes vóór? Quote
akroma Geplaatst: 7 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2015 Omdat het kan. Puur om ervaring op te doen. Lukt et niet jammer dan Quote
RobO Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 ok, have fun! (je kunt nu ook prima stekken nemen...) Quote
Bit Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 Dat je van een bestaande, nu aanwezige plant stekken neemt. Gaat helemaal off-topic hoor, maar er is zat over te vinden op ons forum. ( type rechtsboven in zoekvenster in : stekken nemen peperplanten ) Quote
speets Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 type rechtsboven in zoekvenster in : stekken nemen peperplantenDe enige hit die ik dan krijg is jouw eigen bericht Ook als ik 'nemen' weglaat, krijg ik het draadje niet te zien, al weet ik dat het bestaat.Ik heb dat vaker hoor, met de zoekmachine. Ligt dat aan mij(n instellingen)? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
akroma Geplaatst: 8 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2015 Iemand heeft als onderschrift als de wereld vergaat ....stekken van mijn mooiste delphinium. Ik krijg alle threads waar die persoon in heeft gepost maar verder niets. Quote
Bit Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 Dan raad ik je aan een nieuw topic te openen met de titel : 'stekken nemen peperplant' Daar kunnen we dan alle adviezen en methodes bundelen. Quote
Nino Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 Met een vork kan je de wortels van een plant los maken van de aarde en beschadig je het wortelstelsel zo min mogelijk. Neem ook wat aarde van de oude pot mee naar de nieuwe pot zodat de plant niet een te grote schok krijgt in andere ph waardes en verschillende concentraties van nutriënten. Quote Alles over het kweken van je eigen biologische kruiden en kiemgroenten in een pot of in de tuin.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.