Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ik wil yoghurt gaan maken en heb hier al gezocht en gevonden. Maar hoe smaakt die zelfgemaakte yoghurt eigenlijk? zuurder of zachter dan de dunne yoghurt die je in Nederland koopt? Kan je nog invloed uitoefenen op de smaak? Het moet wel de moeite van het zelf maken waard zijn natuurlijk.

groet.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

De yoghurt is eerst wat zachter. Naarmate je verder 'ent' (een (paar)lepel(s) gebruiken in nieuwe melk, om een nieuwe pan met yoghurt te maken) wordt hij zuurder. En na meerdere keren door-enten, pak je weer een nieuwe start (ik vries blokjes van de 1e yoghurt in, en gebruik dan weer een paar nieuwe klontjes als nieuwe start).

Ik maak de yoghurt van volle melk, en hij is dus dikker en voller dan de (goedkope) magere yoghurt die ik eerder in de supermarkt kocht. Veel lekkerder ook, vind ik zelf. Maar dan vergelijk ik het dus met de goedkope 'zooi'

Geplaatst:

Veel zal afhangen van de bacteriesoort of bacteriecultuur die je gebruikt (en daarnaast van je werkwijze). Kijk maar eens in de winkel welke bacteriesoort(en) in een bepaalde yoghurt zitten. In standyoghurt waarschijnlijk andere dan in een roeryoghurt of biogardeyoghurt. Hoe het zit met Griekse, Turkse enz. yoghurts weet ik niet. Ook zou links- of rechtsdraaiend melkzuur nog iets uit kunnen maken. (Toen in de jaren 70 biogarde opkwam in - toen alleen - biologische winkels, was dat het vooral rechtsdraaiend melkzuur, dat veel gezonder zou zijn, bevatte een belangrijk verkoopargument.

Omdat je vaak een (levende) bestaande yoghurt gebruikt als start, schat ik dat je keuze daarin ook bepaalt hoe je eigen spul smaakt.

Hier hebben ze diverse smaken startculturen (en ik ben er zeker van dat zij je ook verder kunnen adviseren!):

http://www.levenvanhetland.nl/yoghurtculturen.htm

Welke ik errug lekker vindt? Ooit 5 jaar geleden eens echt ver op vakantie geweest in Ijsland voor 7 dagen. Was er helemaal verslaafd aan de bekertjes yoghurt die je daar in de supermarkt kon kopen. Nooit meer iets geproefd dat die evenaart.

Sinds kort is er ook in Nederlandse supermarkten een "Ijslandse yoghurt" te koop en die moest ik natuurlijk proeven. Forget it, lijkt zelfs niet een beetje er op en is niet eens speciaal.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als je Engels een beetje redelijk is heb je misschien iets aan deze link:

http://english.turkishcookbook.com/2006/05/yogurt.html

Zoals zij het doet lijkt het me niet zo moeilijk en kun je het in ieder geval eens proberen voordat je van alles aan gaat schaffen. Je kunt dan ook experimenteren met verschillende yoghurtsoorten als starter en verschillende melksoorten of een beetje room erbij of zo.

Geplaatst:

Bedankt voor de info, heb hier in de supermarkt ook zakjes gezien voor het maken van yoghurt. Ga het eerst zo proberen voordat ik een yoghurt maker koop. Hoewel dat wel makkelijk is natuurlijk, geen omkijken naar. Hier in Frankrijk zijn ze niet zo duur.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...