Ga naar inhoud

Welk soort aardpeer smaakt het best?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Toen ik vorig jaar online mijn zaden en uien bestelde heb ik ook 2 aardperen besteld.

Er stond niet specifiek een ras bij vermeld. Die rassen bestaan dus kennelijk wel, maar in Nederland wordt meestal maar 1 type verkocht. Ik lees dat het qua smaak niet veel uit maakt.

Wellicht in de omvang van de plant? Als ik kijk wat er in 1 jaar groeide uit die 2 knolletjes, dat was genoeg plant om een speciekuip omver te doen waaien (4 meter hoog).

Wel al kilo's knollen . Het meeste zit nog in de grond.

IMG20151107123941895HDR85071451893418.jpg

IMG2015111515351288311431451893441.jpg

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie.

Daar komen grote planten uit zeg! Is een metselkuip dan wel voldoende? In de tuin kan ook, maar dan moet ik veel moeite doen om die niet te laten woekeren en dat wilde ik voorkomen door ze in een metselkuip te laten groeien.

Veel wind waait er hier meestal niet, dus dat is dan wel een klein pluspunt.

Misschien een hele domme vraag, maar moet je aardperen ook schillen? Dat lijkt me vanwege die grillige vorm wel een heidens karwei, vandaar.

Geplaatst:

Je kunt een kuip natuurlijk ook ingraven tegen het omwaaien.

Ik schilde ze wel; inderdaad een heel werk.

Ander nadeel: je wordt er behoorlijk flatulent van

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Nee, ingraven zal ik niet doen, ik neem het risico wel. Zou ook niet weten waar ik het moet ingraven, vandaar.

Flatulentie is een risico wat ik bereid ben om te nemen als iets erg lekker is.

Geplaatst:

ah ok, ik had nogal wilde verhalen gelezen dat de aardpeer zich heel snel uitbreidt. En dat wil ik niet in mijn tuin, vandaar de metselkuip. Die ik natuurlijk ook voor tomatenplanten kan gebruiken, kortom dilemma! Ik denk er nog even over na of ik die aardperen in de toekomst misschien toch in de tuin moet zetten. Al zullen de woelmuizen deze plant ook wel lekker vinden vrees ik.

@Aseel

Flatulentie betekent winderigheid. Volgens speets ga je veel scheten laten als je aardperen eet. Ik kan er niet over meepraten, aangezien ik dit nog nooit heb getest.

Geplaatst:

Een aantal mensen krijgt inderdaad last van hun darmwerking, eventueel pijnlijk. Anderen worden gewoon alleen wat winderiger.

Het schillen hoeft niet perse, als je ze schoon kunt schrobben is het ook ok. Ik frituur ze met schil maar voor de puree gebruik ik ze zonder schil.

De grillige vorm van de aardpeer is er mede de oorzaak van dat ze niet zo "populair" zijn als bv de aardappel.

Zelf heb ik een roodschillige soort. Ook hoog, heeft nog nooit gebloeid.

En met die snelle uitbreiding valt het ook wel mee. Je kan precies zien waar hij heen gaat doordat daar dan elk jaar weer nieuwe scheuten opkomen. Dus op die manier gemakkelijk in toom te houden door de nieuwe scheuten en de aardperen daaronder weg te halen.

Geplaatst:

Ik heb ook een roodschillige die wat makkelijker te schillen is, en ook een bruinschillige die meer grillige vormen heeft. Geen idee hoe ze heten, de rode heb ik uit de supermarkt en de bruine gekregen van een vriendin. Winderigheid verschilt per persoon, ik merk er niet veel van. Zou best door de oplosbare vezels kunnen komen, die zijn een voedingsbodem voor gezonde bacterien. Dat is dan ook de reden dat ik ze eet. Verschil in smaak was me niet opgevallen, eigenlijk dacht ik dat het verschil vooral was hoe makkelijk je ze kunt schillen. Vorig jaar heb ik bloei gehad (ik dacht de rode) en dit jaar niet.

Ze staan hier op een klein stukje, naast mijn keuken. Ongeveer 1/2 m2, misschien iets meer. Wanneer je goed oplet met uitsteken heb je niet echt woekeren hoor. Ik heb ze al een keer verplaatst. Het stukje is vrij zanderig en dat maakt het uitsteken wel veel gemakkelijker. Als er toch nog iets opkomt in het voorjaar inderdaad gewoon uittrekken. De knollen die niet verder konden tegen de muur waren mega groot.

Geplaatst:

Dag allen,

Ik heb de witte grillige variant, een meter of 2 hoog. Ik plant ze in een verhoogd bed (lees bult) dan staan ze droog en zijn ze makkelijk te oogsten/ uit graven. Na opgraven heb ik ze tijdelijk ingekuild in de aarde totdat ik ze nodig had. Volgend jaar laat ik ze staan en ga delen direct voor gebruik oogsten. Lekker:aardpeersoep met creme fraiche, spekjes en nootmuskaat mmmm.

Succes! Gr koen

1 moestuin-3 kippen en 15 kwartels: miniboerderij!

Geplaatst:

Bizar, vorig jaar had ik superveel knollen en wist ik er bijna geen blijf mee. Dit jaar zijn ze niet vermeerderd, ze hebben nochtans wel gebloeid (reeds in de zomer, vroeger dan jaar ervoor). Ik denk juist dat de mijne te droog hebben gestaan omdat ze op een bed zandgrond staan en ik gelezen had dat ze geen extra water nodig hadden. Helaas moet ik de aardperen die er nog zijn dus maar in de grond laten zitten.

Geplaatst:

Ik had ook de rode variant. Werd 2,5 meter. Helaas niet gebloeid. Als ze groter worden kunnen ze bij een storm wel afbreken (op zich een stevige plant, maar hoge bomen vangen veel wind). Ik heb er ook kilo's van geoogst. Ze zijn inderdaad moeilijk te schillen. Ik vond ze het lekkerst in een salade rauw. Ze hebben een nootachtige smaak.

Ik ga ze dit jaar gebruiken aan de rand van de moestuin om de wind wat te breken.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Hier in Frankrijk staan ze vaak als wind vanger aan de kant van de moestuin. Smaak moet je er zelf aanmaken vind ik, door saus, soep enz. Ik heb ze een keer in plakjes gesneden, die gefrituurd en toen Cajun kruiden overheen gedaan.. Dat was best lekker.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...