Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kas aangeschaft


nick86

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren een kas aangeschaft. Hier heb ik net een planning voor gemaakt. Is dit realistisch kwa hoeveelheid en ruimte?

 

 

KAS:

 

2.5 bij 2 meter

100 cm 50cm 100cm

Paprika ( 6 stuks) PAD Meloen ( 1 stuk)

Peper (4 stuks) PAD Komkommer (3 stuks)

Tomaat (4 stuks PAD

INGANG

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.5 bij 2 meter

 

100 cm ---------------------50cm----------------------100cm-

Paprika ( 6 stuks)-------- PAD --------------------Meloen ( 1 stuk)

Peper (4 stuks)------------PAD-------------------- Komkommer (3 stuks)

Tomaat (4 stuks)-------- PAD --------------------

-------------------------------- INGANG---------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Veel plezier!

 

Tip: Bedenk voor je gaat planten alvast even hoe je de planten gaat aanbinden en opbinden, want anders kun je op een gegeven moment nergens meer bij komen

Paprika's en pepers kunnen vrij kort bij elkaar (30 a 40 cm) maar de andere kunnen meters maken en die heb je in een kasje vooral in de hoogte. Vandaar dat een goede constructie voor opbinden en leiden belangrijk is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via mijn mobiel staat het er wat onhandig. Maar ik dacht wel aan 6 paprika 4 peper en tomaat aan de linker kant. Op een gebied van 100 bij, 250 cm. Is zeker te veel? Ik had het gevoel dat de paprika niet veel groter werden dan 40 cm hoog en een dun stammetje. Maar ik teelde ze altijd buiten in pot. Worden ze in de kas veel groter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de 14 planten zoals je zelf aangeeft aan de linkerkant wil zetten betekend dat de afstand tussen de planten ongeveer 30x40cm zal zijn bij een 50cm middenpad en 20cm van de gevel af (plaats voor 15 planten dus). Het kan wel maar de planten zullen elkaar waarschijnlijk gaan raken en minder vruchten geven dan als ze ruimer zouden staan. Mijn paprika en tomatenplanten in de kas hebben hier een omvang van 80 tot 90 cm dus reken maar uit. De omvang van de plant is ook van invloed van de plantgroeikracht van de grond de plantdatum en het soort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nick, ik bedoel met de omvang van mijn paprika en tomatenplanten dat de totale breedte 80 - 90 cm is. Dat betekent dat de planten elkaar raken bij een plantafstand van minder dan 45cm. Als het gebied 100 x 250 cm is zou ik daar zelf 10 planten op zetten en maximaal 12. Meer planten heeft geen zin want je oogst dan niet meer vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

hoi Nick,

Lees ik goed dat je twee vakken van 1x2 m ter beschikking hebt?

Dat is dan ongeveer evenveel als ik in ons oude kasje (we hebben sinds kort een nieuwe )

Vorig jaar had ik, houd je vast, daar 18 tomatenplanten, 20 pepers en een komkommer staan!

Gaat prima als je de tomaten opbindt. Struiktomaten worden breder en hebben dus iets meer ruimte nodig.

Mijn planten worden uiteindelijk bijna 2 meter hoog, dus ik bind ze echt vast aan het dak, met een stok erbij vallen ze om.

Ik had meer dan 25 kilo tomatenoogst

Over de pepers: een tip van Diana (Mooiemoestuin) is om deze met 3 of 4 planten bij elkaar te zetten.

Dan groeien ze wat minder iel.

Als je zoveel planten als ik wilt zetten kun je het beste zelf zaaien, dat loopt minder in de papieren en je hebt veel meer keus in soorten.

Ook even kijken op de site van Diana!

Succes ermee!

Christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...