Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Probleem met mulchen


scubapat

Aanbevolen berichten

Ja ik weet het, er zijn tig topics hierover, maar deze nog niet

 

Ik zou hier in Corsica het back to eden principe willen toepassen voor mijn moestuin.

Leverancier voor compost én voor houtsnippers heb ik al.

 

Nu zei een dorpeling mij onlangs dat hij in het verleden mulch van houtsnippers rond zijn sierplanten had gestrooid.

Op zeker moment heeft hij hier één of andere slechte schimmel in gekregen waardoor veel planten stierven.

Ze hebben die grond vervolgens meer dan 50 cm diep moeten afgraven en met producten en hitte (hete vlam) de schimmel moeten doden vooraleer verse grond aan te voeren.

 

Aangezien mulchen steeds vaker voorkomt en enorm aan populariteit wint vind ik het verbazend nog nooit eerder iets dergelijks gelezen te hebben.

 

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paeonea schreef:

Volgens mij is dat inherent aan het mulchen met houtsnippers. De houtsnippers zijn een koolstofbron en volgens mij breken voornamelijk schimmels deze af koolstofbronnen af. (Toch? Of zie ik dit verkeerd?)

 

Dat zie je tamelijk goed. Dat hout(achtige) materialen vooral afgebroken worden door schimmels. Want de meeste koolstofverbindingen in hout zijn te complex om door bacteriën of andere organismen verteerd te worden.

Maar wat je misschien verkeerd ziet is:

1. Alle organisch materiaal, alle levende organismen inclusief wij mensen, bestaan voor een heel groot gedeelte uit koolstof...dat is precies een kenmerk van levend (en later dood) materiaal in tegenstelling tot "minerale" verschijnselen....dat koolstof de belangrijkste bouwsteen is. Dus alle resten van planten en dieren bestaan uit o.a. koolstof. Wat een ellende zou er ontstaan als al die koolstof nooit door de natuur gerecycled zou kunnen worden.

2. Dat schimmels "slecht" zijn zou een groot misverstand zijn. Ze zijn nodig en spelen een belangrijke rol in allerlei natuurlijke processen. Heel vaak een goede ( = gunstig voor mensen) bijvoorbeeld in de bodem bij het voeden van planten of verteren van organisch materiaal en sommige andere schimmels een minder gunstige (bijv. meeldauw of fytoftora). In mijn tuin doe ik er mijn best voor om allerlei schimmels te krijgen en te houden omdat ze zo nuttig zijn. Liefst heel veel verschillende omdat daardoor een eventuele schadelijke zich nooit overheersend kan ontwikkelen. De andere geven hem weinig ruimte, breken hem af of helpen om planten te beschermen tegen die ongunstige.

 

Het verhaal van scubapat kan ik niet goed plaatsen. Maar misschien komt er op Corsica een schimmel voor in tuinen, dat hier niet voorkomt en dat daar ongewenst is?

Dat een bepaalde slechte schimmel de overhand kan krijgen vind ik al vreemd, juist in een natuurlijke omgeving, waar je honderden of duizenden verschillende zou verwachten in een zekere natuurlijke balans. Wat is daar aan de hand dan, dat een ongunstige in de ogen van die boer om zulke draconische maatregelen vraagt? Een eenzijdig gebruik van een bepaald soort (naald-) hout dat een bepaalde chemische reactie geeft waardoor stoffen vrijkomen die de groei van bepaalde planten remt of onmogelijk maakt? (Ik denk hieraan omdat sommige typen houtstrooisel bij kleinvee ook een vergiftigingseffect kunnen geven en toch gewoon daarvoor verkocht worden in speciaalzaken?) Zou kunnen...maar dat klinkt mij eerder als een heel onnatuurlijke en onverstandige manier van werken in de oren dan als een natuur-opbouwende en zeker niet als argument tegen compostering en kringloop van organische materialen in een natuurlijke tuin.......

Daar zit trouwens ook een zekere tegenstrijdigheid in wat je schrijft binnen het Back-to-Eden-idee, namelijk dat je het gaat "aanleggen" met materialen die je van elders moet betrekken......zo een project zou toch in de eerste plaats moeten voortbouwen op kringloop en mogelijkheden die er plaatselijk zijn......Zo iets als bij het tuincentrum een natuurtuin gaan kopen en laten aanleggen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit trouwens ook een zekere tegenstrijdigheid in wat je schrijft binnen het Back-to-Eden-idee, namelijk dat je het gaat "aanleggen" met materialen die je van elders moet betrekken......zo een project zou toch in de eerste plaats moeten voortbouwen op kringloop en mogelijkheden die er plaatselijk zijn......Zo iets als bij het tuincentrum een natuurtuin gaan kopen en laten aanleggen.

 

Als jij "tuff" binnen één mensenleven kan omvormen tot goede grond zonder externe aanvoer moet je asap hier komen wonen.

Word je slapend rijk

 

In de back to eden film zegt paul ook duidelijk dat ie (vooral bij de aanleg) in grote getale materiaal heeft laten aanvoeren.

 

Ik zie de tegenstrijdigheid zo niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ pippi

 

Waar de houtsnippers vandaan kwamen weet ik niet.

 

Ik vind het een raar verhaal, maar daar hebben ze er hier in het zuiden wel meer van

 

Het zou kunnen dat de reeds aanwezige planten op een totaal andere wijze aangetast werden door een ziekte en dat de verzamelde dorpsprofeten zonder gebrek aan kennis dit toewezen aan het aanbrengen van de houtsnippers.

Je ziet hier wel vaker aversie tegen vernieuwing of verandering onder het mom van: "maar wij doen dat hier al jaaaaaren zo!"

 

En ga hier in Corsica vooral niet vertellen aan de oude mannetjes dat je info over de moestuin zoekt via internet, dat is haast nog erger dan vloeken in de kerk...

 

Maar het heeft wel zo zijn charmes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...