Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Cox oranje appel combineren met andere appelsoort?


Janny

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ook ik ben terug van weg geweest.

Een vraag over mijn appels, Cox Oranje. Níet mijn favoriete handappel ( meelderig en zacht)maar ik heb nu eenmaal een flinke doos vol. Vandaag boom leeggeplukt.

Nu lees ik overal dat je om appelmoes te maken deze appel met een andere appelsoort moet combineren, waarom is dat?

Op iedere website lees ik dat.

Ook bakte ik er afgelopen weekend een taart , samen met Elstar die ik kocht, mee en beeld ik me nu in dat ook dit niet geschikt is voor deze appel?

Wie weet meer van en over deze appel?

Mvg

Janny

image43601444661119.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het uit ervaring

 

Als ik compote maak, zal ik altijd proberen om diverse rassen appels door elkaar te gebruiken (zuur, zoet, stevig, zacht) omdat die variatie een veel gevarieerder = lekkerder resultaat geeft....elke hap smaakt weer wat anders. en ook de variatie van structuur maakt het lekkerder.

 

Cox is vrij jong nog wel wat aromatisch, even bewaard al gauw wat melig en met weinig smaak meer...niet echt zoet en niet echt fris-zuur. Valt bij mij in de categorie "zacht en flets" en moet opgepimpt....dat zou ik altijd aanvullen met iets stevigs en uitgesproken zoet en iets zuurs. (Overigens beetje citroensap, kaneel of zelfs vanlle doet ook al wonderen) .

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

naar mijn mening ...

we eten onze cox meteen van de boom, nét rijp, heerlijk knapperig smakelijk

we doen m nooit in de appelmoes omdat we die een maandje later pas maken met bramley's en goudreinetten

 

het coxje bestuift ook onze lombarts calville, een lekker beetje-bewaarsoortje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel allemaal

Maar nu... ik wil graag iets nuttigs met die doos appels doen. Dus lijkt mij appelcompote het slimst. Dat eten we het liefst.

Welke (winkelappels) adviseren jullie me en in welke verhouding ongeveer? Dan kan ik ze aan de kant maken. Ik koop wekelijks wel 2 potten compote bij de Lidl, dus....

Potten heb ik wel.

Veel moeilijk gedoe met wecken/steriliseren enz.?

En ja wat vanille en/of kaneel klinkt lekker.

Tips heel welkom!

Gr

Janny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchtencompote kan ook heel goed in een doosje of zakje in de vriezer...bewaart minstens 8 maanden zo.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...