Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik quote een deel van de tekst uit het linkje van RobO even hier, dan staat het hier gearchiveerd:

Passief composteren

In deze vorm van composteren laat je de natuur het werk doen. Je legt al je afval producten op een hoop, en na verloop van tijd gaan hier de bacteriën inzitten die het gaan composteren. Dit proces begint meestal in het midden van de berg, omdat het hier het warmst is. Dit proces is ook waar te nemen, als je bij een grote hoop bladeren staat zie je soms dat er warmte vanaf komt. Deze warmte is het resultaat van de bacteriën die hun werk aan het doen zijn. Als je deze manier van compostering aanhoudt heb je na ongeveer een jaar wachten goede compost.

Actief composteren

Bij deze manier van composteren help je de natuur een handje. Op deze manier heb je sneller je compost, en is het van betere kwaliteit. Als je al je afval op een hoop hebt gegooid, wacht je tot het composteren begint. Als dit het geval is draai je met je schep de berg om, zodat de bacteriën en schimmels worden verspreidt over de berg. Wat er nu ook gebeurd is dat er zuurstof in de berg afval komt. Aangezien het proces aerobe is, dit houdt in dat er zuurstof nodig is, is een constante toevoer van zuurstof erg belangrijk. Hierdoor zullen de bacteriën nog beter hun best doen. Op deze manier beschik je in plaats van na een jaar al over 2 maanden over bruikbare compost.

Geplaatst:

Bedankt Jorg!

Als ik het goed begrijp zijn beide systemen dus met een composthoop die ergens open in de tuin is? Ik heb een compostton die tamelijk vol is en met wat tuingereedschap probeer ik het nog door elkaar te husselen.

Geplaatst:

Je kunt een ton - net als een composthoop - ook 'omzetten'.

Hier wordt dat beschreven.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@RobO: ok, ik had wel gehoord dat zo'n ding bestond. Die ton die ik nu heb, heb ik tweedehands gekocht. Dat roerijzer zat er niet bij. Maar het zal vast wel los te koop zijn. Ik ga eens kijken bij het tuincentrum.

@speets: ik heb het gelezen. Het komt er simpelweg op neer dat je alles uit het vat haalt, omwoelt en er dan weer in doet. Maar onderaan de compostton zit een opening. En eigenlijk is de onderste laag het meest verteerd en het eerst geschikt voor gebruik. Dat is toch het systeem van zo'n ton, dat je beneden verteerd materiaal eruit haalt en nieuw afval bovenin erop gooit. Aan de andere kant weet ik inmiddels ook wel zuurstof belangrijk is. Nu vraag ik me af wat het beste is om te doen.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...