wijo Posted September 9, 2015 Posted September 9, 2015 Wie kent ze? Weekschil bonen. Ik leerde dit kennen van een Groninger tuinder. De bonen worden gedroogd aan een touwtje geregen en op een droge plaats bewaard. Bij gebruik worden de bonen met schil en al geweekt, eventueel vooraf in stukjes geknipt, en daarna met spek gekookt. Het ziet er dan mi niet echt smakelijk uit, maar ik wil het dit jaar eens proberen. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
jootje Posted September 9, 2015 Posted September 9, 2015 Ik ken het ook niet, maar zou het wel willen leren kennen! Filmpje van google bekeken, lijkt me lekker! Quote
HuubvG Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 Ik ken de 'waikschille boonn' al 42 jaar. Toen ik naar het noorden kwam, hadden schoonouders een lap tuin achter het huis, en droogden de bonen op zolder. Ik at ze daar ook en vond ze goed smaken, maar heb ze zelf nooit gemaakt, zo lekker vond ik ze ook weer niet. Wel (off topic) de pronkebonensoep, heerlijk met die dikke bonen erin. Snijbonen lust ik dan weer niet zo graag, En hier zijn ze ook dol op spekbonen, veel donkergroen vlees eraan, ik ben er niet gek op. Geef mij maar dunne jonge naaldboontjes, die vind ik het lekkerst. Quote
g.bosker Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 ja ik ken ze wel, we aten ze vroeger regelmatig.Alleen deze hangen al te drogen maar volgens mij nog niet van de draden ontdaan.Je kunt ze beter eerst ontdraden en dan drogen.En inderdaad voor je ze wil eten eerst weken dan in stukjes knippen en lang laten koken.Stampen met de gekookte aardappelen en wat wij dan gaan er met een gekartelde mes erdoor om toch nog de laatste draden eruit te halen.lekker met een uitje en een augurkje. Quote
Recommended Posts