Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Action potaarde

Stampy

Recommended Posts

Bij de Action verkoopt men compacte potaarde. Het kost bijna niets en het ziet er uit als een blok turf. De grondstof is cocosvezel. Als je er 4 liter water bij gooit heb je 10 liter aarde. Zeker voor balkonmoestuinniers ideaal. Ik probeer dat nu een tijdje, maar ik vraag me af of er enige bemesting in zit. Mijn vraag is: gebruiken jullie het wel eens en zo ja, wat zijn jullie ervaringen ermee?

worteltjes doen het er leuk in maar na een aantal weken moet je die bijvoeden. Verder ontwikkelen in het begin de plantjes goed om vervolgens om te vallen. Ik vind het zelf niets... wel uitgeprobeerd. Voor planten van de koolfamilie is de gond te los die vormen niet eens goede kiemblaadjes. Geen aanrader.

ik ben het eens met Nicolette, ik heb het ook geprobeerd in eerste instanties dacht ik he werkt wel, maar uiteindelijk helemaal niet tevrede

over hoe de plantjes zich ontwikkelde, ik vindt het dan ook een afrader om te gebruiken.

Players only love you when they're playing.

Daar sluit ik me bij aan. Ik heb er ooit is tomaten in verpot, die later naar de volle grond verhuisden. Hetzelfde ras in normale potgrond was duidelijk beter ontwikkeld en geworteld dan de plantjes in de cocos-potaarde. Puur zou ik het dus niet gebruiken, gemengd met potgrond (of turf) wel, zoals voor het aardbeiensubstraat (turfstrooisel, turf, cocosaarde) Ik kan me ook wel vinden in de constatering van Frans in het door dennis genoemde topic.

Ik heb het al best vaak gebruikt en de plantjes leven nog steeds. Heb er dit jaar in gezaaid, en ik loop ver achter op vorig jaar. Geen idee of het door de potgrond komt of door iets anders.

Verder zijn er niet echt nadelen vind ik, en tsja de bemesting....gewone potgrond is ook een keertje ''op'' en zal je ook moeten gaan bemesten

Heb die cocopeat gemengd met potaarde en dat werkte prima alle zaadjes van tomaten, sla, paprika en kooltjes enzo zijn opgekomen.

na het verspenen heb ik ze weer in dat mengsel gezet tot ze in de tuin of pot konden, dan wel voeding gegeven...

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Volgens de verpakking genoeg voedingsstoffen voor zes weken.

Ik gebruik het nu voor bijvoorbeeld voorzaaien van zonnebloemen.

Die gaan toch vrij snel de grond in.

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

• 10 months later...

Voor 6 weken natuurlijke mineralen en voedingsstoffen staat op verpakking. Welke dat zijn . Heb 1 blokje gemengd met 20 ltr. potgrond (Aldi), houtas en koemestkorrels, en dit gebruikt om tomaten in te planten. Bij gebruik van enkel potgrond moet je idd ook bij gaan voeden, het mengsel voelt een stuk beter/ luchtiger aan dan enkel de potgrond. Of de tomaten tevreden zijn? Tot nu toe wel.

• 1 month later...

Ik heb een stuk of 30 blokken gekocht bij Action. Heb er nog 1 overgelaten voor de volgende maar ik heb goede ervaringen met deze zuivere cocopeat. Voor zaailingen vul ik de potjes eerst tot 3/4 met gewone potaarde of meestal substraat (2€/50L) en vul ik alles op met cocopeat dat opgewarmd is in de serre bij het uitzetten in de pot water.

Methode dat zeer goed werkt voor mij. Daarna bij het oppotten gebruik ik ook cocopeat maar dan gemengd met grof zand, kaliber 0,4, en gebruik ik dit als onderlaag en tussenlaag in een emmer van de Action. Boven de onderlaag en toplaag gebruikt ook substraat met gewonen potgrond gemengd.

Na een week, als ik zie dat de plant het goed doet, geef ik pas meststoffen zodat deze een sprintje doet

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Ik zou het alleen gebruiken als zaaigrond, dat doe ik ook en dat behoeft niet veel voeding...

Daarna verspenen in pot-grond. Want je planten moeten wel body krijgen natuurlijk....

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Ik gebruik het ook om te mengen..één derde cocopeat, één derde bladaarde -dat is eigen bladcompost- en één derde aarde hier uit de grond. Het maakt de grond voor in de pot luchtiger..meer vezels, en houdt het water vast. Verder gebruik ik het gemengd met de bladaarde om er blauwe bessen in te zetten en de arnica montana.

Puur zal ik het niet gebruiken..het lijkt me niet dat daar een plantje echt happy in zal zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 years later...

Cocopeat is onverteerd organisch materiaal. In een klein beetje klei kan het wel. Het is immers organisch materiaal. Het zal echter heel snel verteren en dan blijft er weinig van over. Maar alle organisch materiaal geeft dat effect...en dan liefst al verteerd of zelfs tot humusachtig substantie gevormd organisch materiaal....en dan kom ik toch bij compost uit, waarmee je vrij snel kleigrond beter van structuur maakt. Is naast betere ook vele malen goedkopere oplossing Je hebt heel wat van die goedkope pakjes nodig voor een beetje volume....na een paar maanden is het wel verteerd bovendien.

Daarnaast zou je nog wat oergesteentemeel = lavameel kunnen overwegen. Maar dat is vooral nuttig in een kleibodem die in het verleden vooral met kunstmest is behandeld, daardoor uitgemergeld/te compact geworden en ook sporen-arm...maakt de grond snel wat luchtiger.

In tuin compost best bovenop brengen. Lavameel in hooguit de geadviseerde dosis zeer oppervlakkig in/op bodem. Voor planten in potten mag je wel vermengen, maar is het vooral nuttig in pakweg de bovenste 10 cm.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Is er een bepaalde dikte aanbevolen op de klei ?

Neen

En dan omgraven neem ik aan ?

Neen, beter niet!! Bovenop leggen, verder niets heeft meeste voordelen en beste werking.. Gebruik zoekfunctie eens rechtsboven

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.