Geplaatst: 15 oktober 20159 j Er hangt weer een aantal strengen bonen te drogen, dat wordt weer smikkelen en smullen deze winter...
Geplaatst: 15 oktober 20159 j ziet er super gezellig uit ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Geplaatst: 15 oktober 20159 j Auteur Ja... zonder die strengen bonen is het hier maar een saaie boel...
Geplaatst: 15 oktober 20159 j Unieke slingers en wat een goed idee heb je ze gewoon aan een draad of iets geregen of hoe heb je dit gedaan? http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Geplaatst: 15 oktober 20159 j Ik heb eens droogbonen gehad waarvan de peulen tijdens het drogen stuk voor stuk open gingen. Dat moet je niet hebben als je ze zo ophangt als jij Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 oktober 20159 j Auteur De peulen gaan niet open en gaan nadat ze droog zijn even een nachtje in de vriezer met het oog op evt. beessies die zich in of op de peul bevinden.Daarna stroop ik ze van de draad en gaan ze in een blikken trommel, jaren houdbaar.Het zijn weekschilbonen , stamslaboon dubbel witte z.dr. We eten ze altijd met een speklapje en een verse worst. Mmmmjummie. Een nacht in de week, afspoelen en verder afmaken als sperzieboontjes.
Geplaatst: 15 oktober 20159 j Dus je eet de bonen inclusief de huls??? Is dat dan nog lekker?? mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Geplaatst: 16 oktober 20159 j Auteur Het is een gerecht uit het noorden, ik heb het ergens anders nog niet gezien. De smaak is heerlijk, maar niet meer als sperzieboon te herkennen.
Geplaatst: 16 oktober 20159 j wij eten ook goed gedroogde julienne fijngesneden snijbonen, is prima ook na 1 jaar (lijkt op het peperdure vriesdroogspul uit de kampeerwinkels) schuin snijden in reepjes, heul goed drogen, opbergen in lege oploskoffiepotbereiden zoals je gewone bonen doet, even opkoken in water we drogen ze trouwens alleen als er een tekort aan ruimte is in de vriezer
Geplaatst: 16 oktober 20159 j Daarna stroop ik ze van de draad en gaan ze in een blikken trommel, jaren houdbaar.Het zijn weekschilbonen , stamslaboon dubbel witte z.dr. Hallo Roelie. Ik had ongeveer een maand terug ook iets geplaatst over weekschilbonen: kweekschool-bonen-t18797.html Ik kende het niet maar van een Groninger buurtuinder kreeg ik er van te horen. Daarna eens te rade gegaan bij mijn oudere Groninger familieleden en dezen kenden het allemaal nog. Ze vertelden me dat het nu zelfs nog op sommige markten zo aan een streng verkocht wordt. Ik wil het dit jaar dus ook eens proberen. Ik had wat poters van de Groninger buurtuinder gekregen en dit jaar in mijn tuin gezet. Je schrijft dat je ze nog van de draad stroopt terwijl het een stamslaboon is zonder draad. Dat is dus dan toch nog nodig?Bosker schreef in mijn draadje ook al: eerst ontdraden en dan drogen. Is dat handig om zo te doen? Ik zie nu dat er in de link kweekschool-bonen staat in plaats van weekschil-bonen. Dat is ws. gekomen omdat ik dat bericht geplaatst had met mijn android en de automatische opmaak de tekst veranderd had naar kweekschool zonder dat ik dat in eerste instantie in de gaten had. Met vriendelijke groet,Wim.
Geplaatst: 16 oktober 20159 j Auteur Eh, Wijo, ik bedoelde dat ik ze van het touwtje stroop. De bonen zijn zonder draad.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.