Geplaatst: 25 december 201510 j Eindelijk is het zover.Vanaf eind januari kan ik een stukje grond krijgen van de gemeente, ook mogen we kiezen hoe groot, zou 20m2 een redelijke stuk zijn om groente/kruiden/bloemen te telen?Totale oppervlakte is ca 200m2 wat verdeelt wordt onder meerdere mensen.
Geplaatst: 25 december 201510 j 20 m2 is 4 meter bij 5 meter. Fijn dat je een stukje grond kunt krijgen en leuk om mee te beginnen, maar wel heel erg klein voor én groenten én bloemen én kruiden. Als je een groter stuk kunt krijgen: meteen doen! "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 25 december 201510 j Misschien heb je iets aan deze ongeveer richtlijn. Voor een gezin van 2 personen kun je op een stuk van pakweg 150 m2 voor het hele jaar al je zeer gevarieerde groenten kweken (inclusief inmaak & invriezen voor de winter). Wil je ook jaar-rond aardappels, dan ongeveer 50 a 70 m2 erbij doen. Kruiden vallen hieronder.Voor bloemen moet je wat extra ruimte rekenen. De andere kant is wel dat een moestuin van 150 a 200 m2 zeker de eerste jaren toch wel flink veel werk vraagt tussen mei en september, meerdere keren per week een aantal uren, gewoon om alles wat bij te houden. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 25 december 201510 j Auteur 20 m2 is 4 meter bij 5 meter. Fijn dat je een stukje grond kunt krijgen en leuk om mee te beginnen, maar wel heel erg klein voor én groenten én bloemen én kruiden. Als je een groter stuk kunt krijgen: meteen doen!Dit is de schatting wat ik verwacht wat we "minimaal" kunnen krijgen. Ik weet niet hoeveel plek beschikbaar is.Ik wil voornaamste snijbloem, kruiden en diverse groentes (geen aardappels etc). Dus bijv. Bonen, paprika, knoflook, tomaten komkommer etc.Tevens wil ik niet te grote oppervlakte nemen. Fruit staat gewoon thuis in de tuintje (druif, aardbei, kers) en kruid: 2 soorten rozemarijn en munt.Dus de gemeente tuin is dus aanvulling. @weknowIk wil zoieso geen 150m2 of dergelijks, daar heb ik geen tijd voor en we zitten met meerdere mensen die dus een deel krijgen.Daarbij licht het aan de beschrikbare ruimte hoe groot ik eventueel kan nemen.
Geplaatst: 25 december 201510 j Met goed plannen van groeps-, combinatie, wisselteeld kan je een eind komen met je 20 m2 tuin.Gefeliciteerd en veel moestuinplezier!
Geplaatst: 25 december 201510 j Auteur Is daar een richtlijn voor welke soort wanneer geplant kan worden om te combineren met wisselteelt op ongeveer 20 a 30 m2?
Geplaatst: 25 december 201510 j Forum en boeken lezen en vragen en doen, kortom leren en ervaring op doen.Er rustig voor gaan zitten en op "papier" een plan maken. Welke groente willen jullie graag eten en hoeveel? Met welke wisselteeld willen jullie werken, hoeveel jaar wisselen en dus hoeveel vakken/bedden. Dan kun je ook plannen welke groeps- & combinatie teeld.Natuurlijk ook rekening houden met de liching en richting van de tuin en zon Dan weet je hoe je de rijen en dus de vakken/bedden moet leggen en hoeveel rijen van welke groente je kan plannen.En de looppaden niet vergeten, ook handig.
Geplaatst: 25 december 201510 j Ik zou die wisselteelt voorlopig maar even vergeten. Een pad slokt ook zomaar en paar vierkante meter op, dus je houdt echt weinig over. Als ik jou was zou ik eerst bedenken wat je precies wilt verbouwen. En dan via de zoekfunctie opzoeken hoe dat precies moet en hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt. Eerst maar eens de basiskennis van wanneer wat zaaien, en goede en slechte buren. Dan leer je en passant ook wel wat over wisselteelt. Op de site van Diana staat ook heel veel informatie: http://www.mooiemoestuin.nl/ Volgens mij heb jij daar voorlopig je handen wel vol aan Succes ! "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 25 december 201510 j Ik zou toch opteren voor 50m^2 . Vele groenten vergen toch ook wat plaats en je verschiet vaak hoe groot de planten zijn in het hoogseizoen. Ik denk ook dat ik me dan (bij 20m^2) te weinig naar de volkstuin zou begeven omdat ik het dan veel gedoe vind tegenover de opbrengst. Reistijd naar de volkstuin, materiaal aanschaffen, zaden bestellen, plan opstellen,... zijn zaken die evenlang duren als bij vb 50m^2.
Geplaatst: 5 januari 201610 j Dat is mooi, gefeliciteerd! Dan raak je in elk geval niet meteen het eerste jaar al gefrustreerd door gebrek aan ruimte. Er valt zo veel leuks te planten en te zaaien... en na een tijdje wil je ook een koude bak enz. enz. Te weinig tuin is een voortdurende frustratie. Te veel tuin is slechts een luxeprobleem.En als je het toch te veel vindt, kun je altijd een stuk inzaaien met bijenplanten Succes! "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 5 januari 201610 j Auteur Begrijpelijk.Eind januari weet ik alles over de oppervlakte, hoe verdeelt is etc.Dan kan ik gaan kijken hoe ik alles kan verdelen en stappenplan opmaken waar welke soort te planten.Ook moet ik eerst zien welke gedeelte en hoe het er aan toe is qua "levend" onkruid. Aangezien er plekken waren wat erg hoog stond. Dus eind januari zal ik zeker meer laten weten en qua stappenplan in een seizoensblog.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.